Thuisladen elektrische auto

Thuisladen elektrische auto | waar moet ik op letten bij de aanschaf?

De laatste jaren zijn er veel verschillende laadstations op de markt gekomen. Van goedkope en simpele wandmodellen tot chique en vooruitstrevende laders. Om een juiste keuze te maken welke thuislader het beste bij jou past zijn er een paar belangrijke vragen die je jezelf moet stellen. Dat zorgt ervoor dat je gerichter kunt zoeken naar de laadpaal die het beste bij je past. Deze vragen zijn:


1. Hoe snel wil ik mijn auto kunnen laden?

2. Bij zakelijk gebruik, worden de stroomkosten verrekend met mijn werkgever of leasemaatschappij?

3. Is mijn hoofdaansluiting geschikt voor een laadpaal?

4. Waar komt mijn laadpaal te hangen of te staan?


Voordat we verder op de vragen in gaan, houd er wel rekening mee dat situaties kunnen veranderen (verandering van werk, verhuizing, andere auto).

Easee laadpaal outlet

1. Hoe snel moet mijn auto kunnen laden?

Een belangrijke eerste stap bij het bepalen van de juiste laadpaal is de snelheid waarmee de auto wordt geladen.

  • Ben je veel onderweg en is de kans daarom groot dat de accu zo goed als leeg is wanneer je thuiskomt? Dan wil je een 'snelle' laadpaal.
  • heb je veel tijd om de auto te laten laden (bijvoorbeeld je werkt veel thuis)? Dan kun je ook kiezen voor een wat langzamere laadpaal die goedkoper is. Je hebt tevens meer mogelijkheden de juiste laadmomenten te zoeken bijv. als het laadtarief erg laag is (bij dynamische stroomprijzen).
  • Heb je eigen zonnepanelen? Een zware laadpaal trekt veel stroom. Waarschijnlijk meer dan de panelen te bieden hebben. Het voordeel van langzamer laden is dat de laadtijd langer duurt. Dat wil zeggen dat de zonnepanelen ook langer kunnen bijstaan. Per saldo neem je daarmee meer stroom rechtstreeks van de zonnepaneel af. Dit bespaart kosten.


Mogelijk ga je in de toekomst meer rijden of verander je van auto? Ons advies is daarom: koop een laadstation met een instelbaar laadvermogen.


2. Worden de stroomkosten verrekend met mijn werkgever of leasemaatschappij?

Bij zakelijk gebruik is het mogelijk dat de werkgever of leasemaatschappij de stroomkosten voor het opladen zal betalen. Want in feite zijn het reiskosten. Overleg met je werkgever of leasemaatschappij of deze kosten worden gedekt. Zo niet, kun je er voor kiezen om enkel te laden bij publieke laders of een laadpaal op het werk. Ook dit is een keuze. Worden de kosten wel vergoed dan komt een laadpaal met verrekening in beeld. De manier van verrekening is per aanbieder verschillend. De meest voorkomende manieren zijn:


  1. Slimme meter
  2. Abonnement
  3. Abonnement met laadpas

 

Optie 1. Deze eerste optie betekent dat er een slimme meter zal worden geplaatst die het totale verbruik zal bijhouden. Soms komt deze meter in je meterkast maar in de meeste gevallen plaatst men deze in de laadpaal. De meter zal je af en toe moeten uitlezen en het verbruik, samen met de kostprijs van je stroom, moeten doorgeven aan je werkgever. 

Optie 2. Wil je minder gedoe, dan is de tweede optie een betere keuze. Voor een paar euro per maand zullen de kosten automatisch worden verrekend. De laadpaal zal worden verbonden met een backoffice-systeem waar de verbruiksgegevens aan worden doorgegeven. Je werkgever ontvangt, meestal per maand, een overzicht van je laadsessies en de bijbehorende kosten. De kosten worden weer vergoed aan jou. 

Optie 3. De derde optie komt overeen met de tweede met het grootste verschil dat je een laadpas of druppel nodig zult hebben om de lader te ontgrendelen. Sommige werkgevers eisen dit zodat andere personen dan niet aan jouw thuislader kunnen laden. Een voordeel is ook dat je met hetzelfde pasje op publieke laadpalen kunt opladen.

Jaguar i-Pace aan laadpaal

3. Is mijn hoofdaansluiting geschikt voor een laadpaal?

We hebben het net al genoemd: niet iedere laadpaal kan zomaar worden geïnstalleerd op iedere meterkast. Dit is afhankelijk van de hoofdaansluiting en de hoeveelheid stroom die er beschikbaar is om je auto probleemloos te laden. Heb je een 1 fase meterkast en een 3-fasen auto? Dan zal de laadtijd toenemen omdat je niet maximaal kunt laden.


Ons advies is om een schouwing te laten uitvoeren door een installateur of door de leverancier van de laadpaal. Zodat je van te voren weet wat er mogelijk is. Een tip: ook wanneer je meterkast 1-fase betreft is het slim om de installatie, bijvoorbeeld de bekabeling, te laten voorbereiden op 3-fasen. Zo ben je toekomstbestendig indien je in de toekomst de meterkast wilt verzwaren en voorkom je extra installatiekosten.

Let op de combinatie van laadpaal en boordlader

Laadpalen kunnen worden geleverd in vier 'snelheden'. Te noemen een 1x16A (3,7 kW), 1x32A (7,4 kW), 3x16A (11 kW) en 3x32A (22 kW). Kiezen voor de snelste laadpaal, een 22 kW, betekent niet automatisch dat je ook daadwerkelijk sneller kunt laden. Dit is namelijk afhankelijk van de on-board lader van jouw type auto. Een Volkswagen Golf GTE kan bijvoorbeeld slechts laden met een maximaal vermogen van 3,7 kW, zelfs wanneer je gebruik maakt van een 22 kW lader. De auto kan simpelweg niet meer stroom ontvangen. Een Renault Zoe daarentegen is in staat om met 22 kW te laden. Overigens, probeer ook verder vooruit te kijken en wat voor auto je op langere termijn verwacht te hebben.

Koop een laadstation met een instelbaar vermogen

Toch kun je niet zomaar een 22 kW laadpaal installeren. De hoofdaansluiting in de meterkast moet dit wel aankunnen. In andere woorden: er moet voldoende stroom beschikbaar zijn om naast het opladen van je auto te zorgen dat ook je wasmachine en lampen blijven werken. Wel zo prettig. Daarom luid onze tip: koop een laadstation met een instelbaar laadvermogen. Deze laders zijn in staat om het laadvermogen middels software te beperken op de hoeveelheid stroom die beschikbaar is. Dit is handig, want zo hoeft je de hoofdaansluiting niet te verzwaren en je kunt toch zo snel mogelijk laden. Daarnaast, mocht je van auto veranderen dan kan de laadpaal vaak snel en gemakkelijk worden aangepast via de software. Overigens, een manier om alle risico's met piekbelasting uit te sluiten is de toepassing van dynamic load balancing.


Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

4. Waar moet mijn laadpaal worden geplaatst?

De plek van de laadpaal gaat een groot deel van de kosten bepalen. De ongeschreven regel 'hoe verder van de meterkast, hoe hoger de installatiekosten' gaat in vrijwel alle gevallen op. Het is daarom verstandig om alvast de plek te bepalen waar de lader komt. Dit geeft een beeld van de te verwachten werkzaamheden. Kan de installateur de kabels door de kruipruimte leggen? Moet er gegraven worden? Zal de bestrating en beplanting in de weg zitten? Bij het bepalen van de locatie van de laadpaal is het ook verstandig om een installateur vooraf een inschatting te laten maken van de werkzaamheden en de kosten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. 


Laadpalen kunnen in verschillende vormen worden geleverd. Een model voor aan de wand, vaak omschreven als 'Wallbox' betekent dat de lader aan een buitenmuur zal worden gemonteerd. Een andere optie is het plaatsen van een laadstation op een staande paal. Zo ben je niet gebonden aan de buitenmuren. Je betaalt echter vaak iets meer voor een lader op een staande paal. Voordat je de plek van de lader bepaalt is het tevens verstandig om goed te kijken aan welke zijde van de auto de laadpoort geplaatst is. Een veelvoorkomende fout is dat men een laadpaal plaatst die precies aan de 'verkeerde kant' van de auto zit. Hierdoor zal je een langere laadkabel moeten aanschaffen, wat extra kosten met zich meebrengt.



Deel het bericht


Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Meerdere berichten
Share by: