Het Japanse Toyota gaat waterstof-brandstofcelmodules leveren aan de Franse start-up voor vrachtwagens Hyliko. Hiermee wordt Hyliko geholpen met hun streven naar een emissievrij wagenpark. Voor Toyota betekent het een verdere uitbreiding van hun activiteiten met brandstofceltechnologie. Toyota komt met waterstofoplossingen voor diverse sectoren, waaronder treinen, bussen, generatoren en verschillende maritieme toepassingen. Juist de bredere toepasbaarheid van hun technologie zorgt voor een groeiversnelling van de emissievrije waterstofmobiliteit. Met name vrachtwagenbranche biedt veel kansen. Laat dit nu net de branche zijn waar nog heel veel winst op duurzaamheidgebied valt te halen. Wereldwijd werkt Toyota al samen met meerdere vrachtwagenpartners om hun brandstofceltechnologie te integreren in het zware transport. Het ZANZEFF "Shore to Store"-project in de VS, heeft bewezen dat elektrische vrachtwagens met brandstofcellen de prestaties van diesel kunnen evenaren.
De samenwerking met Hyliko markeert ook een nieuwe stap in de richting van TME's visie voor waterstofecosystemen in Europa, waarbij zowel vraag als aanbod wordt gestimuleerd om uit te breiden naar levensvatbare bedrijfsmodellen. Vanuit Europa wordt Toyota daar een handje bij geholpen, omdat waterstofenergie een belangrijke pijler is van de Europese energiestrategie.
Hyliko heeft de wens om schone, efficiënte voertuigen voor vrachtvervoer over de weg te ontwikkelen. Het bedrijf zal twee modellen brandstofceltrucks aanbieden: een 44t trekker en een 26t rechte vrachtwagen (beschikbaar in 6x2 en 6x4 varianten). Elk van deze voertuigen wordt uitgerust met twee brandstofcelmodules van Toyota. Als onderdeel van zijn trucklease-aanbod is Hyliko van plan om zijn eigen groene waterstofinfrastructuur te introduceren, inclusief brandstofproductie, -opslag en -distributie.
Om de nieuwe uitdagingen van de logistiek en het wegtransport aan te gaan, biedt Hyliko een waterstofmobiliteitsplatform met een negatieve CO2-voetafdruk, waarbij de leasing en het onderhoud van waterstofvrachtwagens, de levering van groene waterstofbrandstof en het beheer van CO2-credits worden gecombineerd.