Wat heeft de vernieuwde Hyundai Ioniq 5 2025 te bieden?
- Actieradius 470 (63 kWh) of 570 kilometer(84 kWh)
- Elektrovermogen 228 pk (84 kWh)
- Vanaf €42.995 (zonder korting)
- 800V Platform
- (Snel) laadsnelheid 205 kW: laden van 10 naar 80% in 18 minuten
- Topsnelheid 185 km/uur
- 1.600 kg trekgewicht
- Platform E-GMP
- uitgerust met vehicle-to-load
Sinds medio 2025 rijdt de Hyundai Ioniq in een vernieuwde versie in Nederland rond. Gelukkig is zijn specifieke en tevens spraakmakende design onveranderd gebleven. Hoewel, het design heeft wel nieuwe voor- en achterbumpers heeft gekregen, alsook een groter wielontwerp en een grotere achterspoiler. Het is de tweede keer dat het model een upgrade ondergaat. Ook in begin 2022, een jaar na zijn introductie was er al een eerste upgrade van de Ioniq 5.
De belangrijkste veranderingen betreft de grotere accu's. Zo is de 58 kWh vergroot naar 63 kWh en de 77 kWh uitgebreid naar 84 kWh. Voor het bereik houdt dit ongeveer een plus in van 30 tot 50 kilometers. Naast de verbeteringen is het model ook nog eens in prijs verlaagd. Vreemd genoeg ontbrak er nog altijd een achterruitenwisser. Ook deze heeft de fabrikant toegevoegd.
Ook de in 2024 geïntroduceerde N-line is vernieuwd. Deze was overigens al voorzien van de 84 kWh batterij. De nieuwe uitvoering heeft meer sportieve accenten gekregen zoals de velgen. In het interieur vallen de rode stiksels en de sportstoelen vooral op.
Hyundai omschrijft de strak gelijnde en volledig elektrische auto als een cross-over. Het model oogt overigens meer aan als een hatchback. Toch is het exterieur wel opmerkelijk. Het is een compleet andere designtaal dan de
Hyundai Kona Electric of ieder ander model in het gamma van Hyundai. Zelf geeft Hyundai aan dat het model geïnspireerd is op de Pony uit 1976.
Hyundai Ioniq 5 specificaties
Uitbreiding accupakket
De Koreanen pakken direct groots uit op het gebied van aandrijving. De vernieuwde Ioniq 5 versie 2024 is verkrijgbaar in twee accupakketten van 63 kWh of een 84 kWh. De versie met grote accu is zowel leverbaar met achterwielaandrijving als in vierwielaandrijving. De verzwaring van het accupakket heeft er wel voor gezorgd dat alle types van dit model meer dan 2.000 KG wegen.
Met het accupakket van 84 kWh in combinatie met 4-vierwielaandrijveing kun je binnen 5,3 seconden naar de 100 km/u te knallen. Niet snel genoeg? Neem dan de Ioniq 5 N, deze raast in slechts 3,4 seconden naar de 100. De topsnelheid voor alle uitvoeringen is begrensd op 185 kilometer per uur.
De stoere Hyndai staat op het E-GMP-platform. Dit modulaire elektrische platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto's. De Ioniq 5 is de eerste Hyundai die gebruik maakt van dit platform. Ook de
Kia EV6 en de
Genesis GV60 en
GV70 staan op dit platform.
Hyundai Ioniq 5 actieradius
De belangrijkste vraag is vaak hoe ver je met een EV kunt komen. De Koreaanse autofabrikant geeft voor de het instapmodel 5 een 460 tot maximaal 480 kilometer door volgens de WLTP-test. Wat het opladen betreft maakt Hyundai, net als de Porsche Taycan, gebruik van 800V-techniek. Dit betekent dat de auto twee keer zo snel kan laden en gebruik kan maken van zowel 400V als 800V laadpalen. De Ioniq 5 heeft een laadvermogen van 205 kW waarmee het opladen van 10 tot 80% slechts 18 minuten in beslag zal nemen. Een afstand van 100 kilometer opladen kan dus in minder dan vijf minuten!
Voor wie minder haast heeft kan de stekkerauto natuurlijk ook laden op wisselstroom. Dit kan op 3-fase met een maximaal laadvermogen van 11 kW. Het volledig opladen duurt dan iets minder dan 8 uur. Wil je overigens meer range? Dan kun je kiezen voor een dak van zonnepanelen. De 'solar roof' voorziening wordt niet standaard meegeleverd. Ga je er wel voor, dan kun je met een beetje zonnig weer de range aanvullen met zo'n 6 kilometer.
Door verbeteringen door te voeren aan vering en de ophanging rijdt de auto rustiger dan voorheen. Het heeft het rijgedrag comfortabeler gemaakt. Ook het sturen voelt prettiger aan.
Hyundai Ioniq 5 vehicle-to-load
Andere bijzondere techniek is het nieuwe
vehicle-to-load (V2L) systeem waarmee de het Koreaanse model is uitgerust. Met dit systeem is het mogelijk om andere apparaten op te laden door de accu van de auto te gebruiken. Denk hierbij aan de elektrische fiets of scooter. De V2L aansluiting is te vinden in zowel het interieur als het exterieur en het maximale laadvermogen is 3,6 kW.
Hyundai Ioniq 5 prijs
Klinkt op papier als een potentiële topper, nietwaar? Dan komt nu de prijs. De ge-upgrade versie wordt in verschillende uitvoeringen uitgebracht. Het instapmodel met het accupakket van 63 kWH kost € 42.995. Met een tijdelijke actie heeft ie € 4.000 inruilkorting. Ook is er een limited-versie die nog eens 1.000 euro goedkoper is. De 84 kWh met achterwielaandrijving heeft een consumentprijs van € 46.995. Zijn tegenhanger met aandrijving op 4 wielen zit al boven de 60K op € 61.400. Baas boven baas is de N-line. Deze variant gaat pas weg voor een prijs vanaf € 74.325.







