Wie kent de Renault 5 niet? Het karakteristieke model van oudsher is alom bekend. Als compacte auto was het een populair karretje. En het model bleek tijdloos. Reden genoeg voor Renault om het concept verder uit te bouwen. De Franse autofabrikant gaat het elektrische assortiment in Europa uitbreiden met een
moderne variatie op een klassiek model, de elektrische Renault 5. Het speelse dat het populaire model altijd al had blijft behouden. Goed voorbeeld is de populaire gele carrosseriekleur. Renault heeft zich tevens tot doel gesteld om een elektrische auto te leveren voor een betaalbare prijs. Dat lijkt te gaan lukken.
De Renault 5 is altijd al een belangrijk model geweest voor Renault. In 2022 werd het vijftigjarig bestaan van het concern zelfs gevierd met een
restomod van de Renault 5. Lange tijd werd gedacht dat de elektrische R5 als
elektrisch retro-concept zou achterblijven. maar gelukkig heeft Renault doorgepakt en heeft het een leuke, compacte stadsauto met 100% elektrische aandrijving uitgebracht. De elektrische opvolger ontleent sterke kenmerken aan het oorspronkelijke ontwerp. Het eigentijdse zie je terug in de gekozen afwerkingen en materialen. Veel onderdelen uit het interieur van de stadsauto bestaan uit recyclede materialen. De stijlelementen laten moderne functies op subtiele wijze zien. Zo verbergt de luchtinlaat op de motorkap het laadklepje en zijn de achterlichten voorzien van aerodynamische kleppen. De mistlampen in de bumper zijn dagrijlichten. Er is zelfs een knipoog aangebracht naar de originele ‘5’ op het zijrooster, de wielen en het logo achterop.
Het doek is er inmiddels vanaf. Ook de prijs is bekend gemaakt en ligt rond de € 25.000. Daarmee neemt het een mooie plek in op onze lijst met de
goedkoopste elektrische auto's. Juist mede vanwege die betaalbare prijs werd de cultauto door het grote publiek omarmd. Immers je kon een vlotte, sportieve compacte auto kopen voor een relatief lage prijs. De batterij van 52 kWh wordt van 15% tot 80% opgeladen binnen het halve uur. Daarmee kom je zo'n 400 kilometer verder (WLTP). Een kleinere accu van 40 kWH gaat er ook komen. De range hiervan ligt rond de 300 km. Het goede nieuws is verder dat de accu van 52 kWh beschikt over V2L en V2G. Dit betekent een uitbreiding van de
lijst met EV's die bi-directioneel kunnen laden. De net geen 4 meter lange R5 gaat de strijd aan met de
Peugeot e-208 en de
Opel e-Corsa. Naar verwachting kan hij in de herfst van dit jaar worden geleverd.