14 september 2024

Welke platforms zijn er voor elektrische auto's?

Van wezenlijk belang voor de auto is een onderdeel wat je niet ziet, namelijk zijn basis. Dat geldt voor iedere auto, maar in het bijzonder voor de elektrische auto. In deze blog behandelen we de meest bekende EV-platforms:


  • STLA - Stellantis
  • BMW - FAAR en CLAR
  • Volvo en Polestar - SPA2
  • Hyundai en KIA - eGMP
  • Volkswagen en Audi - MEB
  • Renault (Ampere) - AmpR
  • Audi en Porsche - PPE
  • Tesla
  • Mercedes - Eva


Het platform van een auto biedt de flexibiliteit om verschillende modellen te bouwen op dezelfde basis. Voor de autofabrikant betekent dit een forse besparing op de ontwikkelkosten. Die basis moet het zo lang mogelijk volhouden en zoveel mogelijk hergebruikt worden voor verschillende modellen.

Wat is er zo speciaal aan een EV-platform?

Ooit afgevraagd waarom elektrische auto’s zo duur zijn? Dat heeft alles te maken met de ontwikkelkosten. Dan hebben we het niet alleen over het duurste onderdeel, de batterij, maar ook over het onderstel, waar de EV op staat. Een platformarchitectuur maakt het mogelijk om telkens nieuwe (elektrische) voertuigen te ontwikkelen zonder weer vanaf nul te hoeven beginnen.


Die platforms zijn innovatieve hoogstandjes waar heel veel ontwikkeltijd en torenhoge investeringen in zitten. Voor de automobielindustrie is het van belang om platforms te ontwikkelen die jaren vooruit kunnen en ingezet kunnen worden op zoveel mogelijk verschillende modellen, zo nodig van verschillende automerken.


Een nadeel van een gedeeld platform is dat auto’s meer op elkaar gaan lijken. Exclusiviteit en kenmerkende eigenschappen van een specifiek model kunnen verloren raken.

Wat voor EV-platforms zijn er?

In de eerste jaren van de EV werden ze op platforms gezet die voor benzine- of dieselauto’s waren ontwikkeld. Al gauw kwam het besef dat er meer voordelen lagen om een eigen platform voor de EV te bouwen. Zodoende ontstonden er verschillende autoplatforms:

 

  • Het conventionele platform voor diesel- en benzineauto’s, maar ook voor de eerste elektrische auto’s. Voorbeelden hiervan zijn de Mercedes EQC en de Volkswagen e-Golf.
  • Hybride platform voor benzine en diesel, hybride en elektrische auto’s. De verschillen van een onderstel tussen conventioneel of elektrisch zie je hier het beste terug. Zo neemt de brandstofversie veel ruimte in beslag omdat de benzinemotor nu eenmaal veel plek in neemt. De EV houdt op dit platform veel ruimte, de reden waarom een frunk ontstond.
  • Elektrisch platform. Speciaal ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Wat je veel ziet is dat de batterij in de bodem wordt weggewerkt.

Wat zijn de kenmerken van een elektrisch EV-platform?

Er is een aantal kenmerkende verschillen tussen brandstof -en elektrische platforms.

  • De plek van de wielen. Hier heeft de EV een schaalbare wielbasis. Daar waar het voor de conventionele auto van belang is te bepalen of een auto voorwiel- of achterwielaandrijving heeft is dit voor de EV veel flexibeler.
  • Een andere stroomlijning onder andere van de motorkap
  • Meer ruimte aan de binnenkant van de elektrisch auto. 
  • De batterij van de EV is meestal in de bodem weggewerkt. Dit brengt het zwaartepunt van de auto omlaag wat ten goede komt aan de aan de wegligging.
  • Variabel accupakket. Zo kan de fabrikant de EV goedkoper te maken door een kleiner accupakket in te bouwen.


Overigens is het ook mogelijk om brandstofauto’s op EV-platforms te ontwikkelen.

Wat zijn de belangrijkste platforms voor elektrische auto's?

De echter grote autoconcerns die meer automerken in hun gamma profiteren het meest van een modulair platform. Neem Stellantis die veel schaalvoordelen bereikt door modellen van Opel, Citroen, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo en nog veel meer op dezelfde platforms neer te zetten. Zo wordt de basis van een personenbusje ingezet voor Peugeot, Citroën, Opel en Fiat.


Het laatste nieuws is dat Nissan, Mitsubishi en Honda de samenwerking aan gaan voor het ontwikkelen van een nieuw gedeeld platform voor hun elektrische voertuigen.


We zetten de platforms van een aantal bekende automerken op een rij.

STLA - Stellantis

Deze Europese autogigant (officieel als NV geregistreerd in Nederland) heeft een duidelijke en herkenbare strategie Dare Forward 2030 dat gaat over de elektrificatie van hun wagenpark in Europa.


Vooralsnog is men nog aangewezen op het aanpassen van de onderstellen van de bestaande brandstofmodellen. Compactere modellen zoals de Peugeot e-208, e-2008, de DS3 e-Tense en de Corsa-e zitten op het CMP. De middenklassers als de Opel Astra, de Peugeot 308 en de DS 4 zijn begonnen op het EMP2. De kleinste modellen zoals de Citroën e-C3 staan weer op een ander frame, het Smart Car platform. Vroeg of laat gaat Stellantis hier afscheid van nemen.


In 2038 wil het concern CO2-neutraal kunnen produceren. Al in 2030 moet het gamma enkel nog bestaan uit elektrische auto’s. Uitvoering van dit beleid krijgt vorm door de ontwikkeling van liefst 4 EV-platforms:


  • STLA Small is gericht op de kleinere modellen, zoals de stadsauto's, van het A-segment en B-segment. De autobouwer wil het platform in 2026 uitrollen met naar verwachting de Peugeot e-208 als eerste model. Later volgt de rest zoals de Opel Corsa-e, Peugeot e-2008 en de Citroen e-C3. Auto’s van dit platform kunnen een bereik halen tot maximaal 500 km.
  • STLA Medium voor de compacte middenklassers. Dit is het eerste EV-platform dat inmiddels operationeel is. Het is bedoeld voor het C-segment (compacte middenklasse) en het D-segment (middenklasse). Voorbeelden zijn de Opel Grandland Electric en de Peugeots e-3008 en e-5008. Performance-modellen op de Medium halen tot wel 700 km bereik. Standaardversies gaan richting de 500 kilometer.
  • STLA Large is gericht op het D- en E-segment. Dit zijn de grote elektrische SUV’s en Sedans. De bedoeling is dat Dodge en Jeep als eerste een model op dit platform bouwen en later worden gevolgd door Alfa Romeo. Modellen op de STLA Large zouden naar een bereik kunnen van 800 km.
  • Er komt een speciaal onderstel voor de elektrische bestelwagens en Amerikaanse pickups/terreinwagens zoals RAM en Dodge. Deze heet de STLA Frame. Het bereik van de modellen van STLA Frame blijft gelijk aan die van de STLA Large.

FAAR en CLAR - BMW

De Bayerische Motoren Werke heeft een elektrisch platform voor de voorwielaangedreven auto’s en een voor de achterwiel- en vierwielaandrijving. Ze heten de FAAR (Frontwheel Drive Architecture) resp de CLAR (Cluster Architecture). De FAAR is in 2023 geïntroduceerd. De BMW X1 is het eerste model dat erop is gebouwd. Lagere modellen (1- en 2-serie; ook brandstof) staan nog op het UKL-platform (Untere Klasse). Daar wil de autobouwer gestaag vanaf.


Tot op heden zet BMW zijn modellen op platforms die voor zowel brandstof als elektrisch geschikt zijn. Neem bijv. de 4-serie/i4 en de 7-serie/i7. Vanaf 2025 gaat dit voor elektrische voertuigen veranderen. Met de Neue Klasse-strategie wordt volledig ingezet op de elektrische variant. De i3 zal dan het eerste model zijn dat met het nieuwe platform van de band rolt. De BMW i5 zal op de CLAR-architectuur worden gebouwd.

SPA2 - Volvo en Polestar

Polestar en Volvo gebruiken vaak hetzelfde platform. Voor de nieuwste modellen is dit het nieuwe SPA2. Dat de merken veel samenwerken is niet zo bijzonder want beide concerns hebben met het Chinese Geely dezelfde moeder. Beide automerken trekken overigens op platformgebied al voor langere tijd met elkaar op. Zo stond Polestar eerder ook al op het CMA-platform van Volvo.


Modellen die op het nieuwe SPA2 platform staan krijgen over the air software-updates. Dit zie je vaker bij een technische basis die vanaf het begin voor volledig elektrische auto’s zijn ontworpen. Naast de SPA2 houdt Geely meer platforms in de lucht. Bijvoorbeeld de SEA2 die voor Zeekr X en de Smart#1 is ontwikkeld. Ook de Volvo EX30 staat hierop.

e-GMP - Hyundai/Kia

Het eerste platform dat Hyundai uitsluitend voor elektrische modellen heeft ontworpen is de e-GMP. De afkorting staat voor electric Global Modular Platform. Naast de elektrische modellen van Hyundai staan ook de modellen van KIA en Hyundai-dochter Genesis op dit platform.

MEB - Volkswagen, Audi

Het chassis van de Volkswagen Groep is gebouwd voor verschillende modellen zoals de ID.3, ID.4, Skoda Enyaq IV, Audi Q4 e-tron en de Cupra Born. Het staat voor ‘Modulaire E-Antriebs Baukasten’ en is speciaal ontwikkeld voor de nieuwe generatie EV’s.


Het MEB-platform is een basisstructuur dat zijn platte batterijen in de vloer van de auto heeft weggewerkt. De accu’s zijn aangesloten aan twee elektromotoren die verbonden zijn met enerzijds de voorwielen en anderzijds met de achterwielen, waardoor je, afhankelijk van het model, vierwielaandrijving kunt aanbrengen, gevoed door één grote batterij.

Het onderstel MEB van Volkswagen uitgelegd

AmpR - Renault (Ampere)

Net als Stellantis hanteert ook Ampere een small en medium platform. Ampere is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren voor Renault, Alpine, Nissan en Mitsubishi. Het AmpR-small platform is bedoeld voor het C-segment zoals de Renault 5 en (vanaf 2025) ook de Renault 4. Het mediumplatform gaat voor het B-segment. Zijn voorganger heette CMF-B EV).

PPE - Audi, Porsche

Daar waar Audi zijn Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron op het MEB-platform heeft gebouwd, heeft het ook de samenwerking gezocht met Porsche waar het Premium Platform Electric (PPE) uit voort is gekomen. Alles aan het platform is opnieuw ontwikkeld, zoals de elektromotoren, de vermogenselektronica, de transmissie en de hoogspanningsaccu.


Elektrische voertuigen op basis van het PPE wordt gekenmerkt door veel actieradius, frequent en vooral snel opladen. De eerste productiemodellen op basis van deze nieuwe technische basis zijn de Q6 e-tron en de Porsche Macan Electric.

Tesla

Omdat Tesla direct is begonnen met de elektrische auto had het geen last van het verleden en kon het meteen een architectuur ontwikkelen dat volledig gericht was op de elektrische aandrijving. Dit bood meerdere voordelen, waaronder een lagere complexiteit, een betere gewichtsverdeling, een efficiëntere ruimtebenutting en een optimale connectiviteit met zijn geavanceerde software.


Tesla staat bekend om zijn vermogen om software-updates “over-the-air” aan te bieden, waardoor de prestaties, functies en zelfs de actieradius van de voertuigen kunnen worden verbeterd zonder dat de auto naar de garage hoeft. De Amerikaan heeft enerzijds een platform voor de model 3 en model Y en anderzijds een platform voor de Model S dat het deelt met de X. 

EVA - Mercedes

Met het Electric Vehicle Architecture (EVA)-platform wil Mercedes-Benz een leidende, strategische rol blijven spelen in de markt voor elektrische voertuigen. Een van de belangrijkste kenmerken van het EVA-platform is de mogelijkheid om grote batterijmodules met een hoge energiedichtheid te integreren.


Afhankelijk van het model en de configuratie hebben auto's die op de EVA-basis zijn gebouwd een bereik van meer dan 700 kilometer. Een van de modellen die op dit onderstel staat is de Mercedes Benz EQE SUV.


Deel het artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen