26 november 2022

Wijkt de Abarth 500e veel af van de Fiat 500e?

Vandaag hebben we het over de nieuwe elektrische Fiat Abarth 500e in Acid Green. Gehuld in een zeer opvallende, haast fluoriserende groen/gele kleur kan de elektrische Fiat onmogelijk aan je aandacht ontsnappen. De kleur is echt voor de durfals, gelukkig kunnen klanten ook gaan voor de kleur Poison Blue. De komst van de Fiat Abarth 500e werd deze week aangekondigd. De Italiaanse autobouwer gaf tevens aan ook door te gaan met de brandstofvariant. Dus ook de Abarth 500, zal in productie blijven. We weten dat de Abarth-modellen doorgaans net even wat betere prestaties kennen dan het 'normale' Fiat 500-model. Maar wat zijn de verschillen tussen de elektrische 500e en Abarth 500e? De Fiat 500e kent twee modellen met een verschillende capaciteit, die van 24 kWh en van 42 kWh. De vergelijking die we doen is met de Fiat 500e 42 kWh, om de simpele reden dat de Abarth 500e alleen de aandrijving kent van eveneens 42 kWh.

Fiat Abarth 500e en de prestaties vergeleken met de Fiat 500e

Zie onderstaande tabel voor de verschillen. Twee opmerkingen daarbij. Ten eerste het bereik. De actieradius (WLTP) van de Abarth 500e is volgens de autofabrikant 253 kilometer. Met het zwaardere motorvermogen bij hetzelfde batterijpakket en 120 KG meer gewicht is het duidelijk waarom het bereik lager ligt ten opzichte van de 500e. Tweede opmerking gaat over de prijs. De Abarth is maar liefst ruim € 9.000 duurder en duidelijk stevig aan de prijs! Gezien de prestaties onderling niet veel verschillen maakt duidelijk dat het model en de naam ook zijn waarde heeft. Een kwestie van gevoel en smaak dus. En daarom laten we het aan de lezer om zelf een conclusie uit te trekken uit de vergelijking.

Fiat 500e (42 kWh) Fiat Abarth 500e (42 kWh)
Acceleratie 9 seconden 7 seconden
Bereik 330 km 253 km
Motorvermogen 118 pk/ 87 kW 154 pk/114 kW
Max. laadsnelheid 85 kW 85 kW
Prijs € 34.800 € 44.000 (Cabrio 47K)

Deel het bericht

Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen