Blog Layout

sep. 16, 2022

Tesla neemt energievoorziening in eigen hand

Visionair als hij is, heeft Elon Musk als eigenaar van Tesla altijd al aangekondigd dat de energietak van zijn bedrijfsmodel enorm zal groeien. En mogelijk zelfs groter kan worden dan de elektrisch aangedreven auto's. Menigeen trok dit in twijfel, maar het lijkt erop dat ook de energiebedrijfstak aan de vooravond staat van een enorme groei. Het past tevens binnen de Tesla-strategie om de energievoorziening zo veel mogelijk zelf te willen doen.


Ontwikkelingen met veel uitdagingen

Verschillende ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat Tesla het liefst zelf in control wil zijn. Te beginnen met de grote vraag naar elektrische auto's. De enorme groei van de laatste 10 jaar is een huzarenstukje van Tesla. En die groei is er nog lang niet uit. Maar ook de wereldwijde pandemie had veel impact op de toeleveringsketen, waaronder natuurlijk het structurele tekort in de chipsector.


De grootste uitdaging van nu zit vooral in het maken van de accu’s. Grote voorraden grondstoffen zijn nodig voor het fabriceren van enorme aantallen batterijen. Tesla wil de productie van de batterij fors opvoeren door zelf aan de slag te gaan met lithiumraffinage om ervoor te zorgen dat het in de toekomst voldoende batterijgrondstoffen behoudt.

Texas Gigafactory

De Gigafactory

De productieaantallen moeten dus gigantisch stijgen. Letterlijk, getuige de naam die Tesla voor zijn fabriek in Sparks, Nevada (VS) heeft gegeven: de Gigafactory. Men is er nu al in geslaagd grotere volumes van de Powerwall-batterijpakketten en de Megapacks te leveren. Alleen al in het tweede kwartaal van 2022 heeft men liefst ruim 280.000 elektrische auto's weten te voorzien. Men acht zich in staat om consistent 9.000 batterijpakketten per week te produceren. Ook produceert de fabriek liefst 6.500 Tesla Powerwalls. En men ligt op schema om 440 Megapacks per kwartaal te maken. Overigens zal het niet bij deze ene Gigafactory blijven.


Goed nieuws dus van Tesla en een mooie opsteker in het licht van het toch wel sombere nieuws de laatste tijd over grondstoffen- en chiptekorten en leveringsproblemen.


Tip: lees meer informatie over de verschillende ontwikkelingen van de batterijtechnologie.


Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: