Wat houdt de Neue Klasse strategie van BMW eigenlijk in?
Neue Klasse is de naam van de nieuwe strategie van BMW waarmee het zich in de markt wil onderscheiden door nog zwaarder in te zetten op duurzame technologie. Dat doet het vooral door een boost te geven aan de elektrische aandrijflijn van toekomstige modellen. Zo wil het 800V batterijen inzetten die 30% sneller laden en een 30% grotere actieradius leveren. Voorts worden de elektrische modellen standaard uitgerust met nieuwe laadtechnieken zoals V2G.
Ook het Duitse topsegment moet zijn uiterste best doen zich te onderscheiden van de Chinese modellen. De elektrische rijder is gewoonweg minder merkentrouw dan de brandstofrijder. Dit geldt ook voor premiummerken als BMW. Alleen op naam gaat het kwaliteitsmerk de concurrentiestrijd uiteindelijk verliezen. De reden voor het Duitse merk om naar buiten te treden hoe het haar toekomst ziet met duurzaam rijden. Een tipje van de sluier werd opgelicht op de IAA in München in 2023.
 
  
BMW Neue Klasse 2025
Onder de BMW Neue Klasse transitie zouden nieuwe modellen in 2025 op de markt verschijnen. Nieuwe laadtechnieken laten zich onder meer zien in de productie van batterijcellen die 60% minder CO2 uitstoot levert. Ook heeft het een 20% hogere energiedichtheid, dat mogelijk wordt gemaakt door met ronde cellen te werken in plaats van prisma-cellen. Het betekent een kostenbesparing voor de klant. Een ander voordeel is dat het accupakket nog compacter wordt en beter in de vloer van de auto kan worden weggewerkt.
Met de Neue Klasse worden nieuwe stappen gemaakt met V2X zoals vehicle-to-home (V2H), vehicle-to-load (V2L) en vehicle-to-grid (V2G). Deze laadtechnieken zijn volledig geïntegreerd in het oplaadecosysteem BMW Connected Home Charging. Met behulp van het voertuig, de My BMW App, de BMW-backend inclusief een BMW DC Wallbox, kunnen klanten de energiestroom regelen wanneer het uitkomt. Het kan zelfs voorkomen dat er thuis wordt geladen zonder dat er stroom nodig is van het netwerk. Ook is het mogelijk de laadkosten te verlagen door de elektriciteit uit de batterij terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Naast elektrische varianten blijft BMW ook investeren in moderne verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en zelfs auto's op waterstof. Voor al deze slimme technologie wordt er nog meer rekenkracht ingezet met steeds zwaardere computers.




