Wat weten we van vehicle-to-load?
Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is een techniek om de stroom in de accu van de elektrische auto te gebruiken voor andere elektrische apparatuur zoals het laden van de elektrische fiets, scooter of je laptop, of bijvoorbeeld voor het zetten van een bakje koffie. In de basis is de techniek goed vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek, waar het eveneens mogelijk is om de stroom van je accu in te zetten voor andere doeleinden dan het autorijden.
Wat is vehicle to load en hoe werkt het?
Met vehicle-to-load hoef je enkel de kabel aan te sluiten en de auto zal als oplader functioneren voor ieder ander apparaat. Zie het als een laadpaal of stopcontact op wielen. Toen Hyundai de doeken trok van de langverwachte 
Ioniq 5 maakte het merk van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwe laadfunctie. Hyundai was niet de enige die deze functionaliteit toepaste op de elektrische auto, ook de 
Kia EV6 beschikt over V2L. Bij de Hyundai Ioniq 5 zijn er zelfs meerdere V2L-poorten te vinden. De eerste oplaadpoort kun je vinden in de auto onder de achterbank. Om gebruik te maken van deze laadpoort zal de auto aangezet moeten worden. De poort is voornamelijk geschikt voor huishoudelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het opladen van een laptop of een koelbox. De tweede V2L-laadpoort zit aan de buitenzijde. Voor deze poort is het niet nodig om de auto te starten. Deze poort kan daarom worden gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets of zelfs een andere elektrische auto. Hoewel, een andere EV laden schiet natuurlijk niet echt op. Sowieso is het een aanrader om je te informeren over wat er wel en niet kan wat betreft het 
aansluiten van startkabels van en naar je elektrische auto. 
 
  
Hoe snel kun je met Vehicle-To-Load laden?
In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur, zoals elektrische kampeeruitrusting. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar gaat uiteraard ten koste van je eigen actieradius. 
Wellicht dat toekomstige auto's worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse laadvoorzieningen tijdens het rijden met een EV. Het is weer een voorbeeld van een snel ontwikkelende markt waar we de komende jaren we nog mooie innovaties kunnen verwachten.






