30 april 2024

Wat is rol van de Charge Point Operator rond het gebruik van een laadpaal?

De Charge Point Operator oftewel CPO is een instantie die zorgt voor de installatie, exploitatie en beheer van laadpalen. Taken die de CPO voor zijn rekening neemt zijn:

  • aankoop en installatie van de laadpaal incl. de stroomvoorziening
  • monitoring van het functioneren van de laadpaal waaronder het afhandelen van een storing
  • onderhoud van de laadpaal
  • het bieden van inzicht in de laadsessies
  • afhandelen van de transactie van een laadbeurt
  • mogelijk maken van complexere laadoplossingen zoals Smart Charging.


Voor het in gebruik nemen van een laadpaal komt er op de achtergrond heel wat bij kijken. Niet alleen de levering van het fysieke laadstation, de stroomtoevoer en de tariefbepaling zijn van belang maar ook het onderhoud en de werking. Eén van de elementen uit dit complexe proces is de CPO.


Het gebruik van de laadpaal voor een laadsessie vindt plaats via e-mobility service providers, ookwel de laadpasaanbieders. Ook is het mogelijk dat de CPO dit zelf voor zijn rekening neemt. In dat geval is de CPO tevens de eSMP. Voorbeelden van CPO's in Nederland zijn Vandebron, Allego en EVBox.

Wat is de werking van een Charge Point Operator?

De Charge Point Operator zorgt ervoor dat de laadpaal naar behoren werkt. In de meeste gevallen gaat de CPO over de levering van de laadpaal, de installatie, het onderhoud en de storingsdienst. De CPO zorgt voor het beheer van de laadpalen. Ook maakt een CPO complexere laadoplossingen realiseerbaar, waarbij men ook te maken krijgt met bijvoorbeeld verrekening en Smart Charging.


Sommige leveranciers van laadpalen stellen de afnemer vrij in de keuze van een CPO. Dit heeft als voordeel dat de eigenaar van de laadpaal kan kiezen welke taken de CPO op zich moet nemen en welke de eigenaar zelf in de hand zal houden. Andere leveranciers kiezen er juist voor om alles in eigen beheer te houden. Dit brengt als grote voordeel met zich mee dat de klant profiteert van volledige ontzorging en niet verantwoordelijk is voor de werking van het laadstation.


Vrijwel alle CPO's bieden de mogelijkheid om de laadsessies en transacties in te zien als eigenaar van de lader. Vaak gaat dit door middel van een app of webapplicatie. Hierbij is het mogelijk om bijvoorbeeld de tarieven in te stellen. Een bekende innovatie verwant aan de CPO is de Plug&Charge-functie bijvoorbeeld bij de Polestar 3.


Meer lezen?

Plug & Charge

Met de functie Plug & Charge wordt de auto automatisch door het laadstation herkend. Bij het opstarten van een laadsessie wordt hiermee een aantal standaard handelingen direct opgestart zonder tussenkomst van de gebruiker. Een voorbeeld van een handeling die niet meer nodig is, is het selecteren van het laadstation. Ook de afhandeling van de betaling verloopt automatisch. De functie is beschikbaar bij de meeste snellaadstations waaronder die van Ionity en Mer.


Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen