11 april 2023

Thuis opladen of openbaar, wat is goedkoper?

Journalisten beweren nog wel eens dat de kosten van elektrisch rijden hoger zijn dan de kosten voor een brandstofauto. Ondanks dat we deze deze stelling konden weerleggen blijft het interessant om te kijken wat goedkoper is, thuis opladen of publiek laden. De stroomtarieven hebben de meeste impact en die fluctueren met de dag. Van belang is ook of er thuis geladen kan worden. Zo niet, dan zul je onderweg moeten laden. Zodoende pakken we de tarieven voor het snelladen ook even mee.

Thuis of publiek opladen in een overzicht

Onderstaande tabel laat zien dat het elektrisch rijden over het algemeen duurder is geworden. Reden hiervoor zijn de hoge stroomtarieven. Dit zal geen verrassing zijn. Maar er is wel keuze. Ben je in het bezit van zonnepanelen, dan zijn de laadkosten een stuk lager. Ook wanneer je een variabel stroomtarief afneemt en je bent flexibel in wanneer je wilt/kunt laden kan het thuisladen best wel uit op de dagen dat het veel waait en de zon schijnt. De tarieven voor thuis opladen zijn berekend van het stroomnet. Heb je zonnepanelen dat zijn de tarieven een stuk lager en goedkoper dan publiek laden. Heb je geen mogelijkheid om thuis te laden, dan kun je beter terecht aan de publieke laadpaal.

Overzicht laadkosten voor 100 kilometer bereik thuis publieke laadpaal snelladen
Volkswagen ID.4 GTX € 9,39 € 6,75 € 13,51
Peugeot E-208 (46,3 kW) € 7,87 € 5,60 € 11,20
Renault Megane E-Tech EV 60 130 pk € 7,81 € 5,74 € 11,48
Tesla Model 3 € 8,36 € 5,28 € 8,61
KIA Niro EV € 8,54 € 5,99 € 11,97
BMW i4 M50 € 9,64 € 6,51 € 13,02
Skoda Enyaq iV 80 € 8,78 € 6,41 € 12,81
Hyundai Ioniq 6 € 7,69 € 5,25 € 10,50

Nog een paar opmerkingen bij deze tabel:

  • Het werkelijke tarief verschilt nogal als je op zonnepanelen laadt of bij een variabel tarief.
  • De tabel is bedoeld om een idee te geven van de kosten van elektrisch rijden. Daarvoor zijn willekeurig een paar voorbeelden van elektrische auto's genomen.
  • Het thuislaadtarief is berekend op basis van het verbruik maal het gemiddelde stroomtarief in maart 2023 (0,61 euro per kW).
  • Het publieke laadtarief komt van het platform ev-database.
  • Het snelladen gaat redelijk naar het dubbele van het publieke tarief. Uitzondering vormt Tesla met eigen laadnetwerk en abonnement.
  • Er is geen rekening gehouden met tijdelijke acties en andere afwijkingen die je kunt hebben bij een laadabonnement.

Delel het bericht

Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen