Motorrijtuigenbelasting 2026| wat betaal ik voor mijn elektrische auto?
Voor volledig elektrische auto's geldt in 2026 een korting van 30% van het normale tarief. Door het zwaardere gewicht kan de EV in een duurdere klasse terecht komen. Waterstofauto's hebben dezelfde korting van 70%.
De plannen zijn dat in 2030 de tarieven gelijk lopen met die van de benzineauto's. Maar zoals we weten kan het nog wel eens veranderen in Den Haag. In de jaren 2026 tot 2028 zou de 30%-korting worden aangehouden. In 2029 ligt er dan nog een voordeeltje van 25% korting.
Elektrische vrachtwagens, motoren en bestelwagens betalen vanaf 2026 het volledige MRB-tarief.
MRB hybride voertuigen
Ook de korting bij mild hybride, hybride en plug-in hybride voertuigen komt met ingang van 1 januari 2026 te vervallen. Eveneens komt er per 1-1-2026 een einde aan de gewichtscorrectie van 125 KG bij hybride bestelwagens.
MRB elektrische campers
Het huidige 2025-tarief van 25% gaat over in een halftarief. In 2026 betaal je dus 50% van het personentarief. De korting geldt overigens voor alle kampeerauto's, dus niet specifiek voor elektrisch.
Andere subsidie- en kortingsregelingen elektrische auto's
- Er is alleen nog een bijtellingskorting van 4% op elektrische auto's tot EUR 30.000. De bijtelling die in 2025 nog op 17% stond gaat dus naar 18%. EV's boven de 30K zitten op het algemene bijtellingstarief van 22%.
- De fiscale regelingen zoals de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en Vamil blijven gehandhaafd. Het is nog onduidelijk of de kortingspercentages en bedragen gelijk blijven.
- Elektrische voertuigen (ook bedrijfswagens) betalken een laag BPM-tarief van EUR 667, ook al deed deze regeling zijn intrede als belasting op auto's vanwege zijn CO2-uitstoot. Voor elektrische motoren wordt een BPM-tarief van EUR 200 aangehouden. Het plan is dat deze tarivering wordt aangehouden tot 2030.
- De SEPP, oftewel de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto's Particulieren, was al sinds 1-1-2025 definitief ten einde.



