Blog Layout

mrt. 04, 2021

Wat zijn de kosten van mijn elektrische auto? Is dat goedkoper dan benzine?

Wij willen op zoek naar de voordeligste keuze tussen elektrisch of benzine bij de particuliere aanschaf van een tweedehandse auto. We kijken daarbij puur naar het kostenplaatje. Dat een elektrische auto veel beter is voor het milieu laten we in deze vergelijking achterwege. Wat is financieel gezien voordeliger? Benzine of elektrisch? Kostenaspecten zoals de aanschafprijs, afschrijving, onderhoudskosten en de tank- of stroomkosten komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van occasions uit de praktijk. Met vandaag in de hoofdrol: de Volkswagen Golf 1.4 TSI versus de Volkswagen e-Golf.

Kengetallen

Om een correct en onafhankelijk vergelijk te kunnen opstellen gebruiken we voor dit voorbeeld twee voertuigen die op dit moment daadwerkelijk te koop staan. We gaan uit van de volgende waarden (cijfers maart 2021):

- Gemiddelde literprijs benzine (Euro 95) in 2020: €1,562

- Gemiddelde prijs per kWh (huishouden) in 2020: € 0,2163

- Gemiddelde prijs per kWh (publiek laden) in 2020: € 0,35

- Gemiddelde prijs per kWh (snelladen) in 2020: € 0,59

- Gemiddeld jaarkilometrage particulier in 2020: 11.500 kilometer per jaar

- Bezit van de auto: 24 maanden

- Aantal schadevrije jaren: 5

Volkswagen Golf (benzine) versus Volkswagen e-golf (elektrisch)

Voor een eerlijk vergelijk hebben we twee auto's geselecteerd van hetzelfde bouwjaar, een vrijwel gelijke kilometerstand, een automatische transmissie en een soortgelijke uitvoering. De twee auto's die we in dit artikel gebruiken zijn:

 

Volkswagen Golf (benzine)

  • 1.4 TSI 150 pk ACT benzinemotor
  • Bouwjaar 2016
  • DSG automaat
  • 92.000 kilometer
  • Uitvoering: Comfortline
  • Nieuwwaarde: € 33.885,00
  • Vraagprijs: € 15.750,00

Volkswagen e-Golf (Elektrisch)

  • 24,2 kWh 116 pk elektromotor
  • Bouwjaar 2016
  • DSG automaat
  • 86.000 kilometer
  • Uitvoering: e-Golf
  • Nieuwwaarde: € 38.563,00
  • Vraagprijs: € 16.550,00

Verbruik en actieradius Volkswagen Golf 1.4 TSI

De daadwerkelijke fabrieksopgave omtrent verbruik zal geen van de bovenstaande auto's daadwerkelijk behalen. Daarom zijn we uitgegaan van een realistisch verbruik. Voor de volledig elektrische e-Golf gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 145W, ofwel 14,5 kilowatt (kW) per 100 kilometer. De e-Golf heeft een bruikbare accucapaciteit van 20,5 kWh. Deze waardes geven een realistisch bereik van 141 kilometer.


De benzine versie, de Volkswagen Golf 1.4 TSI 150 pk is voorzien van cilinderuitschakeling (ACT) voor een gunstiger verbruik. Daarmee heeft de Golf een realistisch gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer ofwel, 1 op 21,3. De brandstoftank heeft een inhoud van maximaal 50 liter. Het bereik komt dan ergens rond de 1000 km uit, er van uitgaande dat er niet altijd optimaal zuinig wordt gereden.

De laadkosten van de Volkswagen e-Golf

Goed, een realistisch verbruik in cijfers is bepaald. Welke van de twee Duitse wagens zal de meeste besparing opleveren op het gebied van brandstof? Volgens het CBS reed de particulier in 2020 zo'n 11.500 kilometer. Dit is tevens het aantal kilometers wat we gaan gebruiken voor het berekenen van het totale verbruik. 


Het overgrote deel van de EV's in Nederland wordt grotendeels thuis opgeladen. Toch maakt vrijwel iedereen met een elektrische auto wel eens gebruik van een publieke lader of snellader. We gaan er daarom van uit dat de Volkswagen e-Golf 70% van de tijd thuis zal opladen, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom.


Totale kosten voor thuisladen

70% zal thuis worden geladen, dit komt neer op 8.050 kilometer. Om de e-Golf 100 kilometer te laten rijden is 14,5 kWh nodig. Voor 8.050 kilometer is er dus 1.167,25 kWh nodig. Het gemiddelde kWh-tarief voor een huishouden in 2020 is bepaald op € 0,2163. De totale kosten voor thuisladen (1.167,25 x 0,2163) komen uit op € 252,48 per jaar.


Totale kosten voor openbaar laden (AC)
Daarnaast zal 20% van de tijd worden geladen aan een openbare AC-laadpaal tegen een gemiddeld tarief van € 0,35 per kWh. 20% komt neer op 2.300 kilometer per jaar. Het verbruik is nog altijd 14,5 kWh per 100 km. Om 2.300 kilometer te kunnen rijden is dus 333,50 kWh nodig. De totale kosten voor opladen aan een openbare AC-laadpaal (333,50 x 0,35) komen daarom uit op € 116,73 per jaar.


Totale kosten voor snelladen (DC)
Snelladen is veruit de duurste optie om de auto te voorzien van stroom. De gemiddelde prijs per kWh in 2020 ligt op € 0,59 per kWh. De e-Golf zal 10% van de totale 11.500 kilometer worden gevoed door een DC-snellader. Ofwel, 1.150 kilometer. Met het verbruik van 14,5 kWh/100km is er 166,75 kWh doormiddel van de DC-snellader geladen. De kosten voor het snelladen bedragen daarom (166,75 x 0,59)  € 98,38 per jaar. De totale kosten voor het opladen bedragen (252,48 + 116,73 + 98,38) € 467,59 per jaar.

De tankkosten van de Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT

  De benzine-Golf is aangewezen op de tankstations. Aangezien de prijzen bij de lokale pomphouder en de snelwegpomp nogal kunnen variëren zijn we wederom uitgegaan van een gemiddelde brandstofprijs. Dit is, volgens het CBS, in 2020 een gemiddelde prijs geweest van 1,562 euro. De Golf verbruikt 4,7 liter benzine per 100 kilometer. In totaal maakt de auto 11.500 kilometer per jaar. Dit resulteert in 540,5 liter brandstof die per jaar nodig is. De totale brandstofkosten komen daarmee uit op € 844,26 per jaar (540,5 x 1,562). Het zal geen verrassing zijn dat de benzinekosten veel hoger liggen dan de laadkosten van de stekkerauto.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Ons onderzoek stopt niet bij de brandstofkosten. Er zijn namelijk nog meer factoren die zullen bepalen welke auto het voordeligst is. De motorrijtuigenbelasting (MRB) is daar een van. Voor de Volkswagen e-Golf is een berekening overbodig. Elektrische auto's zijn namelijk vrijgesteld van MRB. De totale kosten zijn daarom precies € 0 per jaar.


De benzine-Golf dient wel motorrijtuigenbelasting te betalen. Hiervoor maken we gebruik van de rekentool van de Belastingdienst. We vinken aan dat de bestuurder in Nederland woont, het soort motorrijtuig een personenauto is die op benzine rijdt en we nemen de provincie Utrecht als woonplaats. Het massa ledig voertuig, ofwel leeggewicht, van de Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT betreft na een snelle controle via de RDW kentekencheck 1.177 kg. Na het invullen toont de Belastingdienst dat de motorrijtuigenbelasting voor de Golf € 145,00 per 3 maanden is, wat neerkomt op € 580,00 per jaar.

Verzekering

Beide voertuigen dienen natuurlijk goed verzekerd te zijn. We gebruiken hiervoor de website autoverzekering.nl. Om de premie te kunnen opvragen dient het kenteken, de postcode, huisnummer en geboortedatum opgegeven te worden. We gebruiken hiervoor wederom een fictief adres ergens in de provincie Utrecht en een geboortedatum van 01-01-1980. Bij het aantal schadevrije jaren vullen we '5' in, bij het aantal kilometers selecteren we '7000 tot 12.000 kilometer per jaar' en we kiezen voor beide auto's voor een WA+ (Beperkte Casco). De elektrische e-Golf doet de aftrap. De goedkoopste auto verzekering komst uit op  € 36,88 per maand. Op jaarbasis betreft de autoverzekering voor de e-Golf dus € 442,56 per jaar. De benzine Golf volgt met een prijs van € 36,54 per maand bij precies dezelfde verzekeraar. De totaalprijs voor de autoverzekering van de Golf met 1.4 TSI motor komt uit op € 438,48 per jaar. In beide gevallen zijn de voorwaarden en het eigen risico gelijk.

reclametekst verzekeringsmaatschappij

Onderhoud

Het is geen geheim dat elektrische auto's een stuk minder onderhoud behoeven dan een benzine of dieselauto. Het is daarom aannemelijk dat de elektrische Golf een stuk voordelig is dan de Golf met benzinemotor. Voor een eerlijk vergelijk zetten we alle kosten op een rijtje. Hierbij gaan we er van uit dat beide auto's bij dezelfde Volkswagen garage onderhouden zullen worden. De tarieven voor onderhoud bij de Volkswagen dealer zijn online terug te vinden. Voor een inspectieservice bij een Volkswagen e-Golf betaal je € 235,00 . Olieservice en Longlife-onderhoudservice zijn in het geval van de e-Golf niet van toepassing. Voor de reguliere Volkswagen Golf is dit wel nodig. De totale kosten voor een inspectieservice, olieservice en Longlife-onderhoudservice komen uit op € 700,00 . In beide gevallen gaan we ervan uit dat er geen aanvullende werkzaamheden benodigd zijn. De onderhoudsinterval is tevens voor beide auto's gelijk, namelijk om de 30.000 kilometer.

Afschrijving

Zowel de e-Golf als de Golf 1.4 TSI krijgen te maken met afschrijving. De hoogte van de afschrijving is vooraf niet direct vast te stellen. Om toch een realistisch beeld te geven van de afschrijving bekijken we de gemiddelde prijzen van dezelfde auto's, een e-Golf en Golf 1.4 TSI, van bouwjaar 2014. In dit voorbeeld gaan we er namelijk vanuit dat de auto's 24 maanden in bezit zullen blijven. Het is daarom realistisch om te kijken naar auto's die eveneens twee jaar hebben afgeschreven. De e-Golf heeft een vraagprijs van € 16.550,00 inclusief btw. De Golf 1.4 TSI heeft een vraagprijs van € 15.750,00. Met een jaarkilometrage van 11.500 kilometer zouden beide auto's 23.000 kilometer meer hebben gelopen dan de huidige kilometerstand. In beide gevallen is de huidige kilometerstand ongeveer 90.000 kilometer. Voor een correct vergelijk bekijken we daarom auto's uit 2014 met ongeveer 113.000 kilometer (90.000 + 23.000). De online zoektocht wijst uit dat een elektrische e-Golf uit 2014 met ongeveer 113.000 kilometer een gemiddelde vraagprijs heeft van zo'n € 15.125,00. De afschrijving op de e-Golf is dus ongeveer € 1.425,00 over de totale 24 maanden (16.550 - 15.125). In het geval van de Golf 1.4 TSI komt de gemiddelde vraagprijs van een benzine Golf van 2014 met eveneens 113.000 kilometer uit op zo'n € 12.500,00. De afschrijving op de benzine Golf is dus ongeveer € 3.250,00 over de totale 24 maanden (15.750 - 12.500).

Een blauwe Volkswagen e-Golf rijdt door de straat.

Conclusie: welke Volkswagen Golf is voordeliger?

Dan nu, welke auto moet je kopen als we puur kijken naar het financiële plaatje? Een volledig elektrische Golf of toch een Golf met benzine motor? Om deze vraag te beantwoorden zetten we alle kosten uit bovenstaande berekeningen op een rijtje. Alle kosten zijn op basis van 24 maanden.

Volkswagen e-Golf (elektrisch) Volkswagen Golf TSI (benzine)
Aanschaf € 16.550,00 € 15.750,00
Laad/brandstofkosten € 935,18 € 1.688,52
Verzekering € 885,12 € 876,96
Onderhoud € 235,00 € 700,00
Afschrijving € 1.425,00 € 3.250
Totale kosten € 20.030,30 € 22.265,48
En de winnaar is.. de elektrische Volkswagen e-Golf! De stekker-Golf is over de looptijd van 24 maanden € 2.235,18 goedkoper dan de vergelijkbare Volkswagen Golf met benzine motor. De grootste besparing is merkbaar in de afschrijving, vervolgens de brandstofkosten en daaropvolgend de onderhoudskosten.

Volgende week in 'de Eurotest' testen we wederom twee vergelijkbare voertuigen waarvan eentje elektrisch en eentje met een benzinemotor. Benieuwd welke auto's we volgende week zullen behandelen? Houd onze website in de gaten! Heb je tips, toevoegingen of heb je een model wat je graag in de Eurotest wilt zien? Stuur ons een berichtje via info@autovanmorgen.nl

Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het artikel.

Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Een roodbruine Dacia Spring Electric wordt elektrisch opgeladen
door Mindert Westra 10 apr., 2024
De zeer succesvolle Dacia Spring Electric krijgt een nieuwe uitvoering met een volledig nieuw design en wordt nog goedkoper!
Meer artikelen
Share by: