4 april 2025

Goedkope elektrische auto 2025 | welke 10 zijn het laagst geprijsd?

Nu de subsidiestroom opdroogt beseft de autobranche dat de prijs een nog grotere rol gaat spelen bij de overwegingen voor de aanschaf van een elektrische auto. Enkele betaalbare EV's worden nog meer in prijs verlaagd. En nieuwkomers dienen zich aan met eveneens een goedkope variant. Hier volgt een update van onze Top 10 goedkoopste auto's 2025. Wat zijn de veranderingen ten opzichte van 2024?


  • Het algemene beeld is dat de prijzen verder dalen. Zo is de goedkoopste auto 2.350 euro goedkoper dan vorig jaar en staat er nog slechts 1 EV in de TOP 10 die boven de € 30.000 uit komt.
  • De goedkoopste EV is en blijft de Dacia Spring die ook nog eens stevig in prijs is verlaagd.
  • Nieuwkomer met stip op plaats 2 is de Hyundai Inster.
  • De Volkwagen e-Up wordt al lange tijd niet meer geproduceerd en wordt binnen afzienbare termijn opgevolgd door een goedkoop alternatief, de ID2.all.
  • Nadrukkelijk aanwezig in de lijst is Stellantis. Nu de Frontera en de Grande Panda zijn toegevoegd is het autoconcern met 5 modellen in de lijst van betaalbare modellen vertegenwoordigd.

Nummer 10 - Opel Frontera | € 30.499

Een rood-oranje Opel Frontera staat model

De Frontera wordt gezien als de opvolger van de Grossland en is een mooie aanwinst voor het compacte SUV-segment. Gelijk aan andere Stellantis-modellen van het STLA-medium platform heeft ook de elektrische Frontera een vermogen van 113 pk, een accucapaciteit van 44 kWh en een actieradius die de 300 km net overstijgt (WLTP). Snelladen kan hij tot een max van 100 kW. Thuisladen gaat op 7 kW. De Frontera heeft eveneens een 110 pk sterke hybridevariant met een elektromotor van 28 pk. Diens vanafprijs zit net 1 euro onder de 30K. 


Nummer 9 - Fiat 500e Hatchback 24 kWh  € 28.990

Een blauwe Fiat  500e Hatchback rijdt over een brug

De huidige generatie 500e is volledig elektrisch. Het model is in aardig wat configuraties leverbaar. Zo is er een hatchback, een cabrio en een 3+1 met extra deur. Dan is er ook nog de Abarth 500e, wat een eigen Italiaans merk is dat zijn model gebaseerd heeft op die van de Fiat 500-e. Lees meer over de verschillen tussen de Fiat 500e en de Abarth 500e. De Italiaan heeft een bereik van 320 km (WLTP). Opladen gaat relatief snel. Aan een snellader is de auto in 26 minuten tot 80% geladen dankzij de 85kW-snellaadfunctie. Aan een 11 kW laadpaal laadt je de accu binnen 3 uren.


Nummer 8 - Renault 5 E-TECH   € 27.790

Volkswagen e-Up, de nummer 4 van de goedkoopste elektrische auto van 2023

Het is de Franse fabrikant gelukt een fraaie elektrische copie te maken van de iconische Renault 5. De retro stadsauto komt in een uitvoering met een accu van 40 kWh en eentje van 52 kWh. Het vermogen van de instapversie is 120 pk en komt ongeveer 250 km ver. Tot op het laatst heeft renault gewacht met het bekend maken van de exacte prijs. De verwachting was rond de € 25.000. Nu de werkelijke prijs op € 27.990 ligt is dat een lichte tegenvaller.


Nummer 7 - Fiat Grande Panda   € 25.990

Een gele Fiat Grande Panda staat in een oude fabriekshal

Vers van de pers is de in maart 2025 uitgerolde Fiat Grande Panda. De compacte stadsauto heeft een elektromotor van 113 pkdankzij een accucapaciteit van 44 kWh. Volgens de WLTP-toets haalt hij een bereik van 320 km. Naast de elektrische variant verschijnt hij ook in een 100 pk sterke hybride.  Waar zijn beroemde voorganger alleen nog als benzine en hybride werd uitgebracht is deze uitvoering voor het eerst ook elektrisch. Met de Grande Panda 2025 brengt Fiat een fraai model naar de markt voor een nette marktconforme prijs. 


Nummer 6 - Volkswagen ID2.all | € 25.000 (indicatie)

Volkswagen e-Up, de nummer 4 van de goedkoopste elektrische auto van 2023

De e-Up heeft nu toch echt wel zijn langste tijd gehad, maar Volkswagen komt met een alternatief, de ID2.all. Zijn elektropower van 226 pk is duidelijk groter dan die van de goedkopere modellen. Zijn rijbereik ligt rond de 450 km. Het model zou in 2025 worden uitgerold, maar naar het zich laat aanzien schuift de Duite autofabrikant de levering om strategische redenen bewust nog wat voor zich uit naar begin 2026. Dat het de ambitieze prijsstelling van rond de 25.000 euro gaat waarmaken moeten we eerst nog zien. Dat is uiteindelijk ook niet gelukt bij de Renault 5 E-TECH.


Nummer 5 - Smart EQ fortwo coupe | € 24.885

Een grijze Smart EQ fortworijdt onder een viaduct door

Smart heeft al enige tijd geleden de benzine en dieselmotor in de ban gedaan en heeft alleen nog elektrische auto's in de aanbieding. Afhankelijk van je wensen kun je gaan voor een tweezits of vierzits. Deze hebben de logische benamingen Fortwo en Forfour. De Smart fortwo zal niet meer geleverd worden, en het heeft een opvolger. Een samenwerkingsverband van Mercedes en Geely produceert nieuwe modellen onder de naam smart #1 en smart #3. Voor de liefhebbers is de EQ fortwo ook nog in cabrio-uitvoering met eveneens een aantrekkelijke prijs van € 26.995.


Nummer 4 - Citroën ë-C3 | € 24.290

Een rode Citroën ë-C3 rijdt door een straat langs een winkel

Ten opzichte van de Twingo en de Spring heeft de Citroën e-C3 het voordeel dat het snel kan laden. De 44 kWh grote accu wordt in 26 minuten van 20% naar 80% geladen. Met dit accupakket brengt de auto je 320 kilometer verder. De pittige stadsrauto werd in de zomer 2024 uitgerold. Er zou in 2025 een nog goedkopere versie volgen van rond de 21.000 euro een lager bereik van 200 km, maar de oplevering heeft vertraging opgelopen.


Nummer 3 - Renault Twingo Electric | € 24.190


Een witte Renault Twingo Electricrijdt over een verharde weg

De Fransen hebben een volledige elektrische versie van de populaire Twingo gebouwd. Wat de prijs betreft kan de Twingo Electric zich prima meten met elektrische auto's als de Volkswagen e-Up en Smart EQ forfour. De 4-deurs Twingo heeft een 23 kWh groot accupakket en achterwielaandrijving. De auto is geen snelheidsmonster. Ondanks het directe koppel moet je 12,6 seconden geduld hebben voordat je  op  de 100 zit. In de zomer haalt deze Frans auto een actieradius van meer dan 200 km (WLTP). 's Winters daalt het bereik flink terug richting de 150 km. Met de standaard boordlader van 7,4 kW ben je tussen 4 en 5 uur kwijt om te laden van 10% naar 80%. Optioneel kan een boordlader van 22 kW worden toegepast. De Renault Twingo Electric wordt niet meer geproduceerd, maar is nog verkrijgbaar op voorraad. Zijn opvolger is aangekondigd en gaat rond de 20.000 euro kosten. Dit zal op zijn vroegst ergens begin 2026 zijn. De dan nog uit voorraad leverbare oude modellen zullen allicht voor een stevige korting van de hand worden gedaan.


Nummer 2 - Hyundai Inster | € 23.295

Een groene Hyundai Inster staat in een parkeervak in een straat

In oktober 2024 kwam het Koreaanse Hyundai met een goedkope EV, de Inster. De stadsauto heeft een netto accucapaciteit van 39 kWh (bruto 42 kWh) en een actieradius van 250 tot 350. Zijn elektrovermogen ligt 97 pk. Snelladen kan hij tot max 120 kW en heeft het de beschikking over vehicle-to-load. Net als bij de Dacia Spring heeft ook de Inster een grotere broer Long Range die niet veel duurder is dan het instapmodel. Diens accu is 49 kWk groot en komt 40 km verder. 


Nummer 1 - Dacia Spring Electric 45 | € 18.950

Een Dacia Spring Electric staat geparkeerd bij een muur

De Spring Electric 45 is nog altijd het grote succesnummer van het Roemeense Dacia. In 2024 heeft het automerk een upgrade uitgebracht die ook nog eens  fors in prijs is verlaagd. Ook het grotere broertje is goedkoper geworden. De Electric 65, is slechts € 1000 duurder. Door de forse prijsverlaging loopt Dacia een straatlengte voor op zijn concurrenten en zal het naar verwachting nog jaren de goedkoopste EV zijn.   


Wat mag je voor dit bedrag verwachten? De Dacia Spring is uitgerust met een accu van ruim 27 kWh en heeft een gecombineerde actieradius van ongeveer 230 kilometer. In de stad moet de Spring rond de 300 km kunnen halen. Verder heeft het een 290 liter bagageruimte, stoere looks, en een optie tot snelladen met 30 kW. Dat is voor huidige maatstaven niet om over naar huis te schrijven maar daar is de prijs dan ook naar. Let wel, snelladen is optioneel. Heb je de optie aangevinkt, kun je de accu binnen het uur tot 80% geladen. Zet je de Dacia aan een reguliere laadpaal, heb dan minstens 5 uur geduld. 



Deel het bericht

Een witte KIA EV3 wordt geladen bij een publieke laadpaal
door Mindert Westra 18 april 2025
De KIA EV3 heeft de titel World Car of the Year 2025 in de wacht gesleept. Wat maakt de betaalbare elektrische SUV zo populair?
Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Lees meer artikelen