20 augustus 2022

Welke laadkabel past het best bij de Volkswagen ID.3?

Toen de Volkswagen ID.3 in 2020 verscheen werd het standaard uitgerust met een 11 kW boordlader waarmee in iets meer dan 6 uur opgeladen kon worden. Dit gebeurde met een 11 kW (3 fase, 16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Eind 2020 werd ook de ID.3 Pro Performance uitgebracht. Omdat de Pro Performance van hetzelfde 62 kWh grote accupakket gebruikt maakte kreeg ook deze uitvoering een 11 kW boordlader. De Pure Performance uitvoeringen kwamen medio 2021 naar de markt. Deze hadden een iets accu van 52 kWh. Om de minder zware accu te laden wordt gebruikt gemaakt van een 7,4 kW (1 fase, 32A), type 2 naar 2 laadkabel.


De Volkswagen ID.3 is een regelrechte hit. Sterker nog, terwijl de verkopen van de Volkswagen Golf 8 sterk beginnen te dalen lijkt de ID.3 nog altijd niet aan te slepen. De reden is simpel, het is een uitstekende allrounder. Lekker ruim, voldoende actieradius, snel opladen en een eigentijds voorkomen.

Sneller opladen met de Volkswagen ID.3

In April 2021 verschenen ook de 'Pure Performance' en de 'Pro' op de markt. Waar de Pro eveneens gebruik maakt van een 11 kW boordlader en een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel , is dat niet het geval voor de Pure Performance. Deze ID.3 ontving de kleine 55 kW accu en een 1-fase boordlader met een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. De Pure Performance gebruikt dan ook een andere laadkabel. Om precies te zijn een 7,4 kW (1x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel . Alle uitvoeringen en benodigde laadkabels kun je vinden in de onderstaande tabel.

Versie Periode Laadvermogen Laadtijd Laadkabel
1ST sept. 2020 t/m dec. 2020 11 kW (3-fase, 16A) 6u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
Pro Performance Nov. 2020 t/m/ aug. 2021 11 kW (3-fase, 16A) 6u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
Pure Performance Apr. 2021 t/m aug. 2021 7,4 kW (1-fase, 32A) 7u30m 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2
Pro Apr. 2021 t/m aug. 2021 11 kW (3-fase, 16A) 6u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
Pure Performance Aug. 2021 t/m aug 2022 7,4 kW (1-fase, 32A) 7u30m 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2
Pro Aug. 2021 t/m aug 2022 11 kW (3-fase, 16A) 6u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
Pro S Aug. 2021 t/m aug 2022 11 kW (3-fase, 16A) 8u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2

Mijn Volkswagen ID.3 laadt niet snel genoeg, wat is het probleem?

We weten wat we kunnen verwachten als het gaat om de laadsnelheden van de ID.3. Toch kan het in de praktijk tegen vallen. Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk bij de aanschaf van een thuislader dus ook vooral naar het gewenste laadvermogen van de laadpaal. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de Volkswagen ID.3, maar is vaak duurder.



Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen