1 november 2024

Hoe onderhoud ik de Tesla Model 3?

In tegenstelling tot auto’s met brandstofmotor heeft een elektrische auto een stuk minder onderhoud nodig. Een belangrijke hiervoor is dat een EV minder bewegende onderdelen bij zich heeft. Minder beweging betekent minder slijtage. Ook hoef je geen olie meer te verversen en kan het vervangen van bougies achterwege blijven. Dat je met een EV dus flink kunt besparen op onderhoud is algemeen wel bekend. Minder duidelijk is vaak wat de onderhoudsverplichtingen zijn om de garantie te behouden. In onze mailbox zien we met enige regelmaat een vraag verschijnen over het onderhoud van een Tesla Model 3.

Wat is de interval voor onderhoud van een Tesla Model 3?

Op de website van Tesla ontbreekt model-specifieke informatie over het onderhoud. Het Amerikaanse bedrijf geeft aan dat de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden van auto's op brandstof niet gelden voor Tesla's. Tesla omschrijft wel een aantal punten die vallen onder 'aanbevolen onderhoud'. Hieronder valt bijvoorbeeld de interieurluchtfilter die voorkomt dat stof, roet en pollen naar binnen komen. Het is aan te raden om deze om de 2 jaar te vervangen. In geval de luchtfilter een HEPA-filter is, hanteert Tesla het advies om deze na 3 jaar te vervangen. Dit geldt dan eveneens voor het koolstoffilter. Voor het controleren en waar nodig verversen van de remvloeistof krijgt de Model 3 een interval van 4 jaar mee. Zeker in de zomermaanden is een goed werkende airco van belang. Bij een aircoservice wordt aangeraden het droogmiddel om de 4 jaar te verversen.

Is het vervangen van remblokken bij de Tesla Model 3 vereist?

Doordat de Tesla Model 3, net als veel andere volledig elektrische voertuigen veel gebruik maakt van regeneratief remmen slijten de remmen veel minder hard. De Amerikaanse autoproducent durft het zelfs zeldzaam te noemen indien de remblokken vervangen zouden moeten worden. In principe is het vervangen van de remblokken dus niet nodig. Toch kan een periodieke controle geen kwaad. En de praktijk wijst ook anders uit want Tesla adviseert om de remschijven na 150.000 tot 200.000 vervangen waarbij standaard ook de remblokken worden vervangen. Vergeet verder de remklauwen niet. Deze dienen jaarlijks of na 20.000 kilometer gereinigd en opnieuw gesmeerd te worden. 

Een zwarte Tesla Model 3 rijdt over de weg

En de bandjes?

Voor het rouleren, balanceren en uitlijnen van de banden adviseert het Amerikaanse merk om na elke 10.000 km te rouleren. Bij een agressievere rijstijl kan het voorkomen dat het profiel van de ene band meer slijt dan de andere. Als het verschil in profieldiepte tussen twee banden meer dan 1,5 mm verschilt dient de ruil eerder plaats te vinden. Als de wielen en banden niet correct zijn gebalanceerd of uitgelijnd, heeft dit invloed op het rijgedrag, de levensduur van de banden en onderdelen van de stuurinrichting. Gemiddeld gaan de banden toch zeker 5 jaar mee. Overigens de exacte leeftijd van de autoband kun je ook aflezen. Mocht de bandenspanning te laag zijn dan krijgt de bestuurder via het touchscreen een waarschuwing. Raadpleeg verder de gebruikershandleidingen en garantiedocumentatie van de bandenfabrikant voor meer informatie.

Vervalt de Tesla-garantie wanneer er geen onderhoud plaats vindt?

In tegenstelling tot de Model X en Model S is het voor de Model 3 niet mogelijk om een onderhoudsplan af te nemen. Tijdens onze navraag bij Tesla Nederland kwam naar voren dat een dergelijk onderhoudspakket niet beschikbaar is voor de Model 3. Omdat Tesla geen eisen stelt aan het onderhoud van de Model 3 en zelfs aangeeft dat er geen direct onderhoud noodzakelijk is blijft de garantie altijd van kracht. Men geeft dus min of meer aan dat er geen sprake is van een onderhoudsbeurt. Andere zaken, zoals software updates en diagnoses kunnen op afstand of door mobiele servicemonteurs worden uitgevoerd. Je kunt de service-app van de fabrikant gebruiken om op eigen initiatief een servicebeurt aan te vragen.


Indien de auto een waarschuwing geeft voor service of vervanging en de boodschap wordt genegeerd kan dit wel gevolgen hebben voor de garantie. De garantieperiode van de Model 3 is 8 jaar of 192.000 kilometer met uitzondering van de Model 3 Standard Range. Voor deze uitvoering geldt een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer. Wie een gebruikte Model 3 aanschaft krijgen daarnaast aanvullende garantie van 1 jaar of 20.000 kilometer bovenop de basis beperkte garantie.

Meer lezen?

Breng een bezoekje aan Cybertopper als je een bredere interesse hebt voor actueel nieuws over Tesla. Mogelijk wil je ook meer weten over het onderhoud van een elektrisch auto in het algemeen. Heb je veel gehoord over Tesla maar vraag je je af hoe het nu zit met al die modellen neem dan het overzicht eens door van alle Tesla-modellen.


Deel het bericht

Een groene elektrische Renault 5 E-Tech Five staat model
door Mindert Westra 6 juni 2025
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Voorkant van de Ford Exoplorer EV vanaf de zijkant gezien
door Mindert Westra 5 juni 2025
Om zijn strategie kracht bij te zetten brengt Ford zijn Explorer SUV steeds goedkoper naar de markt. Hoe doet de Amerikaanse fabrikant dat?
De ge-upgrade Tesla Model Y (2025) rijdt in de bergen met een mooi blauwe lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 16 mei 2025
Eind 2024 bracht Tesla een upgrade uit van de populaire Model Y. Wat zijn de ervaringen tot nu toe van de hernieuwde uitgave?
Een wit doek beschermt tegen zonlicht bij een blauwe lucht
15 mei 2025
Zonneschermen zijn handig bij fel tegen zonlicht. Maar welke bescherming biedt het voor je auto?
Lees meer artikelen