2 oktober 2021

Genesis GV60 is een crossover van Hyundai

Met een prijs van meer dan 2 euro per liter benzine lijkt het met de dag interessanter te worden om over te stappen naar een volledig elektrische auto. Ook autofabrikanten weten van geen ophouden. Steeds meer elektrische auto’s vinden hun weg naar de showroom. Vandaag is het de beurt aan Genesis GV60, en nieuwe elektrische auto van Hyundai. De GV60 is één van de modellen die naar Nederland komt. De bedoeling is dat op termijn ook de G70, GV70, G80 en GV80 de route vanuit Korea naar West-Europa zullen volgen.

Nieuwe Genesis GV60

Een tijdje geleden konden we al kennismaken met het uiterlijk van de volledig elektrische Genesis GV60. Maar tot op heden hield het merk de lippen stevig op elkaar als het ging om specificaties en actieradius. Gelukkig geeft het merk vandaag meer informatie prijs over de nieuwe leasetopper. Onder het Hyundai-concern komt luxemerk Genesis met de GV60 op de markt als een crossover met volledig elektrische aandrijflijn. Dat de auto veel overeenkomsten zou hebben met de Hyundai Ioniq 5 en de KIA EV6 was wel duidelijk en wordt vandaag nog maar eens bevestigd. De auto is 4,52 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. In het interieur zien we pas goed de overeenkomsten met de Kia en Hyundai. Evenals deze auto's krijgt ook de GV60 twee grote schermen aangemeten. De buitenspiegels maken in dit geval plaats voor camera's, iets wat we inmiddels goed kennen van de Audi e-tron. Verder zien we de zwevende middenarmsteun met centrale bediening. Het geheel is rijkelijk bekleed met chromen accenten, een blauw lederen interieur en gele stiksel.

Actieradius en opladen Genesis GV60

De crossover met aflopende daklijn komt in drie variaties op de markt. Wellicht niet bekend, maar de GV60 staat op hetzelfde E-GMP platform als de Kia en Hyundai gaat gebruiken. Een reeks aan batterij-opties en verschillende aandrijvingen kunnen dus verwacht worden. Allereerst is er de instapper met een vermogen van 229 pk. Deze instapper heeft direct het meeste bereik, namelijk 450 kilometer volgens WLTP. Wil je liever vierwielaandrijving met meer vermogen dan is de tweede optie je beste vriend. Deze versie heeft een elektromotor op zowel de voor als achteras die samen het vermogen leveren van 318 pk. De actieradius komt uit op 399 kilometer. Ook komt er nog een topmodel uit die de beschikking krijgt over ruim 435 pk en een rijbereik heeft van 368 kilometer.


Vergelijk je de actieradius met de nieuwe Mercedessen en de nieuwe Lucid Air dan valt die van de GV60 lichtjes tegen. Echter het is de vraag of je deze vergelijking zo kunt trekken. En laten we wel wezen, de range is meer dan uitstekend voor de meeste Nederlanders. Overigens maakt de laadtijd van de auto veel goed. Evenals zijn Hyundai en Kia broer krijgt de Genesis de beschikking over 800V techniek. Wat betekent dat het opladen ontzettend snel achter de rug is. De auto is in staat binnen slechts 18 minuten van 10 tot 80% te laden.


Deel het artikel

Donkerblauwe BYD Tang staat geparkeerd op het gras bij een meer met berglandschap op de achtergrond
door Mindert Westra 18 december 2025
Alles over de MRB-regeling 2026. ✔Elektrische auto ✔Waterstofauto ✔Elektrische camper ✔Elektrische bestelwagens ✔Overige regelingen
Achterkant van de Polestar 3. Dit is een van de 6 modellen uit het gamma van autofabrikant Polestar
door Mindert Westra 17 december 2025
Polestar kennen we als autofabrikant van elektrische voertuigen. Welke modellen heeft de Zweedse producent in zijn gamma? En wat weten we van deze modellen?
De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage van de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Lees meer artikelen