23 februari 2021

Hoe werkt CCS laden en wat is het verschil met CHAdeMO?

Een CCS-aansluiting, CCS laden of een CCS-stekker, de afkorting 'CCS' komt met enige regelmaat voorbij in de wereld van elektrisch rijden. Wat is CCS laden? CCS staat voor Combined Charging System en is de Europese standaard connector voor het laden met gelijkstroom (DC) van elektrische voertuigen aan snelladers. Maar hoe werkt CCS laden? En wat is het verschil met CHAdeMO?

Wat is CCS laden?

Het opladen van elektrische auto's kan op verschillende manieren. De meest voorkomende zijn het gebruik van een laadpaal thuis, op het werk of in het openbaar of een snellader. Bij gebruik van een reguliere laadpaal maakt men gebruik van wisselstroom (AC) om zo de auto te voorzien van stroom. Wanneer je in korte tijd veel wilt opladen kun je beter gebruik maken van een snellader. Een snellader werkt op gelijkstroom (DC). Snelladers omzeilen de omvormer in de auto en voorzien de accu direct van stroom. Omdat de omvormer tijdens het laadproces niet ingezet wordt kan de accu van de auto veel sneller worden geladen.


Bij het opladen aan een reguliere laadpaal maak je gebruik van een laadkabel. In sommige gevallen zit deze gemonteerd aan de laadpaal, in andere gevallen dien je de laadkabel zelf mee te brengen. Afhankelijk van het type auto maak je gebruik van een Type 1 of een Type 2 laadkabel. De laadkabel-zijde aan de laadpaal is in beide gevallen gelijk.


Om te kunnen snelladen zijn deze kabels echter niet voldoende. Snelladers zijn daarom uitgerust met vaste oplaadkabels. Evenals bij AC opladen zijn er twee verschillende standaarden Type 1 en Type 2. Hierbij bestaan de (meest voorkomende) opties uit een CCS-connector of een CHAdeMO-connector. Ook CHAdeMo-laden heeft betrekking op gelijkstroom (snelladen dus).

opladen met verschillende aansluitingen zoals AC en DC

CCS en CHAdeMO wat is het verschil?

Ondanks dat zowel CCS als CHAdeMO wordt ingezet bij het snelladen zijn er toch verschillen. Zo is er verschil tussen de CCS-laadkabel en de CHAdeMO-laadkabel. De meest voorkomende connector is namelijk de CCS-aansluiting. Dit is de standaard voor alle Europese auto's zoals de Audi e-tron, Jaguar I-pace of Volkswagen ID.3. Daarnaast maakt inmiddels ook Tesla met de populaire Model 3 gebruik van CCS. De CHAdeMO-laadkabel is daarentegen veelal voor Japanse merken zoals de Nissan Leaf.


Een ander groot verschil is de laadsnelheid. Bij CHAdeMO is deze nog beperkt tot ongeveer 100 kW. Bij CCS loopt dit al op tot bijna 400 kW. Daarbij is de aansluiting van de CHAdeMO stekker volledig anders dan bijvoorbeeld de Type 1 stekker voor AC-opladen. Dit in tegenstelling tot de CCS stekker, waarbij het bovenste gedeelte de Type 2 aansluiting betreft en het onderste gedeelte, bestaande uit twee extra stroomcontacten, speciaal bedoeld is voor snelladen. Hiermee is de CCS-stekker in staat om zowel AC- als DC te kunnen opladen.


Een groot voordeel van de CHAdeMO-stekker is de mogelijkheid tot bidirectioneel opladen. Deze bijzondere techniek die men ook wel V2G-opladen noemt maakt het mogelijk om opgeslagen stroom in de batterij van de auto terug te leveren aan het net.

Kan ik van zowel CCS- als CHAdeMO-stekkers gebruik maken?

Vrijwel iedere openbare snellader is uitgerust met zowel een CCS-stekker als een CHAdeMO-stekker. Afhankelijk van de aansluiting op jouw auto kies je de stekker die je nodig hebt. Ben je in bezit van een auto met een CHAdeMO-aansluiting dan is het gebruik van een CCS-stekker niet mogelijk. En andersom ook niet. 


Een uitzondering op deze regel is Tesla. De Tesla Model S en Model X zijn in eerste instantie uitgerust met een eigen standaard aansluiting. Tesla biedt een adapter om toch te kunnen opladen via CHAdeMO of CCS of kan een ombouw naar een CCS-aansluiting verzorgen.



Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen