23 maart 2021

Wat is CHAdeMO en hoe werkt deze laadtechniek?

Voor het opladen van elektrische auto's zijn er flink wat mogelijkheden. Dit is grotendeels te danken aan de verschillende standaarden voor het opladen van elektrische voertuigen. Naast CCS-laden is er nog een mogelijkheid om een elektrische auto te kunnen snelladen. Deze optie, de CHAdeMO-standaard is een veelvoorkomende connector bij snelladers. Maar wat betekent CHAdeMO en hoe werkt het?

CHAdeMO wat is het?

CHAdeMO is één van de standaards om de accu van de auto snel te kunnen laden. Wie zijn elektrisch aangedreven auto wil voorzien van een volle batterij kan dit doen door te laden met wisselstroom (AC) of met gelijkstroom (DC). Wie gebruik maakt van een laadpaal thuis, op het werk of in een parkeergarage maakt veelal gebruik van een AC-lader. Wie zijn of haar auto aan een AC-lader oplaadt maakt gebruik van een Type 1 of Type 2 laadkabel.


Wie sneller wil laden kan gebruik maken van een DC-lader. Deze worden ook wel snelladers genoemd. Snelladers werken op basis van gelijkstroom en kunnen de accu veel sneller voorzien van een nieuwe lading. Dit komt omdat bij het laden met gelijkstroom, het gebruik van omvormer (om van AC naar DC te gaan) wordt omzeild. Evenals bij AC-laden gelden er twee standaarden bij snelladers. De meest voorkomende opties zijn een CCS-connector of een CHAdeMO-connector.


Met een CHAdeMO connector is het dus mogelijk om een elektrische auto middels gelijkstroom (DC) te kunnen laden. Dit type connector is in 2010 ingesteld als standaardaansluiting voor elektrische auto's door onder andere Toyota, Nissan en Mitsubishi. CHAdeMO is een verzamelnaam van de woorden Charge de Move. Het idee van de Japanse merken was om een laadstandaard te creëren voor elektrische voertuigen.

zowel CCS als CHAdeMO laden met gelijkstroom

Welke auto's hebben een CHAdeMO aansluiting?

In Europa werd CCS aangesteld als de standaard voor opladen. Europese auto's werden uitgerust met een CCS-laadpoort. DC-laders werden voorzien van een vaste laadkabel met CCS-connector. In Japan werd CHAdeMO de standaard. Japanse auto's kregen een CHAdeMO-laadpoort. Snelladers hadden een vaste kabel met bijhorende connector. Aangezien Japanse auto's niet uitsluitend in Japan worden verkocht vond CHAdeMO ook de overtocht naar Europa. Wie gebruik maakt van een snellader in Europa zal opvallen dat beide opties aanwezig zijn. Niet geheel verrassend zijn het voornamelijk Japanse merken die gebruik maken van de CHAdeMO-aansluiting als standaard. Daarnaast is deze laadpoort onder meer te vinden op de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, Nissan e-NV200, Kia Soul EV en Citroen e-Berlingo.

Hoe snel kan ik laden met een CHAdeMO stekker?

Het laadvermogen voor elektrische auto's met een CHAdeMO-aansluiting verschilt natuurlijk per auto. Dit is eveneens het geval bij auto's met een CCS-aansluiting. Stekkerauto's die hierin zijn voorzien kunnen over het algemeen opladen met een laadvermogen van zo'n 100 kW. De ontwikkelingen gaan in razend tempo en het zal daarom niet lang duren voordat hogere laadvermogens beschikbaar zullen zijn. CCS laat dit reeds zien met laadvermogens die kunnen oplopen tot bijna 300 kW. Hiermee zijn EV's in slechts enkele minuten voorzien van een nieuwe lading.

Is CHAdeMO beter dan CCS?

Met beide stekkers is het opladen uiterst veilig. Er is dan ook geen winnaar of verliezer aan te wijzen op dit gebied. We kunnen wel concluderen dat het aantal auto's met CCS-aansluiting enorm toeneemt terwijl CHAdeMO iets afneemt. Daarnaast is het laadvermogen bij CCS aanzienlijk hoger en de bijbehorende laadtijd logischerwijs een stuk korter.

Een groot voordeel van de CHAdeMO stekker ten opzichte van een CCS stekker is de mogelijkheid tot bidirectioneel opladen. Deze bijzondere techniek die men ook wel vehicle-to-grid (V2G) noemt maakt het mogelijk om opgeslagen stroom in de auto terug te leveren aan het net. V2g is alleen mogelijk bij CHAdeMO, tenzij je een goede (en dure) adapter aanschaft, dan is ook V2G met CCS mogelijk.

Met welke stekker kan ik mijn elektrische auto opladen?

Vrijwel iedere openbare snellader is uitgerust met zowel een CCS-stekker als een CHAdeMO-stekker. Afhankelijk van de aansluiting op jouw auto kies je de stekker die je nodig hebt. Ben je in bezit van een auto met een CHAdeMO-aansluiting dan is het gebruik van een CCS-stekker niet mogelijk. En andersom ook niet. Een uitzondering op deze regel is Tesla. De Tesla Model S en Model X zijn in eerste instantie uitgerust met een eigen standaard aansluiting. Tesla biedt een adapter om toch te kunnen opladen met beiden laadtechnieken.


Leestip: meer weten over andere laadkabels met stekkers?


Delen:

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen