Blog Layout

mrt. 18, 2021

Volkswagen Up | benzine of elektrisch?

In het kader van elektrisch versus benzine nemen we opnieuw twee auto's onder de loep. In de eerste editie vergeleken we de Volkswagen Golf 1.4 benzine met de elektrische Volkswagen e-Golf. Autovanmorgen zocht uit welke occasion je als particulier het beste kunt kopen. We blijven vandaag bij het Duitse merk en vergelijken de benzine en elektrische versies van de Volkswagen Up! We laten de milieu overweging van de elektrische auto achterwege en kijken puur naar het kostenplaatje. Welke auto is financieel gezien het meest voordelig om te kopen: benzine of elektrisch? We kijken hierbij onder andere naar de aanschafprijs, afschrijving, onderhoudskosten en de tank- of stroomkosten. De vermelde prijzen zijn van maart 2021.

Volkswagen Up, de waarden

Natuurlijk beperken we ons niet alleen tot de aanschafprijs en de brandstofkosten. Nee, in de Eurotest gaan we een stapje verder en berekenen we een realistisch kostenplaatje van beide auto's. Ook voor ons is de uitslag voorafgaand aan het schrijven nog onbekend. In het artikel gaan we uit van gemiddelde waarden op basis van cijfers van het CBS:

 

  • Gemiddelde literprijs benzine (Euro 95) in 2020: €1,562
  • Gemiddelde prijs per kWh (huishouden) in 2020: € 0,2163
  • Gemiddelde prijs per kWh (publiek laden) in 2020: € 0,35
  • Gemiddelde prijs per kWh (snelladen) in 2020: € 0,59
  • Gemiddeld jaarkilometrage particulier in 2020: 11.500 kilometer per jaar
  • Bezit van de auto: 24 maanden
  • Aantal schadevrije jaren: 5

De modellen Volkswagen Up!

Voor een eerlijk en onafhankelijk vergelijk zochten we twee auto's die op het moment van schrijven daadwerkelijk te koop staan. Hierbij selecteerden we twee auto's van hetzelfde bouwjaar, een vrijwel gelijke kilometerstand, een automatische transmissie en een soortgelijke uitvoering. De twee auto's die we in dit artikel gebruiken zijn:

 

  • Volkswagen Up! (benzine)
  • 1.0 MPI 75 pk Bluemotion benzinemotor
  • Bouwjaar 2018
  • Automaat
  • 44.000 kilometer
  • Uitvoering: Join Up!
  • Nieuwwaarde: € 17.522,00
  • Vraagprijs: € 11.250,00



  • Volkswagen e-Up! (Elektrisch)
  • 36,8 kWh 83 pk elektromotor
  • Bouwjaar 2018
  • Automaat
  • 26.000 kilometer
  • Uitvoering: e-Up!
  • Nieuwwaarde: € 26.789,00
  • Vraagprijs: € 15.450,00

Realistisch verbruik en actieradius

Hoewel de populaire stadrakker te boeken staat als een zuinige auto zullen beide uitvoeringen het door Volkswagen zelf opgegeven verbruik zeer waarschijnlijk niet halen. We gaan daarom uit van een realistisch verbruik bij beide auto's. Voor de volledig elektrische e-Up! gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 158W, ofwel 15,8 kilowatt (kW) per 100 kilometer. De e-Up! heeft een bruikbare accucapaciteit van 32,3 kWh. Deze waardes geven een realistisch bereik van 204 kilometer. De Volkswagen Up met 1.0 MPI motor is een zuinige en compacte auto. De benzinevariant is verkrijgbaar in een 60, 75 en 90 pk versie. In dit vergelijk komt de 75 pk versie aan bod. Dankzij BlueMotion technologie is het gemiddelde en realistisch verbruik 5,21 liter per 100 kilometer ofwel, 1 op 19,2.

De laadkosten van de Volkswagen e-Up!

Volgens cijfers van het CBS reed de particulier in 2020 zo'n 11.500 kilometer per jaar. Met deze kilometrage is het tijd om te berekenen welke van de twee Volkswagens de meeste kosten kan besparen op brandstof. De meeste elektrische auto's in ons land worden voor het merendeel thuis opgeladen. Dat sluit niet uit dat een EV-rijder zo af en toe toch gebruik moet maken van een publieke laadpaal of een snellader. We gaan er daarom van uit dat de Volkswagen e-Up! 70% van de tijd thuis zal opladen, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom.


Totale kosten voor thuisladen

70% zal thuis worden geladen, dit komt neer op 8.050 kilometer. Om de e-Up!100 kilometer te laten rijden is 15,8 kWh nodig. Voor 8.050 kilometer is er dus 1.271,9 kWh nodig. Het gemiddelde kWh-tarief voor een huishouden in 2020 is bepaald op € 0,2163. De totale kosten voor thuisladen (1.271,9 x 0,2163) komen uit op € 275,11 per jaar.


Totale kosten voor openbaar laden (AC)
Daarnaast zal 20% van de tijd worden geladen aan een openbare AC-laadpaal tegen een gemiddeld tarief van € 0,35 per kWh. 20% komt neer op 2.300 kilometer per jaar. Het verbruik is nog altijd 15,8 kWh per 100 km. Om 2.300 kilometer te kunnen rijden is dus 363,4 kWh nodig. De totale kosten voor opladen aan een openbare AC-laadpaal (363,4 x 0,35) komen daarom uit op € 127,19 per jaar.


Totale kosten voor snelladen (DC)
Snelladen is veruit de duurste optie om de auto te voorzien van stroom. De gemiddelde prijs per kWh in 2020 ligt op € 0,59 per kWh. De e-Up! zal 10% van de totale 11.500 kilometer worden gevoed door een DC-snellader. Ofwel, 1.150 kilometer. Met het verbruik van 15,8 kWh/100km is er 181,70 kWh doormiddel van de DC-snellader geladen. De kosten voor het snelladen bedragen daarom (181,70 x 0,59)  € 107,20 per jaar.


De totale kosten voor het opladen bedragen (275,11 + 127,19 + 107,20) € 509,50 per jaar.

De tankkosten van de Volkswagen Up! 1.0 MPI 75 pk BMT

Waar de elektrische e-Up! de optie heeft tot thuisladen en publiek laden is de benzine Up! aangewezen op tankstations.

Aangezien de prijzen bij de lokale pomphouder en de snelwegpomp nogal kunnen variëren zijn we wederom uitgegaan van een gemiddelde brandstofprijs. Dit is, volgens het CBS, in 2020 een gemiddelde prijs geweest van 1,562 euro. De Up! verbruikt 5,21 liter benzine per 100 kilometer. In totaal maakt de auto 11.500 kilometer per jaar. Dit resulteert in 599,15 liter brandstof die per jaar nodig is. De totale brandstofkosten komen daarmee uit op € 935,87 per jaar (599,15 x 1,562).

De goedkoopste in verbruik

Wat betreft brandstof kun je flink besparen wanneer je kiest voor een elektrische Up! Hoewel dit niemand echt zal verrassen. Waar je voor de benzine Up! 935,87 euro per jaar kwijt bent aan brandstof is dat 509,50 voor de e-Up!, een verschil van € 426,37 per jaar.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Maar we kijken met ons onderzoek verder dan uitsluitend de brandstofkosten. Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) is een belangrijke kostenpost voor voertuigen in Nederland. Althans, voor auto's met een verbrandingsmotor. Elektrische auto's zijn namelijk vrijgesteld van MRB. Geen BRM-kosten dus voor de elektrische e-Up! Aan de hand van de rekentool van de Belastingdienst berekenen we de MRB voor de benzine Up! We selecteren onder andere dat de bestuurder woonachtig is in Nederland en selecteren de provincie Utrecht als woonplaats. Daarnaast dienen we het massa ledig voertuig, ofwel leeggewicht, van de Up! op te geven. Hiervoor gebruiken we de RDW kentekencheck. Deze geeft een massa ledig voertuig op van 840 kilogram. De Belastingdienst toont vervolgens een motorrijtuigenbelasting van € 59,00 per kwartaal of 3 maanden. Dit komt neer op € 236,00 per jaar.

Een close-up van het interieur van een Volkswagen Up! met het stuur.

Verzekering

Beide voertuigen dienen natuurlijk goed verzekerd te zijn. We gebruiken hiervoor de website autoverzekering.nl. Om de premie te kunnen opvragen dient het kenteken, de postcode, huisnummer en geboortedatum opgegeven te worden. We gebruiken hiervoor wederom een fictief adres ergens in de provincie Utrecht en een geboortedatum van 01-01-1980. Bij het aantal schadevrije jaren vullen we '5' in, bij het aantal kilometers selecteren we '7000 tot 12.000 kilometer per jaar' en we kiezen voor beide auto's voor een WA+ (Beperkte Casco). We beginnen bij de elektrische e-Up! De goedkoopste auto verzekering komst uit op  € 34,27 per maand. Op jaarbasis betreft de autoverzekering voor de e-Up! dus € 411,24  per jaar. De benzine Up! volgt met een prijs van € 32,62 per maand bij precies dezelfde verzekeraar. De totaalprijs voor de autoverzekering komt uit op € 391,44 per jaar. In beide gevallen zijn de voorwaarden en het eigen risico (0 euro) gelijk.

