Laadpaal op kantoor | wat kost dat?

Laadpaal op kantoor | wat kost dat?

Steeds meer zakelijke rijders kiezen voor een elektrische auto. Voor veel bedrijven is dit terug te zien in het wagenpark. Echter hebben veel bedrijven hebben vragen over het laden van elektrische auto's.


In dit artikel belichten we een aantal belangrijke factoren voor de aanschaf van laadpalen voor het bedrijf en wat een laadpaal op kantoor kost .


Tip: lees ook over de kosten van een laadpaal voor thuis.

Elektrische auto aan laadpaal op kantoor

Wie is de eigenaar van de bedrijfsruimte of bedrijfsgrond?

De eerste stap is om te bekijken wie de eigenaar van de bedrijfsruimte of bedrijfsgrond is. Wanneer je geen eigenaar bent zal je in gesprek moeten gaan met de eigenaar en eventueel met andere huurders. Mogelijk kunnen deze mee-investeren en je kan gezamenlijk afstemmen wat de wensen zijn.


Tip: Als eigenaar dien je mogelijk te voldoen aan eisen in het Bouwbesluit. Hierin staat de verplichting voor het plaatsen van laadpalen opgenomen. Bekijk voorafgaand aan de plaatsing goed naar de eisen.

Hoeveel laadpalen heb ik nodig?

Je zou zeggen dat dit afhankelijk is van de grootte van het wagenpark. Dit gaat echter niet altijd op. Hou rekening met toekomstige uitbreiding van het aantal auto's binnen de vloot. Stel jezelf ook de vraag of jouw bedrijf klanten en bezoekers ook de mogelijkheid wilt bieden om de auto te laden. 

Tip: Ook wanneer je het aantal laadpunten in de eerste fase nog beperkt, is het verstandig om rekening te houden met toekomstige uitbreiding. Bijvoorbeeld door het leggen van loze leidingen voor de bekabeling. Dit voorkomt hoge kosten in de toekomst.

Laadsnelheid: bepalen wat mogelijk is

Elektrische auto's laden niet allemaal even snel. Dit is afhankelijk van de on-board lader van de EV en de laadsnelheid van de laadpalen. Bepaal dus hoe snel de auto's in de vloot geladen moeten worden. 


Werken veel medewerkers de hele dag op kantoor? Dan hoeven de auto's meestal niet binnen enkele uren volledig geladen te worden. Stel hierom een ritprofiel op van alle medewerkers.


Laadpalen hebben verschillende laadsnelheden. Ook hier is het goed om een toekomstbestendig plan op te

stellen. Verschillende aanbieders bieden de mogelijkheid tot laadpalen met een instelbaar laadvermogen. Op deze manier ontlast je de meterkast waardoor verzwaren niet altijd nodig is en ben je toch toekomstbestendig. Wanneer het aantal EV's toeneemt of er meer laadsnelheid benodigd is kun je ervoor kiezen om de meterkast te verzwaren en de laadsnelheid van de laadpalen te verhogen zonder dat er nieuwe laadpalen aangeschaft moeten worden.


Snelladers of gewone laders

Wanneer een zeer hoge laadsnelheid vereist is omdat de auto's intensief worden gebruikt, zijn er naast gewone laadpalen ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld het plaatsen van een of meerdere snelladers. Houd er rekening mee dat bij de plaatsing van een snellader vaak een aanpassing van de meterkast verreist is en de investering hoger is dan bij reguliere laders. De overweging van een snellader is volledig afhankelijk van het bedrijfsproces en de ritprofielen van medewerkers.

Smart Charging en Dynamic Load Balancing

Deze termen komen vaak voor op de websites van aanbieders. In het kort, Smart Charging betekent het slim verdelen van de beschikbare capaciteit. Hiermee vermijd je de kosten van een netverzwaring. De stroom zal worden verdeeld over het aantal laadpunten. 

In het geval van Dynamic Load Balancing gaat dit nog een stapje verder. Er zal real-time worden gekeken naar de beschikbare capaciteit. Dit wordt vervolgens gecommuniceerd naar de laadpalen. Met deze techniek profiteer je continu van de hoogst mogelijke laadsnelheid zonder de kans dat er zekeringen zullen knappen.

Tip: Laat een installateur berekenen wat er mogelijk is binnen de huidige netaansluiting. Je kunt flink kosten besparen door te kiezen voor slimme laadpalen (laadpalen met Dynamic Load Balancing) in plaats van de aansluiting te verzwaren.

Verdienen aan de laadpalen op kantoor

Het zou mooi zijn om de investering terug te verdienen. Hiermee doelen we niet op de besparing van brandstof door te kiezen voor elektrische auto's, maar daadwerkelijk geld verdienen aan laadpalen bij je bedrijf.

Wat de liter voor staat bij benzine, is het de kWh bij elektrisch. Door te kiezen voor laadpalen met een abonnement is het mogelijk om een een kostprijs te vragen voor het aantal geladen Kilowattuur (kWh). Omdat klanten en bezoekers hun elektrische auto bij jou gaan laden, kan jij de investering terug verdienen. Vermeld wel netjes de kostprijs per kWh op de laadpalen zodat rijders goed geïnformeerd zijn.

Laadpalen met abonnement zijn vaak duurder dan laadpalen zonder abonnement. De keerzijde is natuurlijk dat je aan deze laadpalen een (deel) van de investering kunt terugverdienen. De kosten van een abonnement lopen erg uiteen. Vraag naar de mogelijkheden bij de aanbieder van de laadpalen.

Bepaal de voorkeuren voor de uitvoering en functies en vergelijk diverse mogelijkheden

Wat zijn de totale kosten?

De prijzen van laadpalen lopen erg uiteen. Een groot verschil is merkbaar in de aanschafprijs van een enkele laadpaal (één laadpunt) of een laadpaal met twee aansluitingen. Een enkele lader kost gemiddeld tussen de €600,- en €1.500,-; en een dubbele lader tussen de €1.200,- en €2.500,-. 


Het prijsverschil is daarnaast merkbaar in verschillende factoren zoals het laadvermogen, de aanwezigheid van vaste laadkabels, de toegankelijkheid van de laadpaal (met een laadpasje of sleutel) en de mogelijkheid tot slim laden, zoals Load Balancing. Al deze functionaliteiten kunnen het gebruikersgemak, maar ook de prijs verhogen.

Naast de kosten van de laadpalen zijn er een aantal andere vaste kosten, afhankelijk van wat er uitbesteed gaat worden. De installatiekosten zijn een belangrijke factor. Deze kosten zijn afhankelijk van de situatie. Hoe ver komen de laders van de meterkast? Zal de bestrating opnieuw gelegd moeten worden? enz. 

Tip: Het is verstandig om, eventueel in samenwerking met de leverancier van de laadpalen, een schouwing te laten uitvoeren door een installateur. Er kan een schatting worden gemaakt van de installatiekosten en het is direct duidelijk welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Zo kun je een realistische kostenberekening maken en kom je niet voor verrassingen te staan.
Het is ook mogelijk dat de huidige netaansluiting niet toereikend is voor het gewenste aantal laadpalen. In dit geval zal een verzwaring doorgevoerd moeten worden. Informeer bij je netbeheerder naar de kosten van deze verzwaring.
Laadpaal Vattenfall

Periodieke kosten

 Naast de eenmalige kosten zal je rekening moeten houden met een aantal periodieke kosten voor het gebruik van een laadpaal.

Elektriciteitskosten
Wanneer je gebruik gaat maken van laadpalen op de zaak, dan zal het energieverbruik stijgen. Je betaalt dan de elektriciteitsprijs die de energieleverancier aan je bedrijf rekent. Dit varieert per bedrijf en leverancier. Vaak liggen deze kosten tussen de €0,10 - €0,14 per kWh. Daarmee is opladen aan de zaak een stuk goedkoper dan thuisladen, waar de kosten vaak tussen de €0,20 - €0,24 per kWh liggen.

Beheer en backoffice (optioneel)

Wanneer je als bedrijf niet zit te wachten op veel administratieve rompslomp kun je ervoor kiezen om het beheer van de laadpalen uit handen te geven. 


Dit gaat meestal in combinatie met een backoffice abonnement. Dit abonnement stelt je in staat om geld te vragen aan bezoekers voor het laden op jouw laadstations. De afrekening en facturering zal dan worden uitgevoerd door derden. Dit kan de leverancier van de laadpalen zijn, maar ook gespecialiseerde bedrijven in backoffice en monitoring. 


Service, onderhoud en stortingsdienst

Sommige leveranciers van laadstations bieden ook onderhoudscontracten aan. Meestal in combinatie met een storingsdienst. Over het algemeen zijn zaken als reguliere updates, controles en een stortingsdienst inbegrepen bij dergelijke onderhoudscontracten. De kosten kunnen variëren per laadpunt en per aanbieder. Informeer van tevoren goed naar deze kosten.


Tip: Wanneer het bedrijf sterk afhankelijk is van goed functionerende laadpalen is een onderhoudscontract geen overbodige luxe. Let hierbij goed op de snelheid van de stortingsdienst.


Subsidies en regelingen

Ook voor de aanschaf van laadpalen zijn er verschillende subsidies en regelingen beschikbaar. Hieronder vallen onder andere de Milieu-Investeringsaftrek (MIA), de VAMIL regeling en de kleinschaligheidinvesteringsaftrek.

Share by: