6 oktober 2025

Welke elektrische laadpas is het beste?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Het hangt namelijk sterk af van jouw situatie en je wensen. Wanneer je vaak moet laden is een abonnement handiger, want dan betaal je geen starttarief. Laad je niet zo vaak dan is het beter geen abonnement te nemen. het kost je weliswaar het startarief maar je hebt geen maandelijkse abonnementskosten. Verder moet je goed kijken bij welke provider je je aansluit. Er is zoveel mogelijk dat je daar echt even zelf voor moet gaan zitten om te kijken wat het beste bij je past.


Er bestaat een oerwoud aan passen om je elektrische auto mee op te laden aan de openbare laadpaal of aan de snellader. Nieuwe pasaanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. En elke service provider heeft weer zijn eigen abonnementsvorm en een keur aan combinaties. Ook zijn er nog gratis passen, maar dan weer wel met een enorme diversiteit aan tarieven. En heb je te maken met een lokale aanbieder of wil je de pas in het buitenland gebruiken? Door de bomen het bos niet meer zien, dat is hier aan de orde. Kom er dan maar eens achter welke laadpas het beste bij jouw situatie past.

Elektrische laadpas | zo werkt het

Een persoon houdt de laadpas voor aan het laadstation

De laadpas is net als een betaalpas bedoeld voor de administratieve afhandeling van de aanschaf van een product of het afnemen van een dienst. De dienst in dit geval betreft het laden van de batterij van de elektrische auto. Net als de bankpas dient ook de laadpas als doel om de persoon die een transactie doet te kunnen identificeren. En zoals je bij een bankrekening verschillende diensten afneemt kan dat ook bij de laadpas. Door simpelweg de laadpas voor te houden aan het laadstation kan de auto worden weer worden geladen. Het pasgebruik is grofweg onder te verdelen in laadpassen met abonnement en laadpassen zonder abonnement. 

Laadpas voor elektrische auto zonder abonnement

Met een laadpas zonder abonnement betaal je vooral een hoger starttarief, maar je betaalt verder geen andere kosten. Feitelijk is het een gratis pas, waarbij je voor iedere keer dat je het gebruikt wel een starttarief betaalt. Dat starttarief kan uiteen lopen van 32 tot 45 cent per laadsessie. Vrijwel elke aanbieder heeft een gratis pas in zijn assortiment. Erg handig als je veel thuis laadt en incidenteel publiek moet laden. De uitdaging is de juiste aanbieder te vinden want het starttarief en het laadtarief (prijs per kWh) verschilt per laadpasaanbieder én laadpaalaanbieder. Op internet kun je veel websites met tarieven achterhalen, maar het blijft wel een zoektocht om de juiste aanbieder te vinden. Je kunt het beste op voorhand uitzoeken waar je voor een gunstig tarief kunt laden. Bedenk wel dat tarieven in de loop van de tijd veranderen, dus check het regelmatig en onderzoek ook de mogelijkheden bij de concurrentie.

Elektrische laadpas met abonnement

Een laadpas met abonnement heeft het voordeel dat je geen starttarief betaalt voor iedere keer dat je de auto oplaadt. Het enige wat je betaalt is het stroomtarief. Voor zo'n 7 á 8 euro per maand kun je al een prima abonnement afnemen. Het is een eenvoudige rekensom om te kijken of een abonnement uit kan. Neem bijvoorbeeld de ANWB waarbij het abonnement per maand 4 euro kost en het starttarief rond de 35 cent ligt. Het maandabonnement is rendabel wanneer je 12x of vaker per maand publiekelijk of aan de snellader moet laden. Daar waar de abonnementsprijzen aan de lage kant zijn liggen de startarieven veel weer wat hoger. Aanbieders van laadpassen hanteren dus verschillende laadtarieven. Zo zijn er aanbieders die voor publiek laden en snel laden een vast tarief hanteren. De tarieven voor publiek laden liggen momenteel rond de 50 cent per kWh. Het snelladen zit vaak tussen de 70 en 80 cent per kWh. Andere aanbieders laten dit volledig afhangen van het laadpunt waar je laadt en hanteren dus een variabel tarief. Dit kan goedkoper zijn maar vraagt meer uitzoekwerk van de gebruiker. Met vaste tarieven weet je beter waar je aan toe bent. 

Laadpas elektrische auto vergelijken

Hoe kan ik de elektrische laadpassen onderling vergelijken? Een concreet antwoord op deze vraag is niet mogelijk. Hanteer de belangrijkste criteria waar je je keuze op baseert:

  • wel of geen abonnement
  • variabele of vaste laadtarieven
  • landelijk of internationaal

 

Vakantiegangers kunnen nog profiteren van aanbiedingen die puur zijn gericht op tijdelijk gebruik in het buitenland. Sowieso is het internationaal best wel een puzzel. Providers hanteren in het buitenland weer verschillende dekkingen. Kijk dus goed uit dat je de juiste  geografische dekking te pakken hebt zodat je overal met de pas kunt laden. Houd er verder rekening mee dat tarieven en abonnementsvormen voortdurend wijzigen. Kijk bij de tijdelijke aanbieding goed naar de tarieven die ingaan vanaf het moment dat de termijn van de aanbieding is verstreken.

Blokkeertarief op de laadpas van je elektrische auto? Hoe zit dat?

Het blokkeertarief wordt in rekening gebracht in geval je langer dan noodzakelijk aan de laadpaal blijft staan. Het is dus een maatregel om het laadpaal kleven tegen te gaan. Over het bestaan van deze maatregel wordt verschillend gedacht. Wees er vooral bewust van en besef dat providers verschillende tarieven hanteren. Ook maakt het verschil of je aan de snellader staat of publiek laadt. Een website die de bekendste passen en tarieven in één actueel overzicht weergeeft is Laadpastop10.

Is een laadpas voor thuis handig?

In de markt zijn laadpalen te koop met verschillende autorisatiemogelijkheden. Bij de meest voorkomende thuisladers wordt de auto opgeladen zodra de auto aan de laadpaal is gekoppeld. Dit heeft als grote voordeel dat je niet op zoek hoeft te gaan naar je laadpas. Heb je wat minder vertrouwen in de buurman met zijn elektrische auto dan kun je kiezen voor een laadpaal met vergrendeling. In de meeste gevallen werkt dit met een laadpas. Het laden zal pas starten wanneer de auto is gekoppeld en de laadpas is voorgehouden. Een thuislader met pasjessysteem is vaak duurder maar brengt ook voordelen met zich mee. De laadpaal is afgesloten waardoor een laadsessie alleen met geautoriseerde pas kan starten. Meestal kunnen de laadsessies aan de hand van de laadpas eenvoudig worden geregistreerd, ingezien en verrekend. Naast de laadpas bestaan er ook vergrendelingsmogelijkheden via een PIN-code, telefoon of zelfs gezichtsherkenning. Veelal zijn dit uitgebreidere laadstations met een LCD-scherm die je privé nauwelijks tegen komt.

Transparante laadkosten wordt normaal

Al in 2020 trok de ACM aan de bel bij aanbieders van laadpasjes. De tarieven voor opladen moesten helder en transparant worden zodat een consument vooraf zou weten wat het opladen zou gaan kosten. Iets wat overigens ook per wet voorgeschreven is. Als dit niet zou gebeuren zou de ACM optreden. Dat heeft geholpen. Aanbieders zijneen stuk transparanter geworden en laten de prijs per kWh niet langer alleen zien op hun website maar ook in veelgebruikte laad-apps. Echter nog niet alle aanbieders aan de regels voldoen. Er heerst nog altijd onduidelijkheid over bepaalde opslagen of transactiekosten. Vaak zijn deze kosten pas weken na de laadsessie terug te vinden op de factuur. Sinds 1 juli 2021 kan de ACM optreden tegen dergelijke aanbieders. Aanbieders die niet aan de wetgeving voldoen kunnen een boete opgelegd krijgen.


Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen