Kostenaspecten van de elektrische auto

EV goedkoper dankzij kostenvoordelen

Het belangrijkste kostenaspect van een elektrische auto is de aanschafprijs. En die is niet mals. Een elektrische auto is duidelijk duurder dan de brandstofvariant. Tot nu toe hielpen subsidieregelingen om de pijn wat te verzachten, maar die lopen binnenkort af. Ook zijn er natuurlijk kosten vanwege het gebruik. In plaats van het tanken wordt er stroom geladen. Als je thuis kunt laden ligt het gebruik van stroom doorgaans lager dan het tanken van brandstof. Zeker bezitters van zonnepanelen hebben hierin een thuisvoordeel. Elektrische auto's die over vehicle-to-load beschikken (of V2G) kunnen zelfs wat spelen met het laden en ontladen en wisselende stroomtarieven. Een ander kostenaspect betreft het onderhoud, maar die ligt bij elektrische auto's stukken lager. Omdat een stekkerauto een hogere aanschafwaarde heeft zal de verzekeringspremie ook hoger liggen. En wanneer de subsidieregeling voor motorrijtuigenbelasting stopt zal er ook wegenbelasting betaalt moeten worden. Mogelijk ligt deze zelfs hoger dan gebruikelijk vanwege het hogere gewicht door de batterij.


Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen