24 mei 2021

Hoe werkt het snelladen van de accu?

Een elektrische auto kan op verschillende manieren worden opgeladen. Een veelvoorkomende manier is snelladen. Maar wat is snelladen precies en hoe werkt het? De naam verklapt eigenlijk al. Het gaat simpelweg over het snel kunnen opladen van de batterij van een elektrische auto. Eigenlijk betekent het niet anders dan het opladen middels gelijkstroom (DC laden), waarmee de on board-oplader van de auto worden overgeslagen en de accu's van de EV rechtstreeks worden gevoed. Dat is ook de reden waarom het sneller gaat. Immers, het laden met wisselstroom (AC laden) moet wel eerst naar gelijkstroom worden overgezet, waar tijd mee gemoeid is. Bekende technieken om snel mee te laden zijn CCS en CHAdeMO.

Snelladen, hoe werkt het?

In de basis is het proces om een snellader te gebruiken niet anders dan een reguliere lader. Het grootste verschil is merkbaar bij de vaste kabels van een snellader. In Europa zijn er twee kabelvarianten, te weten de CHAdeMO en de CCS. De CHAdeMO kabel is gericht op Japanse voertuigen terwijl de CCS-2 kabel speciaal ontworpen is voor Europese voertuigen. Beide kabels zijn gemaakt om hoge laadsnelheden aan te kunnen. In de meeste gevallen passen fabrikanten bij laadvermogens hoger dan 150 kW zelfs gekoelde kabels toe.


Om het opladen middels een DC-lader te starten zal de juiste kabel moeten worden aangesloten op het voertuig. Vervolgens zal er een autorisatie moeten plaatsvinden om in een later stadium de stroomkosten door te berekenen. Dit verloopt in de meeste gevallen via een laadpasje gekoppeld aan een backoffice-abonnement. Een andere optie is het gebruik van een QR code of een mobiele applicatie. Wanneer het laadpasje is voorgehouden zal het opladen starten. 

Hoe lang duurt snelladen?

De duur van het opladen is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst is het laadvermogen van de snellader van belang. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller er geladen kan worden aan het station. Tegenwoordig zijn laadvermogens tot 350 kW eerder regel dan uitzondering. Ten tweede geldt het maximale snellaadvermogen van de auto. Deze kan flink verschillen per merk, model of uitvoering. Ter vergelijking: een Volkswagen e-Up kan snelladen met een maximaal vermogen van 40 kW terwijl een Porsche Taycan Cross Turismo een laadvermogen tot ruim 262 kW heeft. In het geval van de Volkswagen e-Up! zal het snelladen ongeveer 48 minuten in beslag nemen. Hierbij spreken we van het opladen tot 80% van de batterij. De accucapaciteit van een elektrische Up! is 36.8 kWh. De Porsche zal er ongeveer 20 minuten over doen om de bijna drie keer zo grote accu (93,4 kWh) te laden tot 80%. 


De Volkswagen doet er dus zo'n 48 minuten over om te snelladen. Maar hoe verhoudt dit zich tot gewoon opladen? Aan een laadpaal met een laadvermogen van zo'n 11 kW zal de Up er ongeveer 5,5 uur over doen om volledig op te laden. De Porsche, die in 20 minuten snel laadt, heeft 9 uur nodig om aan een 11 kW laadpaal op te laden of 4,5 uur wanneer de auto de optionele 22 kW boordlader heeft. Doorgaans heeft een elektrische auto een snellaadvermogen van ongeveer 100 kW. 

Kan ik thuis ook snelladen?

Niets is onmogelijk maar gebruikelijk is het niet. Dankzij de complexe techniek, flinke laadvermogens en het bijbehorende hoge kostenplaatje zijn snelladers vooral geschikt als commercieel object. Ook voor bedrijven met een groot elektrisch wagenpark kan een snellader een uitkomst zijn om te besparen op de laadkosten. Voor thuissituaties is het vrijwel onmogelijk. Mede dankzij de benodigde netaansluiting die simpelweg niet aanwezig is binnen een woonwijk. Wel zijn er een aantal partijen die compacte DC laders aanbieden met een lager laadvermogen. Deze laders zijn voornamelijk geschikt voor voertuigen met een beperkte 1 fase lader waarbij een opladen met een normale laadpaal teveel tijd in beslag zou nemen. De laadvermogens van een dergelijke compacte snellader lopen uiteen van 7 kW tot 25 kW. Daarnaast zijn deze laders fors duurder dan een AC-laadpaal met een vanafprijs van zo'n 10.000 euro exclusief btw. 

Kunnen alle elektrische auto's snelladen?

Nee, niet alle elektrische auto's kunnen snelladen maar wel het merendeel. Voornamelijk Plug-In Hybride voertuigen missen de mogelijkheid tot snelladen. Dit is vrij logisch verklaarbaar doordat het accupakket niet groot is en daarom niet teveel tijd in beslag neemt om te laden met een AC-lader. Een aantal merken, zoals Mercedes, bieden een DC laadfunctie als optie aan op PHEV modellen. De nieuwe A-klasse kan bijvoorbeeld worden uitgerust met de mogelijkheid tot snelladen met een vermogen tot 40 kW. Volledig elektrische auto's hebben eigenlijk allemaal een mogelijkheid tot snelladen. Hoewel de laadvermogens nog wel eens uiteenlopen. Het is daarom verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden wanneer je in de markt bent voor een elektrische auto.



De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen