2 oktober 2021

Genesis GV60 is een crossover van Hyundai

Met een prijs van meer dan 2 euro per liter benzine lijkt het met de dag interessanter te worden om over te stappen naar een volledig elektrische auto. Ook autofabrikanten weten van geen ophouden. Steeds meer elektrische auto’s vinden hun weg naar de showroom. Vandaag is het de beurt aan Genesis GV60, en nieuwe elektrische auto van Hyundai. De GV60 is één van de modellen die naar Nederland komt. De bedoeling is dat op termijn ook de G70, GV70, G80 en GV80 de route vanuit Korea naar West-Europa zullen volgen.

Nieuwe Genesis GV60

Een tijdje geleden konden we al kennismaken met het uiterlijk van de volledig elektrische Genesis GV60. Maar tot op heden hield het merk de lippen stevig op elkaar als het ging om specificaties en actieradius. Gelukkig geeft het merk vandaag meer informatie prijs over de nieuwe leasetopper. Onder het Hyundai-concern komt luxemerk Genesis met de GV60 op de markt als een crossover met volledig elektrische aandrijflijn. Dat de auto veel overeenkomsten zou hebben met de Hyundai Ioniq 5 en de KIA EV6 was wel duidelijk en wordt vandaag nog maar eens bevestigd. De auto is 4,52 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. In het interieur zien we pas goed de overeenkomsten met de Kia en Hyundai. Evenals deze auto's krijgt ook de GV60 twee grote schermen aangemeten. De buitenspiegels maken in dit geval plaats voor camera's, iets wat we inmiddels goed kennen van de Audi e-tron. Verder zien we de zwevende middenarmsteun met centrale bediening. Het geheel is rijkelijk bekleed met chromen accenten, een blauw lederen interieur en gele stiksel.

Actieradius en opladen Genesis GV60

De crossover met aflopende daklijn komt in drie variaties op de markt. Wellicht niet bekend, maar de GV60 staat op hetzelfde E-GMP platform als de Kia en Hyundai gaat gebruiken. Een reeks aan batterij-opties en verschillende aandrijvingen kunnen dus verwacht worden. Allereerst is er de instapper met een vermogen van 229 pk. Deze instapper heeft direct het meeste bereik, namelijk 450 kilometer volgens WLTP. Wil je liever vierwielaandrijving met meer vermogen dan is de tweede optie je beste vriend. Deze versie heeft een elektromotor op zowel de voor als achteras die samen het vermogen leveren van 318 pk. De actieradius komt uit op 399 kilometer. Ook komt er nog een topmodel uit die de beschikking krijgt over ruim 435 pk en een rijbereik heeft van 368 kilometer.


Vergelijk je de actieradius met de nieuwe Mercedessen en de nieuwe Lucid Air dan valt die van de GV60 lichtjes tegen. Echter het is de vraag of je deze vergelijking zo kunt trekken. En laten we wel wezen, de range is meer dan uitstekend voor de meeste Nederlanders. Overigens maakt de laadtijd van de auto veel goed. Evenals zijn Hyundai en Kia broer krijgt de Genesis de beschikking over 800V techniek. Wat betekent dat het opladen ontzettend snel achter de rug is. De auto is in staat binnen slechts 18 minuten van 10 tot 80% te laden.


Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen