Met 1 fase of 3 fase laden | wat betekent het en wat is het verschil?
Het verschil tussen 1 fase en 3 fase laden zit in het laadvermogen. Met een 1 fase laadpaal of laadkabel kun je tot maximaal 3,7 kW (bij 16 ampère) of 7,4 kW (32A) laden. Bij een fase 3 laadpaal zit het laadvermogen op maximaal 11 kW (16A) of 22 kW (32A). Met 3 fase kun je dus duidelijkere sneller laden. De 1 of 3 fase is analoog aan het aantal stroomdraden dat in de meterkast thuis gebruikt wordt. Het vermogen wordt significant veel groter wanneer je de stroom over 3 draden kunt verdelen in plaats van over 1 draad.
Belangrijk om te vermelden is dat het maximale laadvermogen alleen mogelijk is wanneer de hele keten dit ondersteund. Dus wil je met 22 kW kunnen laden zal de installatie vanuit huis, de laadkabel en de boordlader van de auto hier geschikt voor moeten zijn. In onze webshop voor laadkabels vind je de beste laadkabel die goed bij jouw specifieke situatie past.
Wie op zoek gaat naar een laadpaal voor een elektrische auto zal opmerken dat er
verschillende mogelijkheden voor een geschikte laadpaal zijn. Niet alleen zijn er grote verschillen tussen goedkopere laadstations en 'slimme' laadpalen, ook het laadvermogen kan flink verschillen. Het laadvermogen is de belangrijkste eigenschap van een laadpaal om de auto snel en veilig te kunnen laden. Daarbij is het mogelijk om met 1 fase of met 3 fasen te laden.
Wat is met 1 fase laden?
Het woord zegt het al. De 1 fase laadpaal werkt op een 1 fase aansluiting. Het laadvermogen van een 1 fase laadpaal kan worden toegepast bij 2 stroomsterktes, een 1 fase 3,7 kW bij 16 Ampère of een 1 fase 7,4 kW bij 32 Ampère. Hoe hoger het laadvermogen hoe sneller je kunt laden, dus hoe korter de laadtijd.
Ieder voertuig heeft een specifiek maximaal laadvermogen. Voor auto's met een 1 fase boordlader hebben dus een maximaal laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW. Plug-In Hybride hebben vaak een 3,7 kW laden aan boord. Ben je bijvoorbeeld in het bezit van een Volkswagen Golf GTE en installeer je een 3,7 kW laadpunt dan betreft de laadtijd ongeveer 2 uur en 15 minuten. Mocht je een thuislader hebben van 7,4 kW dan blijft de laadtijd nog steeds hetzelfde, immers de auto kan geen hoger laadvermogen aan.
Andersom is het ook mogelijk. De Dacia Spring Electric heeft een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. Plaats je een laadpaal met een laadvermogen van 7,4 kW dan kun je de auto binnen 5 uur opladen. Heb je een laadpaal met een maximaal laadvermogen van 3,7 kW dan betreft de laadtijd bijna 9 uur. In dat geval is de laadpaal, met zijn beperkte laadvermogen, de beperkende factor.
Een 1 fase laadpaal kan niet altijd worden geïnstalleerd op de bestaande netaansluiting. Veel huishoudens in Nederland hebben een 1x25A, 1x35A of 3x25A aansluiting in de meterkast. Voor een 1 fase 3,7 kW (16A) laadpaal zal dit niet veel problemen opleveren. Voor een 7,4 kW (32A) laadpaal wel. Het laadvermogen zal beperkt moeten worden, de netaansluiting moet verzwaard worden of er moeten slimme toepassingen zoals Dynamic Load Balancing worden toegepast. Onze tip: koop of lease je een nieuwe elektrische auto en is een 3 fase onboard lader een optie? Vink deze dan altijd aan.
Wat is met 3 fasen laden?
Ook de 3 fase laadpaal kent twee laadvermogens, één van 11 kW (16A) of een 22 kW (32A). Ook in dit geval geldt: hoe hoger het laadvermogen des te korter de laadtijd mits de auto in kwestie een overeenkomend laadvermogen kent. Veel nieuwe auto's worden tegenwoordig uitgerust met een 3 fase boordlader. Dit brengt het voordeel met zich mee dat een 11 kW laadstation vaak zonder grote aanpassingen op de bestaande aansluiting in de meterkast past.
Neem bijvoorbeeld de Mercedes EQS. De luxe slee is standaard uitgerust met een 11 kW on-board lader. Bij een laadpaal met vergelijkbaar laadvermogen kan de auto in minder dan 12 uur volledig worden opgeladen. Met de optionele 22 kW boordlader kan de laadtijd worden verkort naar minder dan 6 uur. Let wel, de meeste netaansluitingen van huishoudens zijn niet direct geschikt voor het opladen met 22 kW. Ook hierbij geldt dat de aansluiting vaak verzwaard moet worden of dat er Dynamic Load Balancing toegepast moet worden. Openbare laadpunten beschikken vaak wel over 22 kW.
Kan iedere auto opladen aan een 1 fase of 3 fase laadpaal?
Kan je met een 1 fase auto ook opladen aan een 3 fase laadpaal en andersom? Jazeker! Ieder auto kan opladen aan ieder laadstation (zolang de kabelaansluiting overeenkomt). Toch wil het niet zeggen dat een 1 fase auto sneller oplaadt aan een 3 fase laadpaal. Er dient altijd gekeken te worden naar de beperkende factor. Is het vermogen van de laadpaal hoger dan het maximale laadvermogen van de auto? Dan geldt de auto als beperkende factor en zal het laadvermogen worden aangepast. Is het laadvermogen van de laadpaal hoger dan het maximale van de auto? Dan zal het laadvermogen zich automatisch aanpassen op dat van de auto.
1 fase of 3 fase, wat moet ik kiezen?
Wil je in de toekomst niet continu een nieuwe thuislader hoeven aan te schaffen wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft? Kies dan voor een laadpaal met een zo hoog mogelijk laadvermogen (11 kW of 22 kW). Het beste is om te kiezen voor een 22 kW laadstation waarbij ook de installatie, zoals de bekabeling, wordt voorbereid op dit laadvermogen.
Kies voor een leverancier die de mogelijkheid heeft om het laadvermogen tijdelijk te limiteren op basis van je huidige auto. Dit heeft als grote voordeel dat er in eerste instantie geen grote aanpassingen vereist zijn. Je kunt vaak maximaal laden en bent klaar voor toekomstige auto's met een hoger laadvermogen.



