Blog Layout

jan. 13, 2024

Elektrische campers 2024 | interessante kampeerbusjes van dit moment

Een nieuwe ontwikkeling in de kampeerbranche is de overschakeling naar elektrisch. Er is tegenwoordig veel belangstelling voor de elektrische camper. Niet zo gek wanneer je bedenkt dat de CO2-vrije milieuzones in de stadscentra er aan staan te komen. Ook is 2024 extra aantrekkelijk omdat regelingen na 2024 ten einde lopen zoals de aanschafsubsidie. Hier volgt update met het laatste nieuws over de elektrische campers 2024. Wat zijn de beste elektrisch aangedreven campers van dit moment? We behandelen de volgende e-campers:


  • e-Fixxter (Fixxter Nederland)
  • Tonke EQV
  • Tonke ID.Buzz
  • Zafira-e Life Crosscamp Flex
  • Peugeot e-Rifter Vanderer
  • Volkswagen ID.Buzz
  • Mercedes EQV Camper
  • Mercedes EQT Marco Polo

camperverhuurbedrijf

e-Fixxter (Fixxter Nederland)

Fixxter Nederland voegt een interessante optie toe aan dit lijstje. Fixxter is gespecialiseerd in seriematige productie van campers en introduceert de e-Fixxter XXL. Het bedrijf heeft er sinds 2021 bewust voor gekozen om nieuwe buscampers enkel nog met elektrische aandrijving te leveren. De Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro staan aan de basis van deze elektrische camper. Het resultaat mag er zijn. De e-Fixxter XXL is voorzien van een 75 kWh accupakket met een bereik in de praktijk van 250 kilometer, afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In één keer naar Zuid Frankrijk knallen zit er niet in maar langzaam hoeft het zeker niet te gaan. Binnen 45 minuten is de e-Fixxter namelijk weer geladen tot 80% aan een snellader met een laadvermogen van 100kW. Aan een reguliere AC-lader geldt een laadtijd van 7 uur. De e-Fixxter XXL is geschikt voor 2 tot 4 personen. De slaapbank is in te klappen, er is een koelkast en handige opbergruimtes. Daarnaast heeft de stekkercamper een hefdak waar eventueel een extra bed geplaatst kan worden. Prijsindicatie: de e-Fixxter XXL gaat momenteel weg vanaf € 90.000.


Tonke EQV

In 2023 was het de eerste keer dat uitgerekend een elektrische camper door het Nederlandse publiek werd verkozen tot Kampeerauto van het jaar! Deze eer viel te beurt aan de Nederlandse camperbouwer Tonke met de Tonke EQV Touring. De e-camper is gebouwd op een Mercedes EQV en wordt aangeboden in drie uitvoeringen. Twee daarvan kenden we en zijn de EQV Adventure en de EQV Touring. In 2024 staat er nog een derde aan te komen die EQV Nomad heet. De elektrische camper is voorzien van een 100 kWH grote accu en haalt een bereik van 360 kilometer.


De EQV Adventure heeft de keuken optioneel achterin, waarbij gekookt kan worden onder de achterklep. Feitelijk is het een grote personenwagen voor 5 personen (uit te breiden tot maximaal 7) met draaibare voorstellen en een grote verschuifbare achterbank. Deze EQV-uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 89.440. De EQV Nomad is feitelijk de Mercedes EQV personenbusje met een drie-zits achterbank die je aan de kant schuift om ruimte te maken voor een bed van 145 bij 203 cm. De bijrijdersstoel kan daarbij worden gedraaid. Een multifunctionele keuken bevindt zich achter de bestuurdersstoel en kan zo naar buiten worden gedraaid. De koelkast is 31 liter groot. Optioneel is er zelfs een zesde stoel beschikbaar. De prijs bevindt zich tussen de andere twee modellen in en begint vanaf € 93.760. De EQV Touring is uitgerust met een warmtewisselaar, zodat er ook tijdens stilstand verwarmd of juist gekoeld kan worden. Deze uitvoering is verder voorzien van een uitdraaiende buitenkeuken op inductie. De voor 4 zitplaatsen geschikte EQV Touring (optioneel 5) ligt boven de ton en begint vanaf € 109.600.

verzekeren met nkc

Tonke ID.Buzz

Tonke blaast een flinke partij mee in het e-campers wereldje. Naast de Mercedes EQV brengt Tonke ook een e-camper met de Volkswagen ID.Buzz als basis. De productie vindt voor het eerst plaats in 2024. Dat geldt eveneens voor de langere uitvoering. In hetzelfde jaar komt Tonke ook met een hefdakoptie voor extra stahoogte en slaapgelegenheid. Een royale slaapplaats van 150x200 cm wordt gecreëerd door de volledige breedte van de Buzz te benutten. Het accupakket van 82 kWh zorgt voor een rijbereik van rond de 350 km. De Tonke ID. Buzz versie is goedkoper dan de Tonke EQV en verkrijgbaar vanaf €67.490.


Optioneel verkrijgbaar is de Tonke Buzz Module. Dit is een keukenunit met een tweepits inductieplaat, veel bergruimte en een ruime compressor koelkast. Door een handig schuifsysteem kan het kokkerellen zowel binnen als buiten gebeuren. Ook kan de module gemakkelijk uit de camper gehaald worden waardoor de e-camper ook voor andere doeleinden kan worden ingezet. Deze handige module heeft wel een prijskaartje, namelijk €5.995.


Zafira-e Life Crosscamp Flex

De Zafira-e Life Crosscamp Flex van Opel is vrijwel identiek aan de Vivaro. Eigenlijk lijkt het ook niet meer op het Zafira-model zoals de meesten kennen. Toch draagt deze elektrische camper de naam van de MPV. Maar dan voor 4 personen en niet als 7-zitter. Het interieur bevat een keukentje met gasfornuis en wasbak. De achterbank kun je veranderen in een tweepersoonsbed. Ook onder het hefdak zijn nog twee slaapplekken. Er zijn twee tanks voor vuil en schoon water. De elektriciteitsvoorziening wordt geregeld door een batterij van 95 Ah. De smartphones en tablets kunnen via een USB-poort worden opgeladen. De Crosscamp Flex is voorzien van het standaard assistentiesysteem waartoe onder meer Front Collision Alert, Emergency Braking, vermoeidheidsherkenning, Lane Keep Assist en verkeersbordenherkenning behoren. De elektrische aandrijving komt van een 75 kWh lithium-ion-batterij. Volgens de fabrikant heeft het voertuig een bereik van 322 kilometer (WLTP). Snel laden kan tot maximaal 100 kW laden. Daarmee lukt het de e-camper om in 48 minuten van 0 naar 80 procent te laden. De vanafprijs van de Opel Zafira e-Life Crosscamp Flex is € 65.000.


Peugeot e-Rifter Vanderer

Peugeot heeft zijn gamma uitgebreid met een elektrische bestelwagen de e-Rifter, die ook kan worden voorzien van een camperinrichting. Feitelijk is de Peugeot e-Rifter Vanderer een ruime MPV. Deze e-camper heeft een accucapaciteit van 50 kWh waarmee een bereik van ca. 270 kilometer gehaald kan worden. Laden aan de snellader kan tot maximaal 100 kW. Binnen het halve uur is de accu dan weer volgeladen tot 80%. Thuis kan geladen worden tot max 11 kW. De e-Rifter wordt een camper door een speciaal hiervoor ontwikkelde meubelmodule via de achterklep in het voertuig te schuiven. Het meubel bestaat uit een keuken met een inductiekookplaat, gootsteen, kraan en een 12-litertank. Tussen de voorstoelen zit de 16-liter compressor koel-vriescombinatie. ’s Nachts dient het keukenblok als basis voor het bed. De e-Rifter biedt standaard de mogelijkheid tot 5 zitplaatsen. Een verlengde versie is op komst. Dit is de wat langere uitvoering L2 die plaats biedt aan 7 personen. De e-Rifterer Vanderer is voorzien van een hefdak. Het plaatsen van een zonnepaneel op het dak behoort tot de mogelijkheden. De prijs van de e-Rifter Vanderer begint vanaf zo’n 65.000.


Volkswagen ID.Buzz

Volkswagen heeft behoorlijk aan de weg getimmerd met de Volkswagen ID.Buzz. Hoewel het voertuig eigenlijk is bedoeld als elektrische personenbus, is het tevens mogelijk de ID.Buzz te converteren naar een elektrische camper. Hiervoor levert Volkswagen een ombouwkit voor de prijs van 3000 euro. In 2025 zou de Volkswagen ID.Buzz als zelfstandige camperversie worden geproduceerd. De Duitse fabrikant voorziet echter problemen met het gewicht, waardoor de plannen voorlopig in de ijskast blijven.

De ID.Buzz heeft een 204 pk sterke elektromotor. Met het accupakket van 77 kWh zorgt het voor een bereik van ruim 400 km. 


Er zijn twee uitvoeringen, namelijk de 1ST en de 1ST Max. De 1ST is een standaarduitrusting met onder meer 20 inch lichtmetalen velgen, verwarming van voorstoelen en stuur, een kwalitatief hoogwaardig afgewerkt dashboard. Voor maximale veiligheid en optimaal comfort zijn ook features als Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Acces, Rear View achteruitrijcamera, Park Assist Plus, LED Matrix koplampen en elektrische bediening van de schuifdeuren en achterklep inbegrepen. Een nieuwe ID. Buzz 1ST kun je bemachtigen vanaf € 69.990. De ID. Buzz 1ST Max is van nog meer luxe voorzien, met bijvoorbeeld 21 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare comfortstoelen voorin, een variabele laadvloer, Side Assist en Trained Park Assist. Bovendien kan hij gedeeltelijk autonoom rijden met de Travel Assist. De ID. Buzz 1ST Max kost € 74.590.

Volkswagen ID.Buzz elektrische camper 2023

Mercedes EQV Camper

De EQV Camper van Mercedes is een combinatie van een luxe V-klasse met EQV-aandrijflijn met een camperombouw. De auto wordt naar een kampeerauto omgebouwd door het Zwitserse bedrijf Sortimo. De EQV Camper komt op de markt in twee bekende EQV-uitvoeringen. Allereerst is er de EQV 300 met 90 kWh-batterij en een rijbereik tot 363 kilometer (WLTP). Daarnaast is er de EQV 250 met 60 kWh-batterij en een actieradius van 236 kilometer. Evenals bij de personenwagen komt ook de camper in twee lengtes op de markt. Aan de snellader duurt de verplichte pauze ongeveer 45 minuten om het voertuig van 10 tot 80 procent te laden.

De elektrische Mercedes EQV Camper zijaanzicht

Mercedes EQT Marco Polo

Mercedes-Benz doet er nog een schepje bovenop en brengt ook nog een op een MPV-gebaseerde e-camper uit. Het gaat om de volledig elektrisch aangedreven Marco Polo EQT die sinds 2023 op de markt is verschenen. Het model is afgeleid van de kleine bestelwagen Mercedes-Benz EQT. De uitrusting van de Concept EQT Marco Polo omvat een hefdak met dakbed, waarmee het achterin voldoende ruimte biedt om rechtop te staan. Het dakbed heeft een slaapgedeelte van 1,97 meter bij 0,97 meter. Achterin is nog een opklapbare slaapplaats van 2 bij 1,15 meter. Achter de bestuurdersstoel bevindt zich een verzonken wasgelegenheid en een eveneens verzonken compressorkoelbox van 16 liter. Koken kan met een inductiekookplaat of op een lade met uitneembaar gaspatroon. Het voertuig kan snel omgebouwd worden naar een bedrijfswagen. Wat de EQT Marco Polo nog meer te bieden heeft is het zonnepaneel op het pop-up dak. Haast een voorwaarde tegenwoordig om vrij en zelfvoorzienend te kunnen kamperen.

Vanaf 49.000 euro kun je een Marco Polo EQT bemachtigen. Dit is voor de standaardversie met 90 kW e-motor (122 pk). De accu heeft een capaciteit van 45 kWh en heeft een 22 kW lader aan boord waarmee de batterij in 2,5 uur weer is gevuld. Snel laden gaat tot maximaal 80 kW. Binnen 40 minuten is de batterij dan gevuld van 10% tot 80%. De range van de EQT Marco Polo houdt met 280 km niet over.


plaatje verzekeringsmaatschappij

Leestips:

- toch maar elektrisch rijden met een caravan? Lees over de beste elektrische caravantrekkers.

- of geïnteresseerd in de Top 5 elektrische cabrio's?


Deel dit artikel


Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Meer artikelen
Share by: