17 mei 2024

Wat is de visie van het nieuwe kabinet op het elektrisch rijden?

Op donderdag 16 mei kwam er dan eindelijk witte rook uit de formatiebesprekingen tussen PVV, VVD, NSC en BBB. Hun akkoord op hoofdlijnen was voor een aantal onderwerpen zoals migratie vrij voorspelbaar. Op duurzaamheid waren de plannen minder duidelijk. Op landbouw en stikstof zien we de invloed van de BBB weer terug, maar hoe zit dat met het klimaatbeleid? En wat betekent het duurzaamheidsbeleid voor de elektrische auto?

Visie op duurzame mobiliteit

Voor wie nog een sprankje hoop had dat het gezonde verstand zou bovendrijven komt bedrogen uit. Het woord duurzaam komt één keer voor in het 26 pagina’s tellende document van dit akkoord, namelijk bij de afschaf van duurzaamheidsmaatregelen in de bouw. Het woord 'elektrische auto' is in geen velden of wegen te bekennen. Het woord ’rijden’ komt enkel voor bij het versoepelen van de maatregelen bij het uitrijden van mest. Voor een kabinet dat vooral op de korte termijn denkt en eerst het zoet wil en het zuur liever uitstelt is dit is niet verrassend, maar desondanks toch nog zeer teleurstellend.
Een roodbruine Dacia Spring Electric staat in de straat aan een laadstation

Subsidies op elektrisch rijden

Om het gebruik van de elektrische auto te stimuleren kon de elektrische rijder de afgelopen jaren profiteren van een aantal subsidiemaatregelen. Dit beleid was nodig om de sector op gang te brengen. Het subsidiebeleid is al fors versoberd, wat één van de oorzaken is dat de EV-markt er minder goed voor staat momenteel. Gelukkig hebben verschillende autofabrikanten de prijzen van de EV verlaagd, waardoor de markt nog niet volledig is ingestort. Dat zou ook wel heel erg triest zijn want er zijn al miljarden in gestoken in deze vorm van duurzame mobiliteit. Wanneer je kijkt hoeveel CO2 er al wordt bespaard door het nog steeds in volume toenemende elektrische wagenpark dient het absoluut een doel. De sector zal op eigen kracht door moeten. De meeste subsidies stoppen per 1 januari 2025.

Wat doet het kabinet wel?

Het toepassen van emissievrij zones wordt waarschijnlijk uitgesteld. We mogen wel weer harder rijden. De maximale snelheid gaat weer terug naar 130 km/uur en de milieuverontreinigende stinkende rode diesel voor de boeren wordt goedkoper. Ook de accijnzen op benzine en diesel gaan omlaag. Hetzelfde geldt voor de energiebelasting. Het klimaatfonds moet 1,2 miljard euro inleveren. Veel triester kan het niet. Tot zover de politieke beschouwingen van een struisvogelkabinet dat klimaatverandering ontkent en het lef heeft en er trots op is dat het de klimaatproblemen overlaat aan de volgende generatie.


Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen