20 maart 2024

Gaat CHADEMO het verliezen van CCS?

Een klassieke discussie sinds het begin van het elektrisch rijden gaat over CHAdeMO en CCS en welke van deze twee laadtechnieken (op gelijkstroom) de standaard gaat worden. Omdat het Japanse Toyota, Mitsubishi en Nissan er vroeg bij waren kwam CHAdeMO al vroeg op gang als een bekende standaard. Enkele jaren later toen ook de Europese auto-industrie op kwam voegde CCS zich er als tweede techniek bij. De Europese Commissie die altijd op zoek is naar standaardvoorzieningen heeft CCS in 2017 tot de officiële standaard benoemd. Welke impact had dit besluit op het gebruik van CHAdeMO? Heeft het nog toekomst?

Verschil CHADEMO en CCS

Mogelijk dat de wet van de remmende voorsprong ook gold bij de vooruitstrevende elektrische auto-industrie uit het land van de rijzende zon. We spreken over een tijd dat er grote accu’s niet nodig waren. De algemene opinie was dat de hybride-auto met veel kleinere accu’s veel meer gebruikt zou gaan worden dan de volledig elektrische. Toen de elektrische auto toch de boventoon ging voeren bleef CHAdeMO als standaard achter bij CCS. Niet zo vreemd, want een elektrische auto heeft grotere accu's nodig die een groter bereik moeten hebben. Een grotere accu vraagt om snel te laden. Daar was CHAdeMO niet op berekend. En zo ontstond de kloof tussen CCS en CHAdeMO.


Waar met CHAdeMO zo’n 50 tot 100 KwH geladen kan worden ligt dat bij CCS inmiddels rond de 350 tot 400 kWh. Want ook de grote batterijen moeten tegenwoordig binnen het halve uur minimaal tot 80% geladen kunnen worden. En dat gaat niet lukken met CHAdeMO. Kortom, CHAdeMO gaat het verliezen van CCS. Zeker in Europa gaat CCS de standaard laadtechniek worden. Nieuwe EV’s laden in Nederland vrijwel alleen met CCS. Ook grote fabrikanten als Nissan, Hyundai en KIA zijn allang overstag en voorzien hun boordladers van de Europese standaard. De elektrische Toyota bZ4X laadt aan de snellader met CCS.

Het verschil tussen CHAdeMO en CCS in beeld gebracht

Kan ik CHAdeMO dan wel blijven gebruiken?

Op de snellaadstations is laden met CHAdeMO nog altijd mogelijk, ook al wordt er dus beduidend trager geladen. Wel worden laders voortdurend vervangen door snellere. Gestaag verdwijnen de CHAdeMO-laders dus wel uit beeld. Het is mogelijk om het laadsysteem van je EV om te bouwen maar dat gaat al gauw rond de 3000 euro kosten. Een andere mogelijkheid nog is de CHAdeMO-naar-CCS adapter. Deze zijn volop te koop op internet, maar kijk goed uit. En laat je vooral goed adviseren. Door de enorme diversiteit aan connectoren is het de vraag of je de juiste connector te pakken hebt die in jouw situatie goed past.

eSprinter van Mercedes met CCS-laadpoort


Deel het bericht

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen