Elektrische auto's zijn niet onderhoudsvrij: dit vergeten veel bestuurders
 
Veel mensen denken dat elektrische auto's geen onderhoud nodig hebben omdat ze geen verbrandingsmotor hebben. Hoewel elektrische auto's inderdaad minder onderhoud vergen dan traditionele auto's, zijn ze zeker niet onderhoudsvrij. Bepaalde onderdelen van je elektrische auto hebben regelmatige controle en vervanging nodig om veilig en efficiënt te blijven rijden. Service Only ziet regelmatig elektrische auto's die problemen hebben die voorkomen hadden kunnen worden. Het negeren van onderhoud kan leiden tot dure reparaties en een kortere levensduur van belangrijke componenten. Batterijen, remmen, banden en airconditioningsystemen hebben allemaal specifieke onderhoudseisen die verschillen van gewone auto's.
Onderdelen die wél onderhoud nodig hebben
Remblokken gaan weliswaar langer mee door regeneratief remmen, maar moeten nog steeds regelmatig worden gecontroleerd op slijtage. Remsysteem vloeistoffen moeten worden ververst omdat vocht kan binnendringen en de remwerking kan beïnvloeden. De airconditioning heeft regelmatige service nodig om efficiënt te blijven werken en bacteriegroei te voorkomen. Banden slijten anders bij elektrische auto's door het hogere gewicht van batterijen en directe koppeling. Ruitenwissers, verlichting en andere elektrische componenten hebben dezelfde vervangingsbehoeften als bij traditionele auto's. Carrosserie en lak hebben bescherming nodig tegen corrosie en weersinvloeden, net zoals elke andere auto. Interieur onderdelen zoals stoelen en dashboard hebben dezelfde verzorging nodig als in gewone voertuigen.
Hoe onderhoud verschilt van brandstofauto's
Onderhoud aan een elektrische auto vereist gespecialiseerde kennis en apparatuur die niet elke garage heeft. Het begrijpen van wat je elektrische auto nodig heeft helpt je om kostbare problemen te voorkomen. Olie verversen en bougies vervangen vallen weg omdat er geen verbrandingsmotor is die deze onderdelen gebruikt. Uitlaatsysteem controles zijn niet nodig omdat elektrische auto's geen uitstoot hebben die moet worden gecontroleerd. Koelsysteem onderhoud is anders omdat het de batterij en elektronica koelt in plaats van een motor. Transmissie onderhoud is minimaal omdat de meeste elektrische auto's een eenvoudige eentraps transmissie hebben. Brandstoffilters en brandstofsysteem reinigen zijn overbodig omdat er geen brandstof wordt gebruikt. Elektrische componenten vereisen gespecialiseerde kennis voor veilige controle en reparatie van hoogspanningssystemen. Diagnoseapparatuur moet geschikt zijn voor elektrische systemen en software van je specifieke automerk. Monteurs hebben speciale training nodig om veilig te werken aan hoogspannings elektrische systemen.
Tips om de levensduur van je accu te verlengen
Vermijd het volledig leegrijden van je batterij omdat dit de cellen kan beschadigen en de capaciteit vermindert. Laad niet altijd tot 100% tenzij je een lange reis gaat maken omdat dit stress veroorzaakt op de batterij. Gebruik bij voorkeur langzaam laden thuis in plaats van alleen snelladers die meer warmte produceren. Parkeer je auto uit direct zonlicht wanneer mogelijk, omdat hoge temperaturen slecht zijn voor batterijprestaties. Houd je batterij tussen 20% en 80% geladen voor dagelijks gebruik om de levensduur te maximaliseren. Preconditioning van je auto terwijl hij nog aan de lader staat bespaart batterijcapaciteit. Rijd soepel en vermijd agressieve acceleratie die veel energie verbruikt en warmte produceert.




