5 juni 2023

Is de cataloguswaarde auto hetzelfde als de fiscale waarde?

Nee, feitelijk zit er geen verschil tussen de cataloguswaarde en de fiscale waarde van je auto. Daarbij is wel van belang dat je de juiste berekening van de cataloguswaarde hanteert. Volgens de fiscus dienen de accessoires van de fabrikant wel in de berekening worden meegenomen, maar de accessoires die de dealer er nog aan toe voegt niet. De belastingdienst gebruikt eigenlijk alleen maar de term de cataloguswaarde of catalogusprijs.


Eens in de zoveel tijd, meestal wanneer je van auto verandert, krijg je er als zakelijke rijder weer mee te maken: je wilt weten wat de fiscale waarde is van je auto. Termen als fiscale bijtelling, fiscale waarde en cataloguswaarde komen dan om de hoek kijken. Lees in deze blog meer over deze termen.

Cataloguswaarde auto

De definitie van de cataloguswaarde is bij de Belastingdienst als volgt: de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven. Deze prijs is inclusief:

  • btw
  • bpm
  • accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat deel 1 van het kenteken is afgegeven

 

Overigens hanteert de Belastingdienst de term 'catalogusprijs' in plaats van 'cataloguswaarde'. De bij de dealer aangebrachte accessoires worden niet meegeteld bij de cataloguswaarde. Dit geldt eveneens voor andere kosten zoals de registratiekosten en recyclingkosten. Ook de kosten rij-klaar worden niet meegerekend. Maar deze kosten zouden niet meer voor mogen komen want de dealer mag dat sinds 2016 niet meer in rekening brengen.

Fiscale waarde auto

De Belasting heeft geen specifieke definitie voor de fiscale waarde. Het betekent feitelijk dat er geen verschil zit tussen de fiscale waarde en de cataloguswaarde, mits de kosten van bijv. extra accessoires bij de dealer buiten de fiscale waarde worden gehouden.

Fiscale waarde en bijtelling

Wie een zakelijke auto gebruikt kiest er voor om deze uitsluitend voor zakelijke ritten te gebruiken of die zakelijke auto ook in te zetten voor privégebruik. In het eerste geval is alleen een kloppende (!) rittenregistratie nodig voor de Belastingdienst. Daarnaast mag je maximaal 500 privé kilometers per jaar rijden met de auto. Rij je meer dan 500 kilometer privé is er sprake van privégebruik van de zakelijke auto. Hierover moet inkomstenbelasting worden berekend. Het berekende bedrag heet de fiscale bijtelling.


Ten grondslag aan de berekening van de fiscale bijtelling ligt de fiscale waarde. Over auto’s ouder dan 15 jaar wordt geen fiscale bijtelling berekend. De bijtelling wordt in dat geval berekend over de dagwaarde. Naast de fiscale bijtelling wordt de cataloguswaarde of fiscale waarde waarde ook gebruikt voor de berekening van de verzekeringspremie en de bijtellingskorting.

Fiscale bijtelling

De Belastingdienst doet dit als volgt:

  • De fiscale waarde van de auto is het eerste uitgangspunt voor de berekening van de bijtelling. Voor de meeste auto’s die via officiële importeurs Nederland zijn binnengekomen na 1 juli 2007 en voor alle auto’s die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gezet, kun je op de website van de RDW een overzicht van geregistreerde voertuiggegevens aanvragen.
  • Het tweede uitgangspunt voor de berekening van fiscale bijtelling is de zuinigheid van de wagen en de CO2-uitstoot bij niet-volledig elektrische auto's.

Kun je de fiscale waarde ook zelf berekenen?

Naast het opvragen van de fiscale waarde bij de RDW kun je deze ook zelf berekenen. Dit gaat aan de hand van de aankoopfactuur van de auto. Volgens de definitie van de fiscale waarde kun je het aankoopbedrag (de consumentenprijs) verminderen met de bijkomende kosten na kentekenregistratie. Dan heb je de weer de fiscale waarde. Meestal staat de fiscale waarde ook gewoon aangegeven op de factuur.


Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen