28 juli 2025

Wat zijn de elektrische campers van dit moment?

Dat zijn er al best veel. Wij zetten de meest interessante elektrische camperbusjes op een rij:

  • VAN-Jorn
  • e-Fixxter (Fixxter Nederland)
  • Tonke EQV
  • Outbase ID.Buzz
  • Zafira-e Life Crosscamp Flex
  • Peugeot e-Rifter Vanderer
  • Volkswagen ID.Buzz
  • Mercedes EQV Camper
  • Mercedes EQT Marco Polo
  • Ventje
  • Tonke ID.Buzz
  • Iridium e-V25
  • KIA PV5 WKNDR (concept)
3-fase CEE stopcontact

Laadkabel kopen?

Ga naar onze webshop


camperverhuurbedrijf

Wat is het verschil tussen de elektrische kampeerauto en zijn dieselvariant?

De elektrische camperbus heeft veel te bieden. Belangrijke verschillen met zijn dieseltegenhanger zijn:

  • de elektrische kampeerbus is duurzaam en bieden toegang tot steden met zero-emissie zones
  • de e-camper vergt minder technisch onderhoud ten opzichte van de dieselcamper
  • elektrisch rijden houdt tevens in meer innovatieve technologie
  • rijden op een batterijpakket betekent een veel lagere actieradius en langere laadtijden
  • de e-camper is significant duurder dan het alternatief op diesel, hoewel de prijzen recentelijk een vlak patroon laten zien.

Elektrische buscamper VAN-Jorn

Specificaties VAN-Jorn

  • innovatief modulair ontwerp dat duurzaam kamperen mogelijk maakt
  • veel rijcomfort 
  • stoffering en inrichting naar de wens van de klant zorgt voor een stijlvol interieur
  • unieke badkamermodule met douche en toilet
  • slim energiemanagementsysteem met zonnepanelen
  • actieradius van ongeveer 400 kilometer (afhankelijk van het type bestelwagen)
  • veel gebruik van duurzame materialen zoals FSC-gecertificeerd hout en op maat gesneden aluminiumdelen.
  • volledig uitgeruste keuken
  • slaapruimte voor 4 personen


Bij de verkiezing Camper van het jaar 2025 van de ANWB en NKC kwam de elektrische buscamper VAN-Jorn als beste uit de bus. De Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano of Toyota Proace Max kunnen als basis worden ingezet.


De prijs van de VAN-jorn hangt sterk af van het basismodel. Zo modulair als het systeem is opgebouwd, worden ook de prijzen per component aangegeven. Ook gebruikte modellen kunnen worden omgebouwd. De vanafprijs van een interieurpakket begint bij € 30.000. Bij een volledig systeem incl. basis zit je bij de nieuwe Peugeot e-Boxer (als voorbeeld) rond de €90.000 incl BTW.


Elektrische buscamper e-Fixxter

Specificaties e-Fixxter

  • accupakket van 75 kWh
  • bereik ligt tussen 250 en 300 kilometer
  • maximaal laadvermogen 100 kW betekent een laadtijd van 30 minuten van 10 naar 80%
  • AC-laadtijd ca. 7 uur
  • geschikt voor 2 tot 4 personen
  • inklapbare slaapbank
  • uitgebreide keukenfaciliteiten en opbergruimtes
  • hefdak voor eventueel een exra bed


Het Nederlandse bedrijf Camperfixx is gespecialiseerd in seriematige productie van campers waaronder ook de elektrische e-Fixxter XXL. Het bedrijf heeft er sinds 2021 bewust voor gekozen om nieuwe buscampers enkel nog met elektrische aandrijving te leveren. De Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro staan aan de basis van deze elektrische camper.


De e-Fixxter XXL gaat momenteel weg vanaf € 87.250. Daarmee is de vanafprijs in een jaar tijd niet gestegen of zelfs licht gedaald.


e-Camper Tonke EQV heeft 3 uitvoeringen

Specificaties Tonke EQV

  • 3 uitvoeringen: Adventure, Touring en Nomad
  • zijn basis is de Mercedes EQV
  • accupakket 100 kWh
  • rijbereik van ongeveer 350 kilometer
  • keuken optioneel achterin dat het mogelijk maakt om te koken onder de achterklep
  • geschikt voor 5 personen, uit te breiden naar 7
  • draaibare voorstoelen en een verschuifbare achterbank
  • instapmodel verkrijgbnaar vanaf € 80.000


In 2023 was het de eerste keer dat uitgerekend een elektrische camper door het Nederlandse publiek werd verkozen tot Kampeerauto van het Jaar! Deze eer viel te beurt aan de Nederlandse camperbouwer Tonke met de Tonke EQV.


De EQV Nomad is het jongste type is en wordt sinds 2024 uitgerold. Het heeft een 3-zits achterbank die je aan de kant schuift om ruimte te maken voor een bed van 145 bij 203 cm. De bijrijdersstoel kan daarbij worden gedraaid. Een multifunctionele keuken bevindt zich achter de bestuurdersstoel en kan zo naar buiten worden gedraaid. De koelkast is 31 liter groot. Optioneel is er nog een zesde stoel beschikbaar. De prijs begeeft zich tussen de andere twee modellen en begint vanaf € 93.760.


De EQV Touring is uitgerust met een warmtewisselaar, zodat er ook tijdens stilstand verwarmd of juist gekoeld kan worden. Deze uitvoering is verder voorzien van een uitdraaiende buitenkeuken op inductie. De prijs van de 4-zitter (optioneel 5) begint vanaf € 101.848.


e-camper Outbase ID.Buzz is Nederlands

Specificaties Outbase ID-Buzz

  • range van 300 kilometer (WLTP)
  • laden van 5 naar 80% in 30 minuten
  • elektrische hefdak
  • draaibare stoelen
  • 2 schuifdeuren geven toegang tot de zitplaatsen
  • interieur met duurzame materialen zoals kurk, schapenwol, hennep, gerecyclede PET-flessen en textiel
  • geschikt voor 4 personen
  • het volledige gewicht blijft ruim onder de 2.600 KG.
  • kosten uitrusting: € 28.970 incl. BTW


Het iconische Volkswagenbusje brengt veel inspiratie teweeg onder de camperbouwers. Niet zo gek bedacht, want het model leent zich uitstekend voor een ombouw naar een elektrische camper. Gebruikers krijgen een nette camper met veel uitstraling dankzij het charmante model met zijn kekke kleuren.


De Outbase is in Nederland ontworpen. Vrijwel alle onderdelen en materialen worden specifiek gemaakt door eigen team in Utrecht en door andere Nederlandse partners. Ook de Citroën e-Berlingo kan door Outbase worden omgebouwd tot e-camper.


De duurzame materialen zorgen voor een lager gewicht. Dit is van belang omdat nogal eens wordt beweerd dat de ID.Buzz te zwaar zou zijn voor bestuurders met een personenrijbewijs.


De levertijd hangt af van de bestelling, gezien de grote belangstelling van dit Nederlands product. Enkel de kampeeruitrusting kan ook worden besteld, waarmee je het systeem ook in je eigen ID.Buzz kunt bouwen. De combinatie van een ID.Buzz + camperombouw gaat richting de ton. 


e-Camper Zafira-e Life Crosscamp Flex

Specificaties Opel Zafira-e Life Crosscamp Flex

  • vrijwel identiek aan de Opel Vivaro
  • accupakket van 75 kWh lithium-ion
  • bereik van ruim 300 kilometer
  • interieur bevat een keukentje met gasfornuis en wasbak
  • geschikt voor 4 personen
  • stoelen voorin tot 180% draaibaar
  • achterbank kan omgevormd tot 2-persoons bed
  • hefdak biedt ruimte tot 2 slaapplaatsen
  • 2 tanks voor vuil en schoon water
  • elektriciteitsvoorziening met hulpaccu van 95 Ah
  • smartphones en tablets kunnen via een USB-poort worden opgeladen
  • standaard assistentiesysteem waartoe onder meer Front Collision Alert, Emergency Braking, een vermoeidheidsherkenning, Lane Keep Assist en een verkeersbordenherkenning
  • Snel laden kan tot maximaal 100 kW, laden van 0 naar 80 procent lukt in 48 minuten.


Het lijkt al lang niet meer op het Zafira-model zoals de meesten die kennen. Toch draagt deze elektrische camper de naam van de MPV, maar dan niet als elektrische 7-zitter. Crosscamp timmert vooral nog aan de weg met zijn diesels. Helaas is het stil rond de elektrische Van die in 2022 nog met veel bombarie werd aangekondigd. Er zou zelfs nog een Lite-versie worden uitgebracht, maar het lijkt alsof het nooit verder gekomen is dan het prototype-stadium.


Elektrische mobilhome Peugeot e-Rifter Vanderer

Specificaties Peugeot e-Rifter Vanderer

  • accucapaciteit 50 kWh
  • rijbereik ca. 270 kilometer
  • 5 zitplaatsen
  • snelladen tot max 100 kWh
  • thuis laden 11 KWh
  • speciaal ontwikkelde meubelmodule gaat via de achterklep in het voertuig
  • keuken met inductieplaat, gootsteen en kraan
  • 12 liter tank
  • tussen de voorstoelen zit een 16 liter compressor koel-vriescombinatie
  • keukenblok is tevens basis voor het bed
  • met hefdak
  • kosten uitrusting: ca. € 30.000


Peugeot heeft zijn gamma uitgebreid met een elektrische bestelwagen de e-Rifter, die ook kan worden voorzien van een camperinrichting. Een verlengde versie is op komst. Dit is de wat langere uitvoering L2 en biedt voor 7 personen. Het plaatsen van een zonnepaneel op het dak behoort tot de mogelijkheden. De prijs van de complete e-Rifter Vanderer begint vanaf € 65.000.


VW ID.Buzz Camper

Volkswagen doet het behoorlijk goed met zijn ID.Buzz. Hoewel het voertuig eigenlijk is bedoeld als elektrische personenbus, is het tevens mogelijk het te converteren naar een elektrische camper. Hiervoor levert Volkswagen een ombouwkit voor de prijs van 3000 euro.


Een jaar geleden werd nog aangekondigd dat de Volkswagen ID.Buzz in 2025 als een eigen zelfstandige camperversie zou worden uitgebracht, maar op die plannen is de fabrikant teruggekomen, vanwege de achterblijvende vraag. Eigenlijk zit het Duitse bedrijf zichzelf wat in de weg. De gewone ID.Buzz kan vrij eenvoudig worden omgebouwd naar een simpele camperuitvoering, waarom zou de klant dan een campermodel ID.Buzz aanschaffen?

Volkswagen ID.Buzz elektrische camper 2023

Mercedes EQV met camperombouw

Specificaties Mercedes-Benz EQV300 Camper

  • accupakket van 100 kWh
  • range circa 350 kilometer
  • laadsnelheid 80 kW, laden van 10 naar 80% in 45 minuten
  • thuis 3-fase laden tot 11 kW
  • elektrovermogen 204 pk
  • 2 lengtes zijn mogelijk met 5,14 meter en 5,37 meter
  • multifunctionele module ter waarde van € 4.500
  • hefdak optioneel


De EQV Camper van Mercedes is een combinatie van een luxe V-klasse met EQV-aandrijflijn en camperombouw. De auto werd oorspronkelijk naar een kampeerauto omgebouwd door het Zwitserse bedrijf Sortimo. Sinds enkele jaren blaast ook het Brabantse Tonke een stevige partij mee met drie variaties op het meest gangbare model EQV300.


De multifunctionele module bestaat uit een opvouwbaar bed, koelkast, fornuis en een keukenblok met wastafel. Voor een extra slaapplaats is er optioneel met pop-up dak mogelijk, waarvan de kosten overigens wel richting de 10K gaan.


De EQV300 gaat voor een kale prijs, dus zonder de kampeeruitrusting, van de hand vanaf € 71.990. Er schijnt ook nog een EQV250-versie te zijn, maar onduidelijk is of deze in Nederland nog wordt geleverd.

De elektrische Mercedes EQV Camper zijaanzicht

e-camper Mercedes-Benz EQT Marco Polo

Specificaties Mercedes-Benz EQT Marco Polo

  • op MPV gebaseerd
  • rijbereik van 280 kilometer
  • elektrovermogen 122 pk
  • accucapaciteit 45 kWh
  • snelladen tot maximaal 80 kW, laadtijd van 20 tot 80% in 40 minuten
  • boordlader 22 kW, vol laden gaat in 2,5 uur
  • opklapbare slaapplaats van 2 bij 1,15 meter
  • hefdak met dakbed van 1,97 meter bij 0,97 meter
  • met wasgelegenheid
  • compressorkoelbox van 16 liter
  • zonnepaneel op het pop-up dak is mogelijk
  • prijzen vanaf € 57.000 incl. BTW


De volledig elektrisch aangedreven Mercedes Marco Polo EQT is in 2023 op de markt verschenen. Het kleinere broertje van de EQV is afgeleid van de kleine bestelwagen Mercedes-Benz EQT. Het hefdak heeft achterin voldoende ruimte om rechtop te staan. De  wasgelegenheid bevindt zich achter de bestuurdersstoel. Koken kan met een inductiekookplaat of op een lade met uitneembaar gaspatroon. Het voertuig kan snel omgebouwd worden naar een bedrijfswagen.


Elektrisch camberbusje Ventje

Meerdere camperbouwers zijn geïnspireerd op de Volkswagen ID.Buzz als basis voor een e-camper, zo ook bij camperbus Ventje. Het concept is gebaseerd op persoonlijke wensen en ervaringen van de eigenaar, waardoor ideeën zijn uitgewerkt in praktische innovaties. Voorbeelden zijn een snel om te bouwen interieur en een handige keukenmodule.


"eVentje", zo wordt hij ook wel genoemd, een grappige woordspeling waar je natuurlijke leuke marketing mee kunt bedrijven. De compacte camperbus heeft een keuken, twee tweepersoons bedden, een loungebank, een vier-zitter met tafel. Ook heeft het een hefdak.


Als gezegd, aan innovaties ontbreekt het niet. Zo is er een barretje dat aan de zijkant kan worden uitgeklapt. De koelkast, een inductiekookplaat en kraan zijn van zowel buiten als binnen bereikbaar. Een complete buitenset komt uit een smalle lade. Door de vele stopcontacten, USB-C laadpunten en opbergvakken zou je de Ventje haast als mobiel kantoor in kunnen zetten.


Het Nijkerkerveense bedrijf ontving in 2024 de Red Dot Award voor Product Design, een onderscheiding in het kader van duurzaamheid vanwege het interieur, waarin onder meer FSC-gecertificeerd hout, schapenwol, linoleum en andere CO2-neutraal geproduceerde materialen zijn toegepast. Een groot zonnepaneel op het hefdak maakt zelfvoorzienend kamperen mogelijk.

camperverhuurbedrijf

e-camper Tonke ID.Buzz

Specificaties Tonke ID.Buzz

  • accupakket 77 kWh
  • rijbereik van 350 kilometer
  • royale slaapplaats van 150 x 200 centimeter
  • keukenunit Buzz Module optioneel verkrijgbaar voor € 5.995
  • hefdak


Tonke blaast een flinke partij mee in het e-campers wereldje. Naast de Mercedes EQV brengt Tonke sinds 2024 ook een e-camper met de Volkswagen ID.Buzz als basis. Ook van de ID.Buzz bestaan inmiddels 3 modellen. Naast het instapmodel is er ook de Tonke ID.Buzz Trial en de Tonke ID.Buzz Explorer.


Sinds kort is er ook een versie met 25 cm langere wielbasis. Met zijn zwaardere accu van 86 kWh heeft de verlengde variant een bereik van 485 km. Ook komt er een hefdakoptie voor meer stahoogte en een extra slaapgelegenheid voor nog eens 2 personen.


De keukenunit heeft met een tweepits inductieplaat, veel bergruimte en een ruime compressor koelkast. Door een handig schuifsysteem kan het kokkerellen zowel binnen als buiten gebeuren. Ook kan de module gemakkelijk uit de camper gehaald worden waardoor de e-camper ook voor andere doeleinden kan worden ingezet.


Elektrische campervan Iridium e-V25

Specificaties Iridium e-V25

  • accupakket 68 kWh
  • rijbereik 300 kilometer
  • elektrovermogen 184
  • keuken, zitruimte, badkamer en 2-persoonsbed
  • stahoogte van 2 meter
  • verschillende rijmodi, normaal, eco, slippery en single-pedal.
  • laden van 15 naar 80% gaat in 35 minuten
  • maximale laadsnelheid 115 kW


In het voorjaar van 2025 kwam de Iridium e-V25 op de markt. De bijna 6 meter lange elektrische campervan staat op het chassis van de Ford E-Transit. Het elektrovermogen op de achterwielen kan eventueel worden ge-upgrade naar 269 pk.


Het model is goed bij de tijd want het is voorzien van moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Daar betaal je wel een prijs voor, want zijn vanafprijs ligt op 132.000 euro.

Een Ford E-Transit rijdt over een brede weg met flatgebouwen op de achtergrond

Concept e-Camper KIA PV5

En hoe zit het met de autofabrikanten uit het verre oosten? Ook al wordt de EV-markt gedomineerd door de Chinezen en Koreanen, de camper uit die regio laat nog even op zich wachten. Weliswaar komt KIA in oktober 2025 met de PV5 Cargo en Passenger, maar het duurt nog een jaartje voordat het zich ook op de campermarkt gaat manifesteren.


De PV5 staat op het PBV-platform dat gebruik maakt van de architectuur van het e-GMP onderstel, het platform van de Hyundai Motor Group waar ook de Ioniq 5 en Ioniq 6 op staan evenals enkele KIA-modellen zoals de EV6 en EV9. Het platform werkt volgens het zogenaamde WKNDR-concept, waarmee het chassis voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden zoals goederen- en personenvervoer én dus ook als kleine camper.


De PV5 WKNDR is gericht op het kortdurende werk zoals de weekenden en andere outdoor-evenementen. Voor een langdurige vakantie is hij minder geschikt.


Het vermogen van de elektromotor is 163 pk. Er zijn 3 batterijpakketten mogelijk, namelijk een 43,3 kWh, een 51,5 kWh en een 71,2 kWh. De kleinste van het stel wordt vooral in de stad gebruikt. Het rijbereik ligt rond de 400 km (WLTP). Snelladen van 10 % naar 80 % gaat een half uur duren tot maximaal 150 kW. Het interieur toont een 12,9‑inch infotainmentscherm, OTA‑updates én ondersteuning voor Digital Key 2.0 (NFC/Bluetooth/UWB). Verder beschikt het over de V2L-laadvoorziening.


Het is nog onduidelijk wanneer we dit concept in de praktijk kunnen verwachten. Zijn basis, de PV5, kunnen we medio oktober 2025 tegemoet zien. Conversiepartners zijn tot op heden nog niet bekend.



Deel dit artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen