13 maart 2023

Laadkabels voor de elektrische auto | welke types zijn er?

Ooit gehoord van de Mennekes-stekker? Of de Yazaki-stekker? Er zijn veel verschillende laadkabels om je elektrische auto mee op te laden met verschillende stekkers. Alleen al de combinaties van thuisladen, publiek laden of snelladen tegenover de mogelijkheden (of beperkingen) van de laadvoorziening per auto leiden tot talrijke combinaties. Dat er tegenwoordig meerdere stekkertypes zijn heeft te maken met de historie van de elektrische auto (denk aan land van herkomst) en de ontwikkeling van de laadtechniek. Deze heeft natuurlijk niet stil heeft gestaan het afgelopen decennium, integendeel. De twee bekendste stekkers zijn de CCS en Chademo. Maar er is meer. In deze blog zetten we de laadkabels met stekkers op een rij. In Europa onderscheiden we de 5 meest gangbare types.

Laadkabel met stekker Type 1

Mensen die weinig rijden (en laden) en wiens dagelijkse beslommeringen niet aan een strak tijdschema zijn gebonden kunnen gewoon op het stopcontact laden. Maar ideaal is het niet. Het laden gaat tergend langzaam.


Laden gaat met laadkabel type 1. De stekker aan de autolaadpoort wordt ook wel Yazaki genoemd. Omdat je op een stopcontact maximaal 3,7 kW kunt laden heeft de laadkabel een begrenzing van 2,3 kW. Laden op het stopcontact is per definitie laden op wisselstroom (AC). De stekker van de laadkabel die het stopcontact in gaat heet Schuko. Dit komt van het Duitse Schutz-Kontakt wat zoveel betekent als 'beschermcontact'.

Laadkabel met stekker Type 2

Laadkabel type 2 wordt gebruikt om te laden vanaf een laadpaal. En dan hebben we het over de laadpaal aan huis of de publieke laadpaal (zoals ook de parkeergarages). Voor de stekker aan autolaadpoort wordt ook de veelgebruikte naam Mennekes-stekker gehanteerd. Laadkabels van het type 2 zijn voorzien van een In-cable-control-box (ICCB) techniek die zorgt voor een gecontroleerde energievraag om overbelasting van het electriciteitsnetwerk te voorkomen.


De Mennekes-stekker is in 2014 door de Europese Commissies aangewezen als de standaardstekker voor elektrische auto's. De Type 2-stekker is geschikt voor verschillende laadsnelheden. Er kan tot 22kW mee worden geladen (AC). Thuisladen gaat (veelal) tot 3,6 kW of 11kW, afhankelijk of er een 1-fase of 3-fase (1x16A of 3x16A) aansluiting is geïnstalleerd. Om te voorkomen dat de stoppen thuis doorslaan wordt het aangeraden een thuislader met Dynamic Load Balancing aan te schaffen.


Meer weten? Lees over de onderlinge verschillen tussen laadkabels type 1 en type 2.

Laadkabel met CCS-stekker

Soms wordt dit laadkabel type 3 genoemd, maar dat is onterecht. Laadkabel type 3 komt voor in Frankrijk en Italie. Voor vakantiegangers naar Zuid-Europa wellicht goed om te weten, maar hier gaat het om CCS dat staat voor Combined Charging System. Met CCS hebben we het over snelladen. Dit betekent impliciet dat we met gelijkstroom te maken hebben.


De CCS-stekker is sinds 2017 de standaard in Europa voor het snelladen. De CCS-stekker kun je zien als een type 2-stekker met aan de onderkant een uitbreiding van 2 extra contactpinnen. Deze pinnen zijn de DC-connectoren en zorgen ervoor dat met gelijkstroom (DC) kan worden geladen. Op een laadingang van type 3 past ook de type 2-stekker, alleen laad je dan met wisselstroom (en duidelijk minder snel).

Laadkabel met CHAdeMO-stekker

De ChadeMO-stekker is net als CCS alleen geschikt voor gelijkstroom. De CCS-stekker en CHAdeMO-stekker sluiten niet op elkaar aan. Een CHAdeMO-stekker past dus niet op de CCS-lader en andersom. Dit zal geen probleem zijn, want snellaadstations bieden beide laadmogelijkheden aan. CHAdeMO wordt veel gebruikt voor de wat oudere EV's. De algemene opinie is dat de CHadeMO het in de toekomst zal afleggen tegen de CCS en dat de laatstgenoemde de definitieve standaard wordt. Belangrijkste verschil tussen verschil tussen CHAdeMO en CCS is dat je met CCS veel sneller laadt.

Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

Laadkabel voor de Tesla

Van Tesla is bekend dat ze een eigen Supercharger laadnetwerk (DC) hebben. Tesla-rijders hebben daarmee het voordeel dat ze overal kunnen laden. Overigens laat Tesla tegenwoordig ook de elektrische auto van andere automerken toe tot hun netwerk. De Tesla-stekker verschilt duidelijk ten opzichte van CCS en CHAdeMO. Veel Tesla’s hebben een eigen laadaansluiting, afhankelijk van het model. De Tesla Model s en Model X hebben nog een Tesla-stekker waarmee naast de Tesla Superchargers ook geladen kan worden aan Tesla Destination Chargers (AC). Maar ook Tesla gaat in Europa over op de Europese standaard. Andersom gaan andere automerken in de VS over naar de Tesla-aansluiting. Alle exemplaren van de Tesla Model 3 en Tesla Model Y beschikken inmiddels over CCS Combo stekker. Wie zijn Tesla Model S of X aan een ‘normale’ AC-lader wil opladen, heeft daarvoor een laadkabel of adapter nodig.

De laadkabeltypes in één overzicht

Overzicht van de gangbare laadkabeltypes in Europa

Deel het bericht

Een groene elektrische Renault 5 E-Tech Five staat model
door Mindert Westra 6 juni 2025
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Voorkant van de Ford Exoplorer EV vanaf de zijkant gezien
door Mindert Westra 5 juni 2025
Om zijn strategie kracht bij te zetten brengt Ford zijn Explorer SUV steeds goedkoper naar de markt. Hoe doet de Amerikaanse fabrikant dat?
De ge-upgrade Tesla Model Y (2025) rijdt in de bergen met een mooi blauwe lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 16 mei 2025
Eind 2024 bracht Tesla een upgrade uit van de populaire Model Y. Wat zijn de ervaringen tot nu toe van de hernieuwde uitgave?
Een wit doek beschermt tegen zonlicht bij een blauwe lucht
15 mei 2025
Zonneschermen zijn handig bij fel tegen zonlicht. Maar welke bescherming biedt het voor je auto?
Lees meer artikelen