11 mei 2021

EMSP | wat betekent het en wat kun je er mee?

De uitrol van de laadinfrastructuur de afgelopen jaren komt met een flink aantal begrippen en afkortingen. In navolging op het artikel over de betekenis van het begrip CPO is het vandaag de beurt aan de afkorting EMSP. Wat betekent de afkorting EMSP in de wereld van laadpalen eigenlijk? Niet alleen de CPO komt om de hoek kijken als het gaat om de plaatsing en werking van een openbare laadpaal. Ook andere partijen zijn van groot belang om een laadpaal op de juiste manier te laten werken. Eén van de deelnemers in de keten is de EMSP. De afkorting EMSP staat voor E-Mobility Service Provider. Een EMSP kan in sommige gevallen ook worden aangeduid met MSP of (e)MSP. De betekenis blijft hetzelfde.

Wat is de rol van de EMSP bij een laadpaal?

Waar een Charge Point Operator, ofwel CPO, zorgt voor de werking van de openbare laadpaal zorgt een E-Mobility Service Provider (EMSP) ervoor dat je ook daadwerkelijk aan het laadstation kunt opladen. In de meeste gevallen is het opladen aan een publieke laadpaal namelijk niet gratis. Om te registreren tegen welk tarief en hoeveel kWh er geladen is zal er veelal gebruik worden gemaakt van een laadpasje of laaddruppel. Deze producten zijn afkomstig van een e-mobility service provider. Daarnaast kan het zijn dat er een specifiek abonnement is afgesloten voor de laadpas of een laadapp. Met een dergelijk abonnement worden de laadkosten en startkosten inzichtelijk gemaakt. Deze zijn vaak gunstiger dan de 'basistarieven' aan de lader. Deze functionaliteit wordt ook geleverd door een EMSP. 


Kortom, een dergelijke provider verkoopt producten en diensten om het opladen mogelijk te maken. Daarnaast verzorgen deze partijen ook de facturatie en zijn ze verantwoordelijk voor de betalingen van jouw transactie aan de eigenaar van de openbare laadpaal. Een voorbeeld van een EMSP is New Motion. In sommige gevallen verzorgen CPO's ook deels de producten of diensten van een EMSP. Denk hierbij aan een leverancier van laadpalen die tevens laadpasjes voor openbaar gebruik kan leveren. Andersom, service providers die taken overnemen van Charge Point Operators, komt eigenlijk niet voor. Eigenlijk is het afhandelingsproces van een laadbeurt nog best wel complex. Waarom niet gewoon een bankpas gebruiken bij de laadpaal? En zelfs deze techniek lijkt al ouderwets vergeleken met ontwikkelingen op het vlak van plug&charge zoals bij de Polestar 3.


Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen