4 oktober 2022

Elektrificatie transportsector heeft nog een lange weg te gaan

Het vermogen van de elektrische accu wordt alsmaar beter. Accu’s worden lichter en kleiner, de actieradius van elk nieuw model is weer hoger dan de vorige versie en de trekkracht van de EV neemt snel toe. Zo is de reis van een elektrische auto met caravan tegenwoordig goed te doen. Helaas moet er voor de elektrificatie van de transportsector nog heel wat gebeuren. Er liggen nog veel onzekerheden. iets waar de ondernemer niet van houdt. Dat producenten van vrachtwagens zich ook bezig houden met de elektrificatie van hun productassortiment zal allicht voortkomen uit het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar er moeten nog wel stappen worden gezet. We nemen een kijkje bij Scania.

Scania truck vooraanzicht

Elektrificatie bij Scania

Scania timmert sinds kort aan de weg met vrachtwagens met vaste opbouw en als aanhangertractor, voorzien van verbeterde accu´s en sterk verbeterde oplaadmogelijkheden. Het is in eerste instantie vooral gericht op de regio. Het gewicht van de lading speelt bij de trucks uiteraard een veel grotere rol. Scania belooft bij een accucapaciteit van 468 kWh, een actieradius van 350 km bij een belasting van 40 ton en een actieradius van 250 km bij 64 ton. Het vermogen van de elektrische aandrijving is 460 kW continue. Het volledig opladen duurt 90 minuten bij een laadvermogen van 375 kW. De accupakketten worden bij Scania zelf geassembleerd. Voordeel is dat het goed is afgestemd op locatie van de geplaatste laadinterface. De verwarming en het koelsysteem is er op aangepast om het batterijpakket en toebehoren op perfecte bedrijfstemperatuur houden en het cabineklimaat optimaal te houden.

Elektrificatie in de transportsector algemeen

Bij elektrisch vrachtwagenvervoer komt meer kijken dan alleen het op tijd laden. Veel hangt af van de routes die je rijdt ten opzichte van je bereik, klimaatomstandigheden, gewicht van de lading en de beschikbare laadinfrastructuur. Genoemde aspecten spelen tevens een rol bij de investering die gedaan moeten worden in de aan te schaffen laadapparatuur en oplaadsoftware. Al met al is de elektrificatie in het vrachtwagenwereldje best wel complex. Voor zowel de producent als de afnemer is het een riskant avontuur om de eerste stappen te zetten. Doe je de juiste dingen. Maak je de goede keuzes. Daarom veel respect en waardering voor de ondernemers van zowel de vraag- als aanbodzijde in deze sector!



De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen