1 april 2023

Vehicle-To-Load is een interessante laadtechniek

Onlangs trok Hyundai de doeken van de langverwachte Ioniq 5. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwste technieken, waaronder de functie Vehicle-To-Load (V2L). Hyundai is niet de enige die deze functionaliteit toepast op nieuwe elektrische auto's, ook de nieuwe Kia EV6 heeft V2L. Wat is Vehicle-To-Load? En hoe werkt het?

Wat is Vehicle-To-Load (V2L)?

In een recente blog schreven we over Vehicle-To-Grid (V2G) techniek. Met deze techniek is het niet alleen mogelijk om een elektrische auto via een laadpaal op te laden maar ook om de accu van de EV te gebruiken om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Daarbij zal opgeslagen energie terug geleverd worden aan het net. V2G maakt het mogelijk om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen en tegelijkertijd efficiënt met stroom om te kunnen gaan.


Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is in de basis vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek. In plaats van de opgeslagen energie in de accu van de auto te gebruiken om het net te stabiliseren kan het worden gebruikt voor andere doeleinden. V2L is gericht voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting, een laptop of zelfs een andere elektrische auto.

Hyundai Ioniq6 op laptop werken door vehicle to load

Hoe werkt Vehicle-To-Load?

De auto's die zijn uitgerust met V2L beschikken over speciale poorten. Je hoeft enkel de kabel aan te sluiten en de auto zal als oplader functioneren voor ieder ander apparaat. Zie het als een laadpaal of stopcontact op wielen. Bij de Hyundai Ioniq 5 zijn er zelfs meerdere V2L-poorten te vinden. De eerste oplaadpoort kun je vinden in de auto onder de achterbank. Om gebruik te maken van deze laadpoort zal de auto aangezet moeten worden. De poort is voornamelijk geschikt voor huishoudelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het opladen van een laptop of een koelbox. De tweede V2L-laadpoort zit aan de buitenzijde. Voor deze poort is het niet nodig om de auto te starten. Deze poort kan daarom worden gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets of een andere elektrische auto. Hoewel, een andere EV laden schiet natuurlijk niet echt op. Sowieso is het een aanrader om je te informeren over wat er wel en niet kan wat betreft het aansluiten van startkabels van en naar je elektrische auto.

Vehicle to load - hoe werkt het

Hoe snel gaat Vehicle-To-Load opladen?

In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar zal gaat natuurlijk erg ten koste van de eigen actieradius. Wellicht dat toekomstige auto's worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse ritjes met een EV. Het is wederom een voorbeeld van een snel ontwikkelende markt. Alles rond duurzame mobiliteit staat slechts in de kinderschoenen. De komende jaren kunnen we nog mooie innovaties verwachten.

Deel het bericht

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen