Blog Layout

aug. 08, 2023

Motorrijtuigenbelasting elektrische auto | vrijstelling in 2026 van de baan

Naast de bijtellingsregeling is er nog een andere drijfveer waardoor het elektrisch rijden in Nederland een vlucht heeft genomen. Dan hebben we het over de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Helaas komt er binnenkort een einde aan deze interessante kortingsregeling. De vrijstelling geldt nog tot en met het volgende jaar 2024. In 2025 wordt de pijn enigszins verzacht door 75% van de belasting in rekening te brengen. In 2026 is de vrijstelling helemaal van de baan.

 

Een hard gelag voor de EV-rijder die over het algemeen niet te beroerd is om extra geld uit te geven om duurzaam te rijden. Immers, door de bank genomen is een goede EV-middenklasser zo’n 10.000 euro duurder dan zijn brandstofequivalent. Sec vanwege de MRB-vrijstelling stapt men niet over naar elektrisch, maar het kan de twijfelaar wel over de streep trekken.

Afschaffing van de MRB-vrijstelling is onverstandig

Het vervelende is ook nog dat de MRB berekend wordt over het gewicht van de auto. Door het accupakket is de EV zwaarder dan de brandstofauto, waardoor het mogelijk in een duurdere gewichtsklasse terecht komt.

 

Vraag is of het niet te vroeg is de regeling binnenkort af te schaffen. Het pakket aan subsidiemaatregelen blijkt tot nu toe erg succesvol. Nederland heeft op gebied van elektrisch rijden een duidelijke voorsprong ten opzichte van de landen om ons heen. Maar door de onduidelijkheid over toekomstige subsidiëring zie je de terughoudendheid bij de potentiële EV-rijder. Een tekenend voorbeeld is de SEPP-regeling. De subsidiepot bij aanschaf van nieuwe en tweedehandse elektrische auto’s was eind mei 2022 al helemaal leeg. Terwijl de pot nu, augustus 2023, nog 37 miljoen bevat. Dit is meer dan de helft van de totaal beschikbare subsidie van 67 miljoen voor 2023.

 

Dit is een slechte zaak voor het elektrisch rijden. Momenteel spant het er om of de duurzame sector doorzet of dat het een terugval maakt. Het afschaffen van stimuleringsregelingen is niet wat de sector momenteel kan gebruiken. Een probleem dus voor de overheid die zegt dat de elektrische auto de stuwende kracht moet zijn van de elektrificatie van onze maatschappij. Wil je van de elektrificatie een succes maken zul je het grote publiek hoe dan ook uit de fossiele brandstofauto moeten zien te krijgen. Dat gaat zonder subsidiëring nog niet lukken, blijkt uit de praktijk. 



Deel het artikel


Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Meer artikelen
Share by: