12 september 2025

Waar in Nederland kun je waterstof tanken?

Medio 2025 kun je op 23 plaatsen in Nederland waterstaf tanken. Tevens zijn er nog 13 stations in aanbouw. Als je geluk hebt zit je in de buurt van een waterstoftankstation. Maar het is ook goed mogelijk dat je eerst tientallen kilometers moet rijden voordat je waterstof kunt tanken. Vergeleken met een jaar geleden in 2024 is het aantal stabiel gebleven. Ja er komt wat bij, maar intussen zijn er ook alweer 9 stations afgebouwd. Al met al kun je niet stellen dat er sprake is van een stevige groei. Medio 2025 rijden er 641 waterstofauto's rond in Nederland. In een jaar tijd is het slechts een groei van 4%.


Wereldwijd grijpen we verschillende vormen van nieuwe mobiliteit aan om klimaatdoelstellingen te behalen. Het elektrisch rijden neemt daarbij een enorme vlucht, maar er is ook een alternatief. En dat is waterstof. Waterstof is veel minder bekend dan het elektrisch rijden. Onbekend maakt onbemind zou je mogelijk kunnen zeggen. Als je het niet kent ga je het ook niet gebruiken. En als er geen vraag naar is zal het aanbod ook zeer beperkt zijn. Deze vicieuze cirkel moet worden doorbroken. Om te beginnen met het verruimen van het aanbod. Er moeten meer waterstoftankstations komen. Hoe staat het daar eigenlijk mee?

Waterstof als energiedrager

Men lijkt dus nog altijd niet warm te lopen voor de ’hydrogen-power’ auto's. Elektrisch rijden heeft duidelijk meer voorkeur. Toch is ook waterstof interessant, want het grote voordeel is dat het een energiedrager is. Net als benzine of diesel kan het gewoon getankt worden. Na een tankbeurt van 5 minuten kunnen er weer honderden kilometers verder worden gereden. Eigenlijk is een waterstofauto ook een elektrische auto. Bij een elektrische auto komt de elektriciteit uit de batterij. Ook de FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) wordt aangedreven door elektriciteit. Alleen de energie komt als brandstofcellen uit de tank. Waterstof wordt met zuurstof in aanraking gebracht. Dit proces genereert elektriciteit en stoot water uit als afvalproduct.

Hoe ver staat het met waterstof tanken?

Helaas wordt waterstof nog in kleinen volumes aangemaakt, maar dat is niet het enige probleem. Er zijn ook nog te weinig plaatsen waar je het kunt tanken. Net als 15 jaar geleden met elektrisch rijden moet er ook bij de brandstofcel de cirkel worden doorbroken. De meeste mensen weten ongeveer wat het is maar daar is dan ook het meeste mee gezegd. Omdat we er nog weinig van weten wordt het ook veel minder gebruikt. En omdat het veel minder wordt gebruikt is het op veel plaatsen in Nederland niet rendabel een waterstoftankstation te beginnen.


Omdat de opwekking van het goedje erg duur is komt het als alternatief voor de stekkerauto nog maar moeizaam op gang. Andere vormen van mobiliteit zijn wellicht beter geschikt en kunnen de cirkel doorbreken. Goede voorbeelden zijn de stadsbussen en vrachtwagens, vliegtuigen en de zware industrie. Volgens de VRO reden er in juli 2025 615.000 elektrische auto's en 460.000 PHEV's rond in Nederland. Vergelijk het aantal met het aantal H2-auto’s in Nederland: in een jaar tijd zijn er 26 waterstofauto's bijgekomen op een totaal van slechts 641.

De Toyota Mirai rijdt op waterstof

Hoeveel waterstoftankstations zijn er in Nederland?

Met deze aantallen schiet het niet op. En daarmee is ook verklaarbaar waarom er zo weinig tankstations zijn en het aantal ook niet echt groeit. Om het kpi-ei probleem te doorbreken moeten we het juist hebben van die H2-tankstations. Helaas groeit het aantal stations niet meer. Momenteel (juli 2025) zijn er 23 waterstoftankstations in Nederland in bedrijf en op 13 locaties in aanbouw. Echt storm loopt het dus niet. De uitbreiding van het aantal tankstations is echt voorwaardelijk voor een succesvolle toepassing van waterstof tanken.Wil je weten waar er bij jou eentje in de buurt staat kijk dan op www.h2stations.org.

Naast waterstoftankstations moeten er ook meer waterstofautomodellen komen

En er zijn er ook nog altijd te weinig automerken die op waterstof rijden. Als één van de weinigen heeft Opel een bedrijfswagen (mede) op waterstof. BMW heeft plannen om in 2025 de iX5 hydrogen naar de markt te brengen. En de geruchten gaan nog steeds dat we van Honda in 2025 een waterstofauto kunnen verwachten: de Honda FCV (Fuel Cell Vehicle). Al met al is nog beperkt, maar af en toe komt er weer wat nieuw automodel die waterstof tankt in plaats van de accu vol laadt.



Deel het bericht

Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Een witte Tesla Model 3 staat aan een wallbox en wordt geladen
door Mindert Westra 24 augustus 2025
De upgrade van de Tesla Model 3 in 2023 heeft niet tot hogere prijzen geleid. Sterker nog, door een prijsactie 2 jaar later is hij verder in prijs verlaagd.
Lees meer artikelen