In 1974 trok Volkswagen de doeken van de Kever-opvolger. De compacte gezinsauto kreeg de naam Golf. Sindsdien is de Volkswagen Golf niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zeker in Europa heeft de Golf voor de Duitse autofabrikant geen windeieren gelegd. In de loop der jaren zijn er heel wat verschillende uitvoeringen verschenen van de Golf. Vrijwel iedereen zal bekend zijn met de sportieve GTI, de Golf Cabrio of de elektrische
e-Golf die in 2014 werd gepresenteerd.
De e-Golf bleek een succes. De auto hield zijn herkenbare koets op basis van de zevende generatie Golf. De veranderingen vonden voornamelijk onderhuis plaats. Daar werd namelijk de brandstofmotor vervangen voor een elektromotor. De batterij kent een capaciteit van 24,2 kWh en heeft een actieradius van 130 kilometer in de praktijk. Hoewel de actieradius niet bepaald baanbrekend bleek te zijn en de e-Golf weinig vernieuwends bracht zijn er toch een flink aantal exemplaren aan de man gebracht. Inmiddels is de e-Golf uit productie genomen en heeft de auto plaats gemaakt voor de nieuwe elektrische ID.3. De reguliere Golf is inmiddels beland bij de achtste generatie. Toch was dit zeker niet de eerste elektrische Golf.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de elektrische auto niet nieuw. Sterker nog, de elektrische auto is al zo'n honderd jaar auto. Mede dankzij de vraag naar een groter rijbereik, massaproductie en de sterk dalende benzineprijs bleek de elektrische auto geen stand te kunnen houden. Nu, vele jaren later is de stekkerauto op zijn retour. Maar dat neemt niet weg dat autofabrikanten vaker pogingen hebben gedaan om de elektrische auto terug te brengen.
Ten tijde van de eerste Volkswagen Golf liet het merk namelijk zien wat er op technologie gebied zoal mogelijk was. Slechts twee jaar na de Europese introductie van de Golf Mk1 toonde het merk de Elektro Golf 1. Op het eerste gezicht zag de inmiddels iconische Golf er precies zo uit als elke andere Golf. Onder de motorkap veranderde echter het een en ander. De gebruikelijke viercilinder benzinemotor met 75 pk maakte plaats voor een 27 pk sterke elektromotor. De elektromotor bestond uit 16,6 Volt loodbatterijen en werd gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingen transmissie. Jawel, destijds was het mogelijk om zelf te roeren met een elektrische auto.
Hoewel de 20 pk sterke elektromotor niet voor duizelingwekkende cijfers zorgde bleek de auto voor Volkswagen wel van groot belang om kennis te vergaren over elektrisch rijden. Maar liefst 20.000 kilometers werden er gereden met het eerste exemplaar.
Tegenwoordig is een actieradius van ruim 300 kilometer voor een elektrische auto eerder regel dan uitzondering. In 1976 moeten de werknemers van het automerk uit Wolfsburg meer last hebben gehad van
Range Anxiety , de actieradius van de eerste elektrische Golf was namelijk 48 kilometer. De topsnelheid lag op 80 kilometer per uur. In tegenstelling tot de EV's van tegenwoordig was de auto niet in staat tot
snelladen. Het opladen verliep via een regulier stopcontact en nam ruim 12 uur in beslag.
Hoeveel exemplaren er daadwerkelijk van de Elektro Golf 1 zijn gebouwd is niet bekend.