17 mei 2024

Wat is de visie van het nieuwe kabinet op het elektrisch rijden?

Op donderdag 16 mei kwam er dan eindelijk witte rook uit de formatiebesprekingen tussen PVV, VVD, NSC en BBB. Hun akkoord op hoofdlijnen was voor een aantal onderwerpen zoals migratie vrij voorspelbaar. Op duurzaamheid waren de plannen minder duidelijk. Op landbouw en stikstof zien we de invloed van de BBB weer terug, maar hoe zit dat met het klimaatbeleid? En wat betekent het duurzaamheidsbeleid voor de elektrische auto?

Visie op duurzame mobiliteit

Voor wie nog een sprankje hoop had dat het gezonde verstand zou bovendrijven komt bedrogen uit. Het woord duurzaam komt één keer voor in het 26 pagina’s tellende document van dit akkoord, namelijk bij de afschaf van duurzaamheidsmaatregelen in de bouw. Het woord 'elektrische auto' is in geen velden of wegen te bekennen. Het woord ’rijden’ komt enkel voor bij het versoepelen van de maatregelen bij het uitrijden van mest. Voor een kabinet dat vooral op de korte termijn denkt en eerst het zoet wil en het zuur liever uitstelt is dit is niet verrassend, maar desondanks toch nog zeer teleurstellend.
Een roodbruine Dacia Spring Electric staat in de straat aan een laadstation

Subsidies op elektrisch rijden

Om het gebruik van de elektrische auto te stimuleren kon de elektrische rijder de afgelopen jaren profiteren van een aantal subsidiemaatregelen. Dit beleid was nodig om de sector op gang te brengen. Het subsidiebeleid is al fors versoberd, wat één van de oorzaken is dat de EV-markt er minder goed voor staat momenteel. Gelukkig hebben verschillende autofabrikanten de prijzen van de EV verlaagd, waardoor de markt nog niet volledig is ingestort. Dat zou ook wel heel erg triest zijn want er zijn al miljarden in gestoken in deze vorm van duurzame mobiliteit. Wanneer je kijkt hoeveel CO2 er al wordt bespaard door het nog steeds in volume toenemende elektrische wagenpark dient het absoluut een doel. De sector zal op eigen kracht door moeten. De meeste subsidies stoppen per 1 januari 2025.

Wat doet het kabinet wel?

Het toepassen van emissievrij zones wordt waarschijnlijk uitgesteld. We mogen wel weer harder rijden. De maximale snelheid gaat weer terug naar 130 km/uur en de milieuverontreinigende stinkende rode diesel voor de boeren wordt goedkoper. Ook de accijnzen op benzine en diesel gaan