Blog Layout

okt. 01, 2022

Is de productie van een elektrische auto duurzaam?

Je hoort het steeds vaker. De mening dat de elektrische auto vervuilender is dan de fossiele brandstofauto. Er wordt gezegd dat er heel veel CO2 vrij komt bij de productie van een elektrisch voertuig. Vaak is het een tegengeluid van mensen die nog erg aan de brandstofauto zijn gehecht. Een ieder zijn eigen mening, zo simpel is het. Voor de elektrificatie is het van belang dit soort geluiden in de kiem te smoren. En dat kan alleen door duidelijkheid te verschaffen hoe het nu werkelijk zit. Vooropgesteld, ja het klopt dat bij de productie veel meer CO2 vrij komt dan bij de brandstofauto. De CO2 komt vooral vrij door de winning en verwerking van mineralen van de accu's en de productie van energiecellen.


Vraag is dan natuurlijk, hoeveel CO2 komt er dan vrij? Is dat zoveel dat het maar de vraag is of een elektrische auto duurzaam is? Hoe groen is elektrisch rijden? Argonnen, een Amerikaans onderzoeksinstituut, heeft hier een model voor opgezet. Neem de Tesla Model 3. Een koper zal vaak gedacht hebben dat hij of zij het milieu een enorme dienst bewijst. Blijkt wel dat je daarvoor eerst bijna 22.000 km moet rijden voor je per saldo minder uitstoot dan een benzineauto, aldus de berekeningen uit het model.

Duurzaamheid Tesla Model 3

Voor de Tesla model 3 is dus specifiek uitgerekend waar het break-even punt ligt. Het blijkt veel werk te zijn en complex om dit voor alle elektrische voertuigen te doen. De terugverdientijd hangt af van veel factoren. Om een paar factoren te noemen: de grootte van de batterij, het brandstofverbruik van een benzineauto en hoe de stroom wordt gegenereerd die wordt gebruikt om een ​​EV op te laden. Komt deze van eigen zonnepanelen af of komt de stroom van een kolen- of gascentrale die de stroom heeft opgewekt. Verder zijn aspecten als rijstijl, zomer/winter, een vlak of bergachtig wegdek ook van belang om het break-even punt te berekenen. Toch is het belangrijk met dit werk door te gaan. In de eerste plaats voor de kopers die het milieu een zeer zwaarwegende factor meegeven bij het bepalen van hun keus elektrisch of benzine/diesel. Ook is het van belang om hier transparant over te zijn. Al was het alleen al om hier een goed onderbouwde discussie over te kunnen voeren met harde feiten en cijfers. Gelet op het feit dat tijdens de levenscyclus van een auto een veelvoud van 20.000 kilometers wordt afgelegd (factor 10 á 15 is niet zo vreemd), wijst het voordeel zeer duidelijk uit naar de stekkerauto.

Iemand heeft verschillende eurobiljetten in de hand
door Mindert Westra 17 mei, 2024
Nu het akkoord op hoofdlijnen door het nieuwe kabinet is getekend is het de vraag wat dit betekent voor de elektrische auto.
Een rode Renault Scenic E-Tech rijdt door een heuvelachtig landschap
door Mindert Westra 16 mei, 2024
De Europese prijs van de auto van het jaar 2024 gaat naar de Renault Scenic. Wat maakt deze auto zo bijzonder?
Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
Meer artikelen
Share by: