Blog Layout

nov. 09, 2023

Laadkabel Type 1 en Type 2 | welke past het best in mijn situatie?

Elektrische en Plug-In Hybride auto's hebben een oplaadkabel nodig om te kunnen laden. Laadkabels zijn er in twee verschillende types, een laadkabel van het Type 1 en Type 2. Wat is het verschil tussen de beide laadkabels? En welke laadkabel heb ik nodig voor mijn elektrische auto? Tijdens de ontwikkeling van de eerste elektrische auto's bestond er nog geen standaard voor het opladen van de accu. Iedere autofabrikant hanteerde een ander systeem om de batterij te kunnen opladen. Al vrij snel zag men in dat het hanteren van veel verschillende laadkabeltypes en laadpoorten op de auto niet handig was. Vooral de Europese Unie zag dit belang. Er moest een universele stekkertype komen dat de basis was voor iedere elektrische auto. Zodoende ontstonden er twee standaarden: de Type 1 stekker en de Type 2 stekker.

Laadkabel Type 1 en Type 2 | waarom zijn er verschillende laadkabels?

De verschillen tussen de laadkabels hebben alles te maken met de laadpoort van de auto. De auto-zijde kan namelijk een Type 1 laadpoort hebben of een laadpoort van het Type 2. Op een type 1 laadpoort past een andere type laadkabel dan op een laadpoort van het type 2. Naast de autozijde is er ook de laadpaalzijde. De aansluiting aan laadpaalzijde is altijd van het type 2. Feitelijk staan de signaalpennen (of plugs) aan de laapaal-zijde naar buiten gericht. Dit zijn er in totaal zeven. Bij de laadpoort van de auto is dit precies omgekeerd. Goed om te weten dus dat een oplaadkabel een laadpaalzijde heeft en een autozijde.

Wat is een Type 1 laadkabel?

De eerste standaard voor een universele aansluiting werd de Type 1. De Type 1-stekker noemt men ook wel de Yakazi en is voornamelijk ontwikkeld voor landen zoals China, Japan en Amerika. In deze landen kent men veelal een huisaansluiting van een enkele fase (1-fase) in tegenstelling tot veel Europese landen, zoals Nederland, waar vrijwel ieder huishouden een 3-fasen meterkast heeft. Een Type 1 laadkabel is daarom alleen geschikt voor 1-fase opladen. Dit kan zijn met 16A of 32A. Hoeveel Ampère de auto kan ontvangen verschilt per merk en model. Meestal is betreft het een vaste laadkabel aan huis (wandbox of laadpaal), ook al kan de laadkabel ook los worden aangeschaft. De laadkabel is uitgerust met een ontgrendelingsmechanisme door middel van een knop. Tijdens het opladen klikt de stekker zich vast in de auto. Zelfs wanneer het laadproces is gestopt zal de kabel verankerd blijven totdat de auto zal worden ontgrendeld. Dit helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan. Op het moment dat de stekker in de auto wordt geplugd geeft een microschakelaar een signaal aan de auto zodat het opladen kan starten. Een Type 1 laadkabel is voorzien van twee geleiders, een 0-leider (N) en een fasegeleider (L1). Het laadvermogen is bepaald op 3,7 kW bij 16A of 7,4 kW bij 32A.

Laadpoort KIA EV9 GT line
Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

Wat is een Type 2 laadkabel?

Type 2 laadkabels komen het meeste voor. En dat geldt al helemaal voor Europa. Type 2 wordt ook wel Mennekes genoemd, naar de eerste fabrikant van deze laadkabels. Type 2 is de Europese standaard. Autofabrikanten rusten zowel Plug-In Hybrides als volledig elektrische auto's uit met deze inlaat. Daarnaast maken ook leveranciers van laadstations gebruik van deze standaard voor de outlets of laadpaalzijde van de laadpalen. In tegenstelling tot de Type 1 kan een Type 2 in veel gevallen op zowel 1-fase als 3-fase laden. Fase-3 gaat wel een stuk sneller dan 1-fase en zorgt tegelijk voor een betere stroomverdeling. Een Type 2 laadkabel heeft twee geleiders voor 1-fase voertuigen of vier geleiders voor 3-fasen voertuigen. Bij een Type 2 laadkabel met 4 geleiders bestaan deze uit een nul-leider (N), een drie fasegeleiders (L1, L2 en L3). Wanneer de auto alleen op 1-fase kan laden zijn de fasegeleiders L2 en L3 verzegeld. 


In de onderstaande tabel staan de verschillende laadmogelijkheden van een Type 2 laadkabel weergegeven:

Ampère Kilowat Fase
a 16 3,7 kW 1-fase
b 32 7,4 kW 1-fase
c 16 11 kW 3-fasen
d 32 22 kW 3-fasen

De verschillen tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel naast elkaar

Bij de onderstaande afbeeldingen is het verschil tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel goed zichtbaar. Merken als Toyota en Mitsubishi gebruiken vaak een Type 1 aansluiting waar Europese merken als Volkswagen, Mercedes en Renault een Type 2 aansluiting gebruiken.

Kan ik een Type 1 laadkabel gebruiken bij een Type 2 auto? (en andersom)

Een type 2 stekker past niet op de laadpoort aan autozijde van het type 1. De ingang van de laadpaal is wel altijd hetzelfde. Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden met adapters en verloopstekkers om een type 2 stekker op type 1 laadpoort aan te sluiten. Een Mennekes laadkabel bijvoorbeeld (type 2) kan in een adapter geplugd worden en daarna ingeplugd worden op de laadpoort van de auto met type 1. Informeer goed naar het maximale laadvermogen van de auto. Wanneer je een laadkabel gebruikt met een beperkt laadvermogen terwijl de auto meer laadvermogen heeft, zal het laadproces vertragen. De merkdealer of leveranciers van laadkabels kunnen je helpen bij het vinden van de juiste laadkabel.



Deel het artikel


Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Een roodbruine Dacia Spring Electric wordt elektrisch opgeladen
door Mindert Westra 10 apr., 2024
De zeer succesvolle Dacia Spring Electric krijgt een nieuwe uitvoering met een volledig nieuw design en wordt nog goedkoper!
Een lichtblauwe elektrische Honda e:Ny1 SUV zonder achtergrond
door Mindert Westra 08 apr., 2024
Eindelijk weer een bericht van Honda over elektrisch rijden. De Japanse fabrikant lanceert de elektrische SUV e:Ny1.
Meer artikelen
Share by: