8 maart 2022

Het grote nadeel van plug-in hybride | Nissan lost het op

Tanken is tegenwoordig schrikbarend duur. Voor een litertje benzine betaal je tegenwoordig al snel € 2,40. Ook dieselaars komen bedrogen uit. Meer dan 2 euro per liter is eerder regel dan uitzondering. Gelukkig bestaat er zoiets als een elektrische auto. Ondanks het feit dat ook de elektriciteitstarieven in de lift zitten blijft het in de meeste gevallen de goedkoopste aandrijving. Toch is elektrisch rijden niet voor iedereen een uitkomst. Een alternatief is een hybride of plug-in Hybride. Beide alternatieven blijven populair, ook in Nederland. Maar plug-in hybride kent ook nadelen. Dat laatste pakt Nissan aan met de Qashqai e-Power.  

Het grote nadeel van plug-in hybride

Welnu, wat is het probleem van hybrides en plug in hybrides? Deze auto's dragen toch uitsluitend bij aan minder uitstoot en meer emissieloze kilometers? Dat klopt, althans op papier. PHEV's werden in het verleden vooral aangeschaft dankzij de gunstige bijtelling. Iedereen en diens moeder wilde graag een hippe PHEV. De reden was simpel: minder bijtelling, meer vermogen en een rijk uitgeruste auto. Maar de noodzaak om elektrisch te (kunnen) rijden ontbrak.


Het resulteerde erin dat niet iedere berijder zijn weg wist te vinden naar de laadpaal. De stekker bleef soms onaangeroerd waardoor het idee achter de plug in hybride verloren ging. Zonder opladen is het immers niets meer dan een brandstof auto die een zware accu meezeult. Is een PHEV zuiniger en goed voor het milieu? Jazeker, mits je deze goed weet te gebruiken. De reguliere hybride pakte een deel van dit probleem aan. De brandstofmotor blijft de hoofdmotor en de elektromotor staat deze bij. De brandstofmotor zorgt ervoor dat de accu geladen zal worden. Nissan gaat met de Qashqai e-Power een stuk verder en lost het probleem op.

Nissan Qashqai e-Power Ceramic Grey Static

Nissan Qashqai e-Power lost het nadeel van hybrides op

De Nissan Qashqai e-Power is een innovatieve auto. Dat begint bij de verbrandingsmotor. Dit betreft namelijk een 1.5 driecilinder turbomotor met variabele compressie. De compressie kan variëren tussen 8:1 en 14:1. Net als volledig elektrische auto's heeft de hippe crossover geen transmissie en geen directe verbinding met de aandrijfassen. Hoe weet de Qashqai e-Power zich voort te bewegen? Wel, de brandstofmotor dient enkel voor het opladen van de accu. De benzinemotor wekt de elektriciteit op en zal via een omvormer worden overgedragen aan het accupakket of de elektromotor. De elektromotor is de enige krachtbron voor de wielen en drijft zo de auto aan. Opladen met een stekker is zodoende niet nodig. Wat de actieradius van de Nissan Qashqai e-Power moet gaan worden vermeld Nissan niet. Wel weet het merk te melden dat de auto een gemiddeld verbruik heeft van 5,3 liter op 100 kilometer.

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen