13 juni 2021

Volkswagen e-Up is weer terug, maar wat gaat het kosten?

Je zou het haast vergeten maar voordat de populaire Volkswagen ID.3 en ID.4 in de prijslijsten te vinden waren had het merk ook al andere elektrische auto's in zijn gamma. En nee, we doelen niet op de elektrische Golf uit 1974. De benzineversie van de Up heeft een lange productietijd achter zich. Begin 2023 viel het doek. De elektrische e-Up was een veel korter leven beschoren, maar daar is nu nieuw leven in geblazen. De e-Up! is terug van weggeweest, zij het in beperkte oplage, want de e-Up is vaak uitverkocht en als nieuw nog moeilijk te verkrijgen. Vreemd genoeg is er dus veel vraag naar de e-Up ondanks het feit dat het vernieuwde model behoorlijk duurder is geworden.

De e-Up is terug!

De e-Up kwam in 2016 op de markt en werd, ondanks relatief teleurstellende cijfers, een bescheiden succes. De kleine stadsrakker leent zich ideaal voor een elektrische aandrijflijn. Immers, in de stad rijden is niet erg zuinig, veel kilometers hoeven er niet gemaakt te worden en het laden vaak thuis of in de buurt. De e-Up was dan ook een echt succes te noemen. Mede dankzij het prijskaartje. De e-Up was samen met de technisch identieke Seat Mii Electric en Skoda Citigo iEV namelijk een tijd lang de goedkoopste elektrische auto van Nederland.


In de praktijk was 100 kilometer de maximale range en het opladen met maximaal 3,7 kW hield ook niet over. Daar kwam in 2019 verandering in met een facelift. Het in- en exterieur van de auto werd opgefrist en de techniek werd flink aangepakt. Zo werd de e-Up! voorzien van een 36,8 kWh accupakket en werd de actieradius ruim verdubbeld. Ook kreeg het een boordlader van 7,2 kW en kon de stadsauto in 48 minuten aan een snellader worden geladen. Zodoende kwam de Volkswagen e-Up voorzien van een facelift weer terug op de markt.

 

Begin 2022 was de Up met stekker plotseling uit de prijslijsten verdwenen. Nu, halverwege het jaar, is de vertrouwde e-Up terug van weggeweest. Nog altijd is de auto best een goede aanbieding. Je ontvangt zaken als cruise control, smartphone integratie, digitale radio, lane assist en een achteruitrijcamera allemaal standaard. Combineer daarnaast een aantrekkelijke actieradius en 5 jaar gratis onderhoud en APK en de deal is compleet. 

Volkswagen e-Up rechtsvoor

De prijs van de nieuwe e-Up!

De e-Up is dus weer terug. En toch gaat er wat mis. In plaats van de auto in prijs te verlagen heeft Volkswagen besloten om de 83 pk sterke e-Up juist duurder te maken. Waar de auto eerder €23.475 moest kosten moet je nu minimaal €25.850 achterlaten bij de dealer. Een behoorlijk verschil. Vergelijk het met de Renault Twingo ZE die vanaf €20.690 verkrijgbaar is met weliswaar minder actieradius (190 km) maar wel een rijke standaarduitrusting. Of de nieuwe Fiat 500e met 190 km range en 95 pk die voor €24.900 de showroom mag verlaten. Ondanks de hogere prijs streeft Volkswagen de concurrentie wel voorbij, maar dan met de actieradius van ruim 250 kilometer. En dat is knap, zeker wanneer je bedenkt dat de basis van dit model al meer dan 10 jaar oud is. Een opvolgers van de Up lijkt er vooralsnog niet direct te komen. De e-Up krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een opvolger in de vorm van de ID.1 die voor 2023 op de planning staat.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen