Blog Layout

okt. 03, 2023

Polestar 3 is een elektrische SUV met aantrekkelijke specificaties

Een bedrijf dat aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt op de elektrische automarkt is Polestar, een dochteronderneming van Volvo en Geely. Dat zie je nu aan de Polestar 3, een SUV en opvolger van de succesvolle Polestar 1 en 2. Een volledig jaar nadat de elektrische SUV werd aangekondigd kan hij nu in Nederland (en sinds afgelopen week in Belgie) worden bezichtigd. In Nederland kan dat in 4 van de 5 Polestar Spaces die Nederland telt. Als derde model in het Polestar-assortiment bouwt Polestar voort op het succes van de Polestar 1 en Polestar 2, die beide veel lof oogsten vanwege hun prestaties en ontwerp. De verwachtingen ten aanzien van de eerste elektrische SUV zijn dan ook hoog gespannen. Ook de volgende Polestar 4, een SUV Coupé, is inmiddels aangekondigd.

Polestar 3 specificaties

Voor een SUV oogt het model bescheiden maar dat is slechts de buitenkant. Het voertuig zit propvol elektronica en wat betreft zijn prestaties kan het zich uitstekend meten met de concurrent. Dat is onder andere te danken aan de vierwielaandrijving met 2 motoren (Long Range Dual). Van die vierwielaandrijving kan de aandrijving op de achterwielen worden uitgezet om zuiniger te kunnen rijden.


Het model wordt gebouwd op het Scalable Product Architecture (SPA)-platform van Volvo. Met een vermogen van 489 pk kan de Long Range Dual Motor binnen 5 seconden naar 100 km/uur en heeft het een topsnelheid van 210 km/uur. Het voertuig haalt een actieradius van 610 kilometer. Snelladen kan tot 250 kW waarmee de accu in 30 minuten van 10% naar 80% kan laden. De basisversie heeft een bereik van 610 km dankzij een 400 V lithium-ion-batterij van 111 kWh. Ook heeft de Polestar 3 een V2G-laadvoorziening aan boord.


Het tweede model betreft de krachtige Polestar 3 Performance. De uitvoering heeft dezelfde 111 kWh grote accu maar dan met een krachtigere elektromotor van 519 pk. Daarmee sprint het topmodel in 4,7 seconden aar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt eveneens 210 km/u. De Performance levert 50 kilometer in op het bereik. Dit betekent een WLTP-range van rond de 560 kilometer.


De Long Range Dual motor krijgt standaard luchtvering, een audiosysteem van Bowers & Wilkins, een 9 inch digitaal instrumentenpaneel, een 14,5 inch centraal infotainmentscherm en 21 inch lichtmetalen velgen met Brembo remmen. Ook een glazen panoramadak is standaard evenals soft-close portieren en de nodige veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control en Brake Assist. En uiteraard is er veel cameravoering en sensoren voor tal van rijhulp- en verkeersbegeleidingtooling. De Polestar 3 Performance is nog een tikkeltje rijker uitgerust met onder andere 22 inch lichtmetalen velgen, goudkleurige accenten waaronder goudkleurige gordels en nappalederen bekleding.


Na zijn wereldwijde debuut op het Goodwood Festival of Speed in Engeland in 2023, vertrokken de prototypes van Polestar 3 in augustus naar de Verenigde Arabische Emiraten om het klimaatsysteem te testen bij temperaturen tot 50 graden Celsius.


En wat mag het kosten? De adviesprijs van de Polestar 3 is EUR 89.900. Voor EUR 6.600 kun je gaan voor de Performance Pack. Mocht je er één willen aanschaffen, heb dan nog wat geduld. De productie van de Polestar 3 komt pas begin 2024 op gang. Leveringen in Nederland zullen pas later in 2024 plaats gaan vinden. Online bestellen kan al wel.


Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: