Blog Layout

dec. 29, 2023

Welk laadvermogen moet mijn thuislader krijgen?

Eindelijk is het moment daar, je nieuwe elektrische auto is op komst! De hoogste tijd om op zoek te gaan naar een geschikte laadpaal aan huis. Maar de zoektocht naar de perfecte thuislader kan in sommige gevallen meer vragen oproepen dan antwoorden. Kies ik voor een model met een vaste kabel? Werkt de laadpaal in combinatie met mijn zonnepanelen? En hoe toekomstbestendig is mijn thuislader? In de wereld van de thuislaadpalen zijn er bij de aanschaf veel zaken om rekening mee te houden. Een belangrijke vraag die we nu behandelen gaat over welk laadvermogen het beste bij de laadpaal past.

Welk laadvermogen past het beste bij mijn laadpaal thuis?

Laadvermogen laadpaal

Allereerst is er het laadvermogen van de laadpaal. Het laadvermogen zal bepalen hoe snel de elektrische auto kan worden opgeladen. Voor thuisladers kennen we vier opties:

 

  • 1 fase 16A (1x16A) 3,7 kW;
  • 1 fase 32A (1x32A) 7,4 kW;
  • 3 fase 16A (3x16A) 11 kW;
  • 3 fase 32A (3x32A) 22 kW;

 

Een hoger laadvermogen geldt niet altijd als de betere keuze. De meterkast moet immers het gewenste laadvermogen ook kunnen leveren. In de meeste gevallen hebben Nederlandse huishoudens te maken met een krachtstroom aansluiting van 3x25A of een 1-fase stroomaansluiting van 1x35A.

Laadvermogen auto

Niet iedere auto heeft hetzelfde laadvermogen. Daarom zal het maximale laadvermogen van de auto afgestemd moeten worden op het beschikbare vermogen van de meterkast om een zo hoog mogelijk laadvermogen te halen en de laadtijden te verkorten. Tegenwoordig zijn de meeste elektrische auto’s uitgerust met een 11 kW on-board lader. Om met 11 kW te kunnen opladen is een vermogen van minimaal 3x16A benodigd. Soms komt het voor dat dit te weinig is. Binnen de woning zijn namelijk meer stroomverbruikers aanwezig zoals de wasmachine, een inductiekookplaat en de verlichting. Om te voorkomen dat de stoppen in de meterkast doorslaan hebben een aantal laadpaal leveranciers daar slimme oplossingen voor bedacht onder de term Dynamic Load Balancing (DLB). Met een dergelijke oplossing zal het energieverbruik real-time worden gemonitord en kan de stroomtoevoer naar de boordlader automatisch worden aangepast. 


Doorgaans kijkt men naar het maximale laadvermogen van de huidige elektrische auto en de aansluiting in de meterkast om vervolgens een geschikt laadstation uit te kiezen. Ondanks de logische gedachtegang kan dit in de toekomst voor uitdagingen zorgen. Vroeg of laat zal de auto een keer vervangen worden. Een volgende auto kan een compleet andere boordlader hebben met een ander laadvermogen.

Polestar 2 aan het laden op kantoorlocatie

Een aantal fabrikanten en leveranciers hebben dit voorzien en bieden daarom laadpalen met een hoog laadvermogen, bijvoorbeeld 22 kW, met de optie tot het ‘beperken van het laadvermogen’ of de toepassing van Dynamic Load Balancing. Kies voor een laadpaal met een hoog laadvermogen met dergelijke opties, ook wanneer je huidige auto dit laadvermogen niet nodig heeft.

Tip: Kies voor een laadpaal met een hoog laadvermogen die kan worden afgesteld op de aansluiting in de meterkast en de auto. Maak daarnaast ook de installatie gereed voor een hoger laadvermogen, dit voorkomt eventuele extra installatiekosten in de toekomst.

Tip: In het bezit van zonnepanelen of overweeg je zonnepanelen? Kies dan altijd voor een laadpaal die duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen kan herkennen en direct kan toepassen. Ook wanneer er van verrekenen van de laadkosten geen sprake is raden we aan om een laadpaal aan te schaffen die de mogelijkheid biedt. Dit kan voordelen bieden voor toekomstige auto´s waarbij verrekening wel van toepassing.

Easee laadpaal outlet

Veiligheidsstandaarden

Aan technische innovatie is in de laadpalen markt geen gebrek. Fabrikanten presenteren met enige regelmaat nieuwe snufjes en toffe gadgets. Ook de veiligheidsstandaarden zijn in de loop der jaren flink aangescherpt. Er is een behoorlijk aantal goedkopere laadstations te verkrijgen waarbij veiligheid niet altijd de prioriteit is. Goedkoop kan daarom evenzogoed duurkoop zijn, wat overigens weer niet wil niet zeggen dat duurdere laadpalen altijd beter zijn.


In het middensegment streven de bekende merken naar hoge veiligheidsstandaarden. De verschillen worden ook merkbaar in optionele veiligheidsopties, zoals een verzwaarde aardlekbeveiliging in de laadpaal. Een aantal fabrikanten rust de laadstations standaard uit met de hoogste veiligheidsstandaarden waar een ander dit tegen bijbetaling aanbiedt.


De bescherming van elektrische apparaten classificeert zich aan de hand van de IP-waarde. Het is aan te raden een laadpaal aan te schaffen met minimaal IP54 of hoger. De behuizing werkt met de IK-normering. Een goede thuislader heeft IK08, IK09, IK10 of hoger. Een ingebouwde aardlekbeveiliging is een vereiste voor iedere laadpaal. Hierbij is een Type A met DC-lekdetectie de norm. Ook dient de thuislader te voldoen aan CE certificering en bieden aanvullende certificeringen meer zekerheid.


Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Meer artikelen
Share by: