24 augustus 2025

Wat kost de populaire Tesla Model 3?

De prijs van de Tesla Model 3 zit tegenwoordig zelfs onder de € 40.000. Ben je al in bezit van een Tesla? Dan krijg je nog eens een inruilvoordeel van €5.000 waarmee de consumentenprijs zelfs on der de 35K zakt. Weliswaar is het vanwege een tijdelijke actie tot eind september 2025 duurt, maar het volgt de trend dat EV's steeds goedkoper worden. Ook de Long Range All-Wheel Drive is met € 2.576 in prijs verlaagd tot een vanafprijs van € 46.905. Zijn tegenhanger met enkel achterwielaandrijving is zo'n 300 euro duurder, maar dan heb je wel een bereik van meer dan 700 km! Tot slot is er nog de Performance All-Wheel drive die bijna 3.000 euro in prijs is gezakt naar € 57.000.


Eind 2023 kwam de Amerikaanse autofabrikant nog met een upgrade van hun meest verkochte model dat onder andere zorgde voor een hoger bereik. Daar waar een upgrade in de autobranche vaak wordt aangegrepen om de prijzen stevig te verhogen viel het met deze upgrade erg mee. Dat er op dit moment ook nog eens een prijsactie overheen komt maakt duidelijk dat Tesla de druk blijft opvoeren richting zijn concurrenten.

Tesla Model 3 staat met zijn achterkant voor een muur geparkeerd in een bosrijke omgeving

Tesla Model 3 upgrade

De Model 3 heeft een normale versie met achterwielaandrijving en een Long Range-variant (dual motor; 4-wiel aandrijving). Beide varianten krijgen een groter actieradius (WLTP). Het bereik van de AWD-versie gaat van 420 km naar 513 km. Het verbeterde rijbereik van de RWD is zelfs nog iets meer. Deze gaat van 505 km naar 629 kilometer. Met name de verbeterde aerodynamica zorgt ervoor dat de elektrische auto een nog grotere afstand af kan leggen. De ontwikkeling die je hier ziet is dat het verschil in rijbereik tussen brandstof en elektrisch steeds kleiner wordt. Een andere verandering aan de buitenkant zijn de achterlampen en koplampen. De koplampen lopen zijn wat platter aangezet waardoor het een krachtigere uitstraling krijgt. Ook zijn er twee nieuwe kleuren toegevoegd. Voor een meerprijs van € 2.000 kan er gekozen worden voor de Ultra Red of Stealth Grey.


Ook aan het interieur zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Om te beginnen geeft de fabrikant aan dat het nog stiller is in de auto door het glas te voorzien van een geluiddempende werking. De passagiers achterin krijgen een eigen 8-inch multi-mediascherm waar ook de airconditioning mee bediend kan worden. Verder zijn de hendels achter het stuur weggewerkt. De bediening is overgebracht naar het stuur. Over het stuur gesproken, blijkbaar voldoet het Yoke-stuur minder goed. Tesla moet zich de minder goede ervaringen met dit stuur hebben aangetrokken, want bij deze upgrade is er weer voor het ronde stuur gekozen.

Komt er nog een stationwagon van de Model 3?

De Model 3 is geen uitblinker op het gebied van personalisatie. Er zijn ontzettend weinig kleuren, velgen en opties te kiezen. Daarnaast is de auto uitsluitend leverbaar als sedan. Technisch identiek wordt ook de alsmaar in prijsverlaagde Model Y. Een andere carroserievorm, zoals een stationwagen, hatchback of cabrio op basis van de Model 3 ontbreekt nog altijd. Tesla lijkt geen grote plannen te hebben om de auto ook als stationwagen te gaan leveren. Andere merken bewijzen dat een elektrische stationwagen toch prima kan bijdragen aan de verkoopcijfertjes.


Ondanks dat Tesla geen aanstalten lijkt te maken met een extra praktische Model 3 is het wel interessant om te zien hoe een dergelijke auto er uit zou kunnen zien. En daar komen designers om de hoek kijken. Sugar Design heeft een digitale versie van de Tesla Model 3 als hatchback weten te maken. Of als stationwagen. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Het resultaat mag er best zijn. Oneerbiedig gezegd zien we een Tesla Model 3 met een andere daklijn. Daar doen we het ontwerp eigenlijk mee te kort. Het is gewoon een hele gave creatie die ook door Tesla zelf gedeeld had kunnen worden. De extra ruimte geeft de Model 3 een herkenbaar gezicht maar maakt het tevens direct een hele nieuwe auto. Dus zal Tesla mogelijk toch eens een stationwagen overwegen?

Wat is de beste laadkabel voor de model 3?

Alle varianten van de Model 3 hebben de mogelijkheid tot AC-laden, bijvoorbeeld voor thuisladen, en DC-laden. Om de Tesla Model 3 op te laden aan een laadpaal is een laadkabel nodig. De elektrische auto kan opladen met een maximaal laadvermogen van 11 kW (3 fase, 16A) en heeft een type 2 aansluiting. Om de auto zo snel mogelijk te laden is het advies om gebruik te maken van een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel of een 22 kW (3x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Door gebruik te maken van een dergelijke oplaadkabel is het mogelijk om de Tesla Model 3 binnen 5 uur en 15 minuten te laden.


De Tesla Model 3 Long Range Dual motor heeft hetzelfde laadvermogen en gebruikt dezelfde laadkabel. Dankzij een groter accupakket duurt het opladen wel iets langer. Om de Long Range Dual Motor volledig op te laden dien je 8 uur en 15 minuten geduld te hebben. Deze laadtijd geldt ook voor de snellere Tesla Model 3 Performance. 


In principe volstaat een 11 kW laadkabel voor de Amerikaanse auto. Echter kan een 22 kW laadkabel geen kwaad en heeft het geen invloed op de laadsnelheid.


Soms komt een langzame laadtijd voor. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is het gebruik van een verkeerde laadkabel met een te laag laadvermogen. Wanneer je de Tesla Model 3 laadt met een 1-fase laadkabel (3,7 kW of 7,4 kW) kan het maximale laadvermogen van de auto niet worden bereikt omdat de laadkabel geldt als beperkende factor. De oplossing is het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Let bij de aanschaf van een thuislader ook goed op het gewenste laadvermogen.



Deel het bericht

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen