Journalisten beweren nog wel eens dat de kosten van elektrisch rijden hoger zijn dan de kosten voor een brandstofauto. Ondanks dat we deze deze stelling konden weerleggen blijft het interessant om te kijken wat goedkoper is, thuis opladen of publiek laden. De stroomtarieven hebben de meeste impact en die fluctueren met de dag. Van belang is ook of er thuis geladen kan worden. Zo niet, dan zul je onderweg moeten laden. Zodoende pakken we de tarieven voor het snelladen ook even mee.
Onderstaande tabel laat zien dat het elektrisch rijden over het algemeen duurder is geworden. Reden hiervoor zijn de hoge stroomtarieven. Dit zal geen verrassing zijn. Maar er is wel keuze. Ben je in het bezit van zonnepanelen, dan zijn de laadkosten een stuk lager. Ook wanneer je een variabel stroomtarief afneemt en je bent flexibel in wanneer je wilt/kunt laden kan het thuisladen best wel uit op de dagen dat het veel waait en de zon schijnt. De tarieven voor thuis opladen zijn berekend van het stroomnet. Heb je zonnepanelen dat zijn de tarieven een stuk lager en goedkoper dan publiek laden. Heb je geen mogelijkheid om thuis te laden, dan kun je beter terecht aan de publieke laadpaal.
Overzicht laadkosten voor 100 kilometer bereik | thuis | publieke laadpaal | snelladen |
---|---|---|---|
Volkswagen ID.4 GTX | € 9,39 | € 6,75 | € 13,51 |
Peugeot E-208 (46,3 kW) | € 7,87 | € 5,60 | € 11,20 |
Renault Megane E-Tech EV 60 130 pk | € 7,81 | € 5,74 | € 11,48 |
Tesla Model 3 | € 8,36 | € 5,28 | € 8,61 |
KIA Niro EV | € 8,54 | € 5,99 | € 11,97 |
BMW i4 M50 | € 9,64 | € 6,51 | € 13,02 |
Skoda Enyaq iV 80 | € 8,78 | € 6,41 | € 12,81 |
Hyundai Ioniq 6 | € 7,69 | € 5,25 | € 10,50 |
Nog een paar opmerkingen bij deze tabel: