22 september 2025

Hoe wordt de WLTP actieradius vastgesteld?

De WLTP betekenis komt voort uit een wereldwijd vastgestelde testmethodiek voor het controleren en vaststellen van de actieradius van elektrische auto onder verschillende rijomstandigheden. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure en geldt sinds het najaar van 2017 als de nieuwe testmethode voor het meten van de verbruikscijfers en uitlaatgasemissies van nieuwe personenauto's. Het is een wereldwijd gestandaardiseerde testmethode.


Naast de test zelf levert het nog een ander belangrijk bijkomend voordeel, namelijk het bepalen van de actieradius voor elektrische voertuigen. Daar komt nog een voordeel bij namelijk dat je door het gebruik van een uniforme meetmethode de ranges van verschillende EV's onderling kunt vergelijken.


Het bereik van een elektrische auto is voor veel kopers doorslaggevend bij het maken van een keuze. Om een goede objectieve keuze te kunnen maken wil je het bereik van de verschillende automodellen met elkaar kunnen vergelijken door het langs dezelfde meetlat te leggen en onder dezelfde weersomstandigheden. Immers, het maakt voor de actieradius nogal uit of de auto in de zomer rijdt of in de winter. De WLTP-norm voorziet in deze behoefte. In Europa wordt de actieradius van alle elektrische voertuigen volgens deze vaste norm getest. De WLTP-actieradius geeft een indicatie van de werkelijke actieradius, dat wil zeggen dat het werkelijke bereik in de praktijk vrijwel altijd lager ligt.

Hoe wordt de WLTP range berekend?

De WLTP-test houdt in dat de acculading helemaal van 100% naar 0% wordt gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur. De meting is primair bedoeld om na te gaan of een auto aan de geldende emissienorm voldoet. De test wordt onder gelijkblijvende omstandigheden in een laboratorium uitgevoerd. Hierdoor is het mogelijk om auto’s onderling te vergelijken. De meetmethode is per 1 juli 2020 behoorlijk aangescherpt. Sindsdien wordt de BPM-waarde ook vastgesteld op basis van de gemeten CO2-uitstoot. Om dat volledig elektrische auto’s emissievrij zijn heeft de WLP-norm geen impact op de leaseprijs en fiscale waarde van de elektrische auto. Ook brandstofauto’s ondergaan de WLTP-test om de CO2-uitstoot vast te stellen.

WLTP-testcyclus met 4 fasen

Waar moet de WLTP test aan voldoen?

Voor een uniforme test onder dezelfde omstandigheden zijn afspraken gemaakt waar een WLTP-test aan moet voldoen. Dit gaat om de volgende testparameters.

  • De temperatuur in het testlab bedraagt 23 °C
  • Het aantal af te leggen testkilometers bedraagt 23,25 km
  • De testduur is 30 minuten (1800 seconden)
  • De test bestaat uit vier fasen (laag, matig, snel en zeer snel)
  • De gemiddelde snelheid bedraagt 46,5 kilometer per uur
  • De tijd dat de motor stationair draait bedraagt 13 % van de totale testtijd
  • De topsnelheid (gedurende een aantal seconden) ligt boven 130 km/u

Wat is het verschil tussen WLTP vs werkelijk?

Wanneer je eenmaal in een elektrische auto rijdt, merk je dat de werkelijke actieradius veel variabeler is dan het WLTP-bereik. Factoren als temperatuur, wind, bergop/bergaf, snelweg/stad en je rijstijl hebben erg veel invloed. Daar komt bij dat je in het echt niet doorrijdt totdat de acculading 0% is. Alleen onder ideale omstandigheden zou je de WLTP kunnen benaderen. Er zijn

praktijkvoorbeelden in overvloed die aantonen dat de door de autofabrikant WLTP-waarde in de praktijk nooit wordt gehaald. Mag dit zomaar? Daar zou de industrie iets mee moeten. Door het feit dat de hele markt onderkent dat het opgegeven bereik nooit zal worden gehaald, wordt min of meer gedoogd dat de autoproducent nog iets bij het bereik op kan plussen. Dit verschijnsel kennen we sinds mensenheugenis en is ook bij de brandstofauto bekend. Maar de verschillen bij de elektrische auto zijn groter. Omdat vooral de weersomstandigheden, maar ook andere factoren, een grotere rol spelen. Het effect is dat de indicatie met een flinke korrel zout wordt genomen en daar schiet de auto-industrie uiteindelijk in eigen voet.


Deel het artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen