De lente nadert en de zonnige dagen nemen toe. Hoewel Nederland nog altijd beperkingen kent in verband met het coronavirus weerhoudt dit Nederlanders er niet van om in eigen land op vakantie te gaan. Met genoeg mooie plekken en bezienswaardigheden hoeft niemand zich te vervelen. Juist nu iedereen in eigen land op vakantie lijkt te gaan kan dit het aangewezen moment zijn om een volledig elektrische camper te overwegen. Geruisloos kamperen zonder te hoeven tanken. Maar bestaan er eigenlijk wel emissievrije campers? Het antwoord is JA. Maar hoe staat het ervoor met het aanbod van elektrisch aangedreven campers? Het aanbod, zeker tweedehands, is nog relatief beperkt. Dit heeft voornamelijk te maken met het gewicht. De combinatie van relatief zware accupakketten en het basis gewicht van een camper eisen hun tol op de actieradius. Verschillende bedrijven maken het mogelijk om bestaande campers om te bouwen tot een elektrische camper. Toch zijn er een aantal serieuze modellen verkrijgbaar.
Naast elektrisch aangedreven
personenauto's
en
bedrijfswagens
waagt Nissan zich, als een van de eersten, ook aan een elektrische camper. De
Nissan e-NV200 Camper is een directe doorontwikkeling op de bedrijfswagenversie. Verkrijgbaar in hippe kleurstellingen maakt de kampeerauto indruk. De e-NV200 Camper is voorzien van een 40 kWh accupakket en heeft een bereik van
220 kilometer. Nissan zelf is wat optimistischer en geeft een maximaal bereik van 280 kilometer op. Hoe dan ook, 'Range Anxiety' is niet nodig voor de vakantieganger. De Nissan is namelijk voorzien van een snellaadfunctie. Tijdens een pauze van 40 tot 60 minuten is de batterij weer
tot 80% geladen. Wie geen haast heeft kan ook gebruik maken van een reguliere laadpaal. Met een laadvermogen van 6,6 kW zal de e-Nv200 Camper binnen 7,5 uur volledig geladen zijn. De Nissan is overigens uitgerust met de nodige luxe. Met een klein keukenblok, koelkast, gasstel, wasbak en slaapruimte voor drie personen komt de kampeerder niks te kort.
Het Nederlandse bedrijf Camperfixx voegt een interessante optie toe aan dit lijstje.
De camperombouwer
introduceert namelijk de
Camperfixx e-Fixxter . De basis voor was in dit geval de Toyota Proace. Hoewel de Proace ook met verbrandingsmotor leverbaar is heeft Camperfixx gekozen voor de elektrische bedrijfswagen variant. Het resultaat mag er zijn. De e-Fixxter is voorzien van een 75 kWh accupakket met een WLTP bereik van 330 kilometer. In één keer naar Zuid Frankrijk knallen zit er niet in maar langzaam hoeft het zeker niet te gaan. Binnen 50 minuten is de e-Fixxter namelijk weer geladen tot 80% aan een snellader met een laadvermogen van 100kW. Voor een reguliere AC-lader geldt een laadtijd van respectievelijk 7 uur. Camperfixx geeft aan dat de e-Fixxter voornamelijk geschikt is voor 2 personen. De uitrusting is ook op orde. De slaapbank is in te klappen, er is een koelkast en een handige opbergkast. Daarnaast heeft de stekker-camper een hefdak waar eventueel een extra bed geplaatst kan worden. Wie liever opteert voor de technisch identieke Citroën Jumpy, Peugeot Expert of Opel Vivaro kan ook aankloppen bij de Nederlands.
Voor wie een wat grotere optie zoekt kan de volledig elektrische camper van het Duitse Wohnmobil Outlet Factory (WOF) een uitkomst zijn. Met de
WOF Iridium Camper zet het bedrijf "een grote stap in de richting van duurzaam reizen en kamperen". De elektrische kampeerauto kreeg in eerste instantie een bereik van 200 kilometer. Relatief snel volgde een flink verbeterde tweede generatie met een bereik van maar liefst 400 kilometer. De elektromotor is goed voor 204 pk en een flinke 730 nm koppel. Op het gebeid van prestaties kom je dus zeker niks te kort. Het accupakket kent een grootte van 108 kWh. Opladen kan middels een laadpaal met een laadvermogen van 22 kW of een snellader. Daarbij is een laadvermogen van 100 kW haalbaar. Het opladen neemt dan iets meer dan 60 minuten in beslag.
Campers zijn peperduur, dat is bekend. Maar wat kost dan een milieuvriendelijke variant? Nou, dat weten we zelf ook nog niet. Geen van de bovenstaande opties vermeld een consumentenprijs. Overigens hoeft een ombouw niet direct veel duurder te zijn dan bij een reguliere camper. De basis van elektrische bestelwagens zijn namelijk perfect voor een camper in verband met de vlakke laadvloer door de accu's. Wie serieuze interesse heeft in een elektrische camper en kan vast een vanafprijs van de fabrikanten ontfutselen. Intussen zijn wij erg benieuwd welke serieuze spelers we vanaf 2020 kunnen verwelkomen in de wereld van elektrische campers.