Onderhoud

Aangezien elektrische auto's een stuk minder bewegende onderdelen hebben dan een vergelijkbare diesel of benzine auto komt het niet als verrassing dat EV's ook minder onderhoud nodig hebben. Het is daarom aannemelijk dat de elektrische e-Up! een stuk voordelig is dan de Up! met benzinemotor. Maar is dat echt zo? Voor een eerlijk vergelijk zetten we alle kosten op een rijtje. Hierbij gaan we er van uit dat beide auto's bij dezelfde Volkswagen garage onderhouden zullen worden. De tarieven voor onderhoud bij de Volkswagendealer zijn online terug te vinden. Voor een inspectieservice bij een Volkswagen e-Up! betaal je € 200,00. Een grote- of kleine onderhoud service is niet nodig bij de e-Up! Voor de benzine Up! kost een inspectieservice € 145,00. Maar daarbij is een onderhoudsinspectie ook van toepassing. Aangezien de auto nog weinig kilometers achter de rug heeft nemen we de kleine onderhoudsinspectie erbij, deze kost € 155,00. Gezamenlijk komen de onderhoudskosten uit op € 300,00.  In beide gevallen gaan we ervan uit dat er geen aanvullende werkzaamheden benodigd zijn.

Afschrijving

Beide auto's zullen te maken gaan krijgen met afschrijving. Hoe ouder de auto zal worden en hoe meer kilometers er op de teller verschijnen hoe harder de waarde zal zakken. Dit klinkt echter een stuk dramatischer dan het is. In dit vergelijk rijden we slechts 11.500 kilometer per jaar. Tijdens het totale bezit van 24 maanden rijden we dus zo'n 23.000 kilometer en is de auto logischerwijs 2 jaar ouder. Afschrijving berekenen kan lastig zijn. Je kunt nooit van te voren vaststellen wat de auto na twee jaar nog zal opbrengen. Om een zo realistisch beeld te krijgen bekijken we auto's met een gelijke kilometerstand en twee jaar ouder dan de auto's die we gebruiken in deze Eurotest. De e-Up! mag beginnen. Tijdens de aanschaf heeft deze auto 26.000 kilometer gelopen en is van bouwjaar 2018. Om een realistisch beeld te geven van de afschrijving bekijken we de gemiddelde prijzen van dezelfde auto van bouwjaar 2016 met ongeveer 49.000 kilometer (26.000 + 23.000). De elektrische e-Up! heeft een vraagprijs van € 15.450 inclusief btw. De online zoektocht wijst uit dat een elektrische e-Up! uit 2016 met ongeveer 49.000 kilometer een gemiddelde vraagprijs heeft van zo'n € 12.900. De afschrijving op de e-Up! is dus ongeveer € 2.550 over de totale 24 maanden (15.450 - 12.900). In het geval van de Up! 1.0 MPI 75 pk is de vraagprijs € 11.250,00 inclusief btw. Online komt de gemiddelde vraagprijs van een benzine Up! van 2016 uit op zo'n € 7.950. De afschrijving op de benzine Up! is dus ongeveer € 3.300 over de totale 24 maanden (11.250 - 7.950).

Conclusie: welke Volkswagen Up! moet ik kopen?

Dan nu, welke auto moet je kopen als we puur kijken naar het financiële plaatje? Een volledig elektrische Up! of toch een Up! met benzine motor? Om deze vraag te beantwoorden zetten we alle kosten uit bovenstaande berekeningen op een rijtje. Alle kosten zijn op basis van 24 maanden.

Volkswagen e-Up! (elektrisch) Volkswagen Up! 1.0 (benzine)
Aanschaf € 15.450,00 € 11.250,00
Laad/brandstofkosten € 1.019,00 € 1.871,74
Motorrijtuigenbelasting € 0,00 € 472,00
Verzekering € 822,48 € 782,88
Onderhoud € 400,00 € 600,00
Afschrijving € 2.550 € 3.300
Totale kosten € 20.241,48 € 18.276,62

De winnaar van deze Eurotest is de Volkswagen Up! 1.0 benzine! Hoewel vrijwel alle kosten flink voordeliger uitpakken voor de elektrische e-Up! blijkt de hogere aanschafprijs het verschil niet te kunnen compenseren. Wie de aanschafprijs weg laat valt op dat de elektrische Up! of vrijwel alle vlakken, op de verzekering na, een stuk goedkoper is. Welke Up! zou jij kiezen?


Volgende week in 'de Eurotest' testen we wederom twee vergelijkbare voertuigen waarvan eentje elektrisch en eentje met een benzinemotor. Benieuwd welke auto's we volgende week zullen behandelen? Houd onze website in de gaten! Heb je tips, toevoegingen of heb je een model wat je graag in de Eurotest wilt zien? Stuur ons een berichtje via info@autovanmorgen.nl


Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het artikel.


Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Meer artikelen
Share by: