Volkswagen ID.4 facelift 2024 | welke veranderingen zijn aangebracht?
Belangrijkste veranderingen na de facelift van de Volkswagen ID.4 in 2024 zitten in het vermogen van de auto en in het interieur. Vooral het infotainment, met groter scherm en verlichting, is gebruikersvriendelijker geworden. Ook is het bedieningsgemak van de functies en toetsen verbeterd. De versie met zwaardere accu van 77 kWH (de Pro) heeft een efficiëntere elektromotor gekregen waardoor de auto beter rijdt met meer bereik en meer power. Het design van buiten is onveranderd gebleven. De fabrikant wil dan ook niet echt spreken van een facelift, maar van een running-change. Volgens de Duitsers blijft het niet bij deze facelift. Er staat ons een nog grotere upgrade te wachten. Medio 2026 kunnen we deze tegemoet zijn. Vooral de aandrijflijn zal daarbij een grondige wijziging ondergaan.
Design Volkswagen ID.4
Design ID.4
Aan de buitenkant zijn geen verbeteringen aangebracht. De kenmerkende ronde styling van het model blijft gehandhaafd. Dit zie je vooral terug aan de koplampen op de hoeken en de verlichting achter. De 6 jaar oude SUV is nog altijd robuust van formaat en past goed bij Volkswagenrijders die de ID.3 te klein vinden en de ID.7 te groot.
Interieur ID.4
De grootste verandering aan de binnenkant betreft het infotainment. Er is veel nieuwe software beschikbaar. Dit liet in de eerste versie nog veel te wensen over. Het scherm is groter geworden, waardoor basisvoorzieningen permanent zichtbaar zijn. De touch-sliders voor de volume- en klimaatregeling zijn voortaan verlicht. Ook het bedieningsgemak is er op vooruit gegaan. Zo is de 'versnelling'-pook te gaan van plaats veranderd. Deze is meer naar voren gekomen en wat dichter bij het stuur. Daardoor weet je de pook makkelijk te grijpen om naar D, R of N te switchen. Helaas is er er nog altijd erg veel digitale bediening aanwezig. Volkswagen belooft beterschap op dit punt.
Het interieur is erg ruim. Achterin houdt je nog aardig wat beenruimte over. Ook qua hoogte is het prima te doen. Afhankelijk van het model zijn voorin 2 ergonomische stoelen aangebracht. Optioneel kun je kiezen voor een vegan-bekleding. Door de hele auto heen zie je handige opbergvakken zoals in het middenconsole, maar ook achterin in de kofferbak. De achterbank is voorzien van een ski-luik. De kofferbak meet met de stoelen rechtop een volume van 543 liter. Achterin zijn ventilatieroosters aanwezig. Ook de temperatuur kun je daar als passagier zelf regelen. Verder zijn er 2 USB-poorten beschikbaar voor het opladen van je mobiel. Er is veel hard-plastic in het interieur verwerkt, met name in de portieren. 
ID.4 Uitvoeringen
Dit model wordt al sinds het begin in 2019 in 4 uitvoeringen geleverd:
- ID.4 Pure
- ID.4 Pure Business
- ID.4 Pro
- ID.4 Pro Business
- ID.4 GTX
De Pure is het instapmodel. Dankzij het 52 kWh accupakket weet de producent de prijs laag te houden. De goedkoopste versie is verkrijgbaar blijft met € 39.990 net onder de 40K. Zijn bereik ligt op 360 km (WLTP). Hij kan snelladen tot 87 maximaal kW. De modellen van de eerste jaren worden niet meer nieuw geleverd. De Pro-versie zijn voorzien van de netto 77 kWh-accu met de verbeterde elektromotor. Met gemak stuwt het zijn meer dan 2.100 kilootjes over de weg. Ook hiervan gaan de oudere versie de deur uit en wordt alleen de verbeterde 20224-versie nog geleverd. Snelladen kan hij tot 120 kW. Door de betere elektromotor komt het rijbereik zo'n 100 km verder. Van de Pro Business ligt de vanafprijs alweer op 51K.
En dan is er ook nog de sportieve ID.4 GTX. Een GTX is een soort elektrische tegenhanger van de brandstofvariant GTI. Natuurlijk is er maar één ding van belang bij een sportieve auto, en dat is het aantal trappelende paardjes. Dankzij het 77 kWh grote accupakket beschikt de ID.4 GTX over 220 kW en 299 pk. Ter vergelijking, de dikste ID.4 die momenteel in de showrooms staat heeft 204 pk. Een sprintje van 0 naar 100 km/h is in 5,4 seconden achter de rug. De cijfers weet de GTX te behalen dankzij een extra motor op de vooras waarmee de auto voorzien is van vierwielaandrijving. Het bereik ligt rond de 517 km. De accu van de GTX is nog weer eens 2 kWh groter en kan met 135 kW nog weer wat sneller laden. Zijn prijs? Voor € 54.990 verwisselt het van eigenaar. 






