25 juli 2024

Wat is het verschil tussen Hybride, Mild Hybride en Plug-In Hybride?

Hoog over kun je stellen dat Mild-Hybride een accu heeft die de brandstofmotor vooral in specifieke gevallen ondersteunt. De mild-Htbride kan niet zelfstandig elektrische rijden. Dat kan de gewone Hybride wel dankzij zijn grotere elektromotor. De accu wordt tijdens en remmen opgeladen. Ook de brandstofmotor zou dit kunnen doen. De plug-in hybride kan ook van buitenaf worden geladen met een laadkabel. De hybride heeft dit niet.


De stijging van het aantal elektrische auto's in Nederland is goed merkbaar op de wegen. Een trend die we ook zien is de toename van het aantal hybride auto's. Voor wie de stap naar volledig elektrisch nog te groot is kan een Hybride een uitkomst zijn. Termen als Mild Hybride, Hybride en Plug-In Hybride hoor je veel. Wat betekenen ze eigenlijk? En wat zijn de verschillen? Een hybride auto wordt aangedreven door een combinatie van een reguliere verbrandingsmotor (benzine of diesel) met één of meer kleinere elektromotoren. De elektromotor kan de verbrandingsmotor ondersteunen om zo de uitstoot te beperken. Dit resulteert in een gunstiger verbruik en minder CO2-uitstoot.

Wat is mild hybride (MHEV)?

Een auto met een Mild Hybride systeem maakt gebruik van 48 Volts techniek. Het is een kleine batterij die niet in staat is de auto zelfstandig aan te drijven, maar ze kunnen de verbrandingsmotor wel ondersteunen. Er is geen stekker nodig om de accu op te laden. De batterij wordt gevoed door de brandstofmotor en via regeneratief remmen. Hierbij zal de energie die vrijkomt tijdens het remmen worden opgeslagen om later te hergebruiken, zoals het wegrijden bij een stoplicht. Wegrijden vraagt heel veel energie van de motor. Het werkt veel efficiënter wanneer de aandrijving op dat moment wordt geholpen. De batterij biedt tevens energie aan elektronische systemen zoals de airco, stuurbekrachtiging en het (mits aanwezig) start-stopsysteem. De combinatie van motor en batterij levert een gemiddelde energiebesparing van 10 tot 15%. Kortom, de auto rijdt wat zuiniger en je hebt betere accelaratie, maar het is geen emissievrij voertuig.

Een Volkswagen Passant GTE hybride rijdt langs water

Wat is een hybride auto (HEV)?

Een stapje hoger op de ladder staat de Hybride. Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride wel in staat is om volledig elektrisch te rijden. Afhankelijk van het merk en model kan het rijbereik van de elektromotor behoorlijk verschillen. Gemiddeld kunnen Hybride voertuigen tussen de 30 en 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is perfect voor de kleine ritjes in de stad en het korte woon-werkverkeer. Evenals bij een Mild Hybrid zal ook de Hybride zichzelf weer opladen. Dit doet de auto door energie op te slaan tijdens het remmen. Een dynamo zet dan de energie om in elektriciteit die opgeslagen zal worden in de accu. Wanneer de accu echt helemaal leeg is kan deze ook weer worden geladen met behulp van de verbrandingsmotor. Ook de hybride auto heeft dus geen stekker. Daardoor blijft zijn actieradius wel beperkt.

Wat is plug-in hybride (PHEV)?

De derde hybride-variant is de plug-in hybride, afgekort PHEV. In de basis komt deze vorm grotendeels overeen met de gewone hybride auto. Doel van beide systemen is dat de elektromotor extra ondersteuning biedt tijdens het rijden. Bij lage snelheden kun je tevens volledig elektrisch rijden. Het grote verschil tussen hybride en plug-in hybride zit in het opladen van de accu. De plug-in hybride kan ook laden aan een laadpaal of het stopcontact. De plug-in kan dus laden terwijl de auto stil staat. Veelal is dit aan huis aan de thuislader. De elektromotor zal veel vaker worden ingezet omdat de accu veel vaker volledig geladen is. Ook is de batterij van de plugin hybride veel groter waardoor er over langere afstand elektrisch kan worden gereden. Overigens zullen de verschillen weinig impact maken. De hybride-systemen hebben een beperktere actieradius, maar als er bijvoorbeeld sprake is van een kleine woon-werk-afstand kan er dus nog steeds volledig elektrisch worden gereden. 

Voor welke hybride-variant moet ik kiezen?

Voor welke hybride auto je moet kiezen is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto thuis te laden kan het lonen om voor een Plug-In Hybride te kiezen. Dat geldt helemaal als je in het bezit bent van zonnepanelen. Rij je voornamelijk lange ritten dan volstaat een Mild Hybrid of Hybrid wellicht. Het rijbereik op stroom ligt doorgaans tussen 70 en 90 km. De wat zwaardere en duurdere modellen komen ruim uit boven de 100 kilometer. In de markt neigt de trend vooral naar plug-in hybride. Een bekend voorbeeld is de Toyota Prius. Ooit begonnen als hybride voertuig, maar met zijn laatste update in 2023 werd huij geleverd met een plugin hybride aandrijving. De gecombineerde aandrijving van de Japanner levert een vermogen van 223 pk. De fabrikant beweert dat alleen al op de accu van 13,6 kW een bereik gehaald kan worden van meer dan 100 km.


Het succes van de PHEV groeit de laatste jaren. Veel automobilisten willen uitstootvrij rijden. Doorgaans lukt dat met de plug-in variant. Maak je een beperkt aantal echt grote afstanden rijden kan er worden teruggevallen op de brandstofmotor. Nu de subsidie-aanvragers zijn afgevallen heb je alleen nog maar rijders die bewust voor deze vorm kiezen. Maak je wel grote afstanden, maar je begeeft je ook vaak in de stad, dan ligt een gewone hybride of de mild-hybride meer voor de hand.



Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen