11 april 2023

Thuis opladen of openbaar, wat is goedkoper?

Journalisten beweren nog wel eens dat de kosten van elektrisch rijden hoger zijn dan de kosten voor een brandstofauto. Ondanks dat we deze deze stelling konden weerleggen blijft het interessant om te kijken wat goedkoper is, thuis opladen of publiek laden. De stroomtarieven hebben de meeste impact en die fluctueren met de dag. Van belang is ook of er thuis geladen kan worden. Zo niet, dan zul je onderweg moeten laden. Zodoende pakken we de tarieven voor het snelladen ook even mee.

Thuis of publiek opladen in een overzicht

Onderstaande tabel laat zien dat het elektrisch rijden over het algemeen duurder is geworden. Reden hiervoor zijn de hoge stroomtarieven. Dit zal geen verrassing zijn. Maar er is wel keuze. Ben je in het bezit van zonnepanelen, dan zijn de laadkosten een stuk lager. Ook wanneer je een variabel stroomtarief afneemt en je bent flexibel in wanneer je wilt/kunt laden kan het thuisladen best wel uit op de dagen dat het veel waait en de zon schijnt. De tarieven voor thuis opladen zijn berekend van het stroomnet. Heb je zonnepanelen dat zijn de tarieven een stuk lager en goedkoper dan publiek laden. Heb je geen mogelijkheid om thuis te laden, dan kun je beter terecht aan de publieke laadpaal.

Overzicht laadkosten voor 100 kilometer bereik thuis publieke laadpaal snelladen
Volkswagen ID.4 GTX € 9,39 € 6,75 € 13,51
Peugeot E-208 (46,3 kW) € 7,87 € 5,60 € 11,20
Renault Megane E-Tech EV 60 130 pk € 7,81 € 5,74 € 11,48
Tesla Model 3 € 8,36 € 5,28 € 8,61
KIA Niro EV € 8,54 € 5,99 € 11,97
BMW i4 M50 € 9,64 € 6,51 € 13,02
Skoda Enyaq iV 80 € 8,78 € 6,41 € 12,81
Hyundai Ioniq 6 € 7,69 € 5,25 € 10,50

Nog een paar opmerkingen bij deze tabel:

  • Het werkelijke tarief verschilt nogal als je op zonnepanelen laadt of bij een variabel tarief.
  • De tabel is bedoeld om een idee te geven van de kosten van elektrisch rijden. Daarvoor zijn willekeurig een paar voorbeelden van elektrische auto's genomen.
  • Het thuislaadtarief is berekend op basis van het verbruik maal het gemiddelde stroomtarief in maart 2023 (0,61 euro per kW).
  • Het publieke laadtarief komt van het platform ev-database.
  • Het snelladen gaat redelijk naar het dubbele van het publieke tarief. Uitzondering vormt Tesla met eigen laadnetwerk en abonnement.
  • Er is geen rekening gehouden met tijdelijke acties en andere afwijkingen die je kunt hebben bij een laadabonnement.

Delel het bericht

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen