Kia EV4 | wat is er zo bijzonder aan het laadsysteem?
Van een stoer model zoals de Kia EV4 zou je verwachten dat het voldoet aan de meest geavanceerde 800V laadarchitectuur. Zeker gezien ook steeds snellere laadtijden die tegenwoordig vereist worden. Toch is de Kia EV4 uitgerust met het beperktere 400V-laadsysteem, maar is dat een probleem? Nou nee, opvallend genoeg heeft het model wel een sterke performance. Dat er slechts een 400V-laadvoorzieing aanwezig is heeft de fabrikant gedaan om de kosten te drukken. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan een andere eis ten aanzien van EV's: lage prijzen. De opvolger van de conventionele CEED kan in een half uur van 10 tot 80% laden. Het heeft een 11 kW-boordlader en zijn laadcapaciteit ligt tussen 100 en 128 kW, afhankelijk van het model. In vergelijking met modellen uit eigen stal, de EV6 en de EV9 met laadtijden van 18 resp. 24 minuten laadt de EV4 dus langzamer, maar de prijs is daar ook naar. Wanneer je de laadperformance vergelijkt met zijn directe concurrenten in het C-segment, komt de EV4 prima voor de dag.
Het lijkt haast of Kia de modellen zo uit de mouw schudt. Het eerste exemplaar van de gloednieuwe KIA EV4 rolde eind augustus 2025 van de band. Het is voor het eerst dat er een elektrische Kia volledig in Europa wordt geproduceerd. De verwachting is dat het nieuwe model in september in Nederland kan worden geleverd. Voor een vanafprijs van € 37.695 kun je dit gloednieuwe elektrische voertuig rijklaar bemachtigen. Daar komt tijdelijk nog een extra korting bovenop van € 2.000. Wees er wel snel bij want de actie loopt tot eind september 2025.
EV4 hatchback en EV4 Fastback
Net als zijn elektrische broers heeft ook de EV4 een opvallend design dat vooral wordt bepaald door zijn EV Tiger Face en zijn verticale LED-koplampen. Door het gestroomlijnde model en zijn flush deurgrepen heeft de ontwerper wederom een verlaging van de luchtweerstand weten te bereiken. Het design met zijn scherpe lijnen heeft een stoere sportieve uitstraling. Het interieur is voorzien van comfortabele stoelen, ambient lightning in de deurpanelen en een 29-inch grote panoramadisplay. Aan het gebruikersvriendelijke infotainmentsysteem zijn nieuwe innovaties toegevoegd. Instructies aan het systeem geef je aan door te beginnen met het uitspreken van "Hey KIA". Tegenwoordig geeft de Zuid-Koreaanse autofabrikant een garantie af van 10 jaar en/of 150.000 kilometers rijbereik mits aan de voorgeschreven onderhoudsvoorschriften wordt voldaan.
Dit model wordt uitgebracht in 2 carrosserievarianten. Het instapmodel is een sportieve hatchback met 5 deuren. Daarnaast is er een EV4 Fastback. Dit is een 4-deurs sedan. Door zijn schuine daklijn en gestroomlijnde achterkant is het net iets aerodynamischer dan de hatchback. De hatchback heeft standaard een accupakket van ruim 58 kWh. Optioneel behoort optioneel de grotere 81 kWh batterij ook tot de mogelijkheden. De Fastback wordt standaard met de grotere accu opgeleverd.

Kia EV4 in 6 uitvoeringen
In Nederland wordt de auto in 6 uitvoeringen geleverd. Waarbij de keuze bestaat uit 2 accupakketten. De topmodellen GT-Line hebben standaard de grotere long range accu. De andere 3 modellen hebben standaard de 58 kWh accu. De actieradius is 410 km of 630 km, afhankelijk van het accupakket. Onderstaand volgende 6 verschillende uitvoeringen met de prijzen die gebaseerd zijn op de hatchback excl. de tijdelijke korting. De uitvoeringen zijn zowel als hatchback als Fastback leverbaar. De laatstgenoemde is wel € 1.600 duurder dan de hatchback. Voor alle uitvoering geldt dat de elektromotor 204 pk aan vermogen afgeeft.
Air
Zijn prijs rijklaar is € 37.695. Standaard heeft het de 58 kWh tot zijn beschikking, maar de 81 kWh is ook mogelijk. Voor de extra accucapaciteit wordt de uitvoering € 3.500 duurder.
Plus
Deze is wat luxer dan de Air met onder andere V2X-voorbereiding, een V2L-aansluiting onder de tweede zitrij, privacy glass, Digital Key 2.0, draadloos opladen en extra rijhulpsystemen waaronder een dodehoekassistent. De prijs is € 39.495 (58 kWh). De batterijmogelijkheden zijn gelijk aan de Air. Net als de Air heeft het 17-inch velgen.
Plus Advanced
Ten opzichte van de Plus heeft deze extra's zoals 19-inch velgen, een glazen schuif/kanteldak, verwarmbare achterbank, Harman Kardon sound systeem, luxe bekleding en een elektrisch verstelbare stoel voor de bestuurder. Prijs is € 41.695 (58 kWh). Zijn rijbereik ligt zo'n 30 km lager dan de Plus en de Air.
GT-Line Business Edition
Deze is er speciaal voor de zakelijke rijder. Vraag is wel in hoeverre deze variant langdurig in het assortiment blijft. Hij is goedkoper dan de Plus Advanced, maar daarom ook wat minder voorzieningen. Zo ontbreekt de V2L-aansluiting en de V2X-voorbereiding. De GT-uitvoeringen hebben standaard een zwaardere accu van 81 kWh aan boord. De prijs van deze zakenauto begint vanaf € 42.695.
GT-Line
Ten opzichte van de Plus Advanced biedt deze variant veel interessants. Zo heeft het snelwegassistentie HDA 2.0 inclusief rijstrookwisseling, een autonome noodremassistent, vegan lederen stoelbekleding en welkomst- en begeleidingsverlichting. Het bereik is gelijk aan die van de Advanced. De GT-Line gaat weg voor een consumentenprijs vanaf € 47.395.
GT-PlusLine
Dit is de meest uitgebreide variant met een rijklaar prijs van € 49.595. Extra's ten opzichte van de GT-Line zijn een slimme parkeerassistentie met afstandsbediening, een dode hoekcamera, stoelventilatie, head-up display en een 360-graden camera. Ook deze uitvoering heeft een bereik van net geen 600 km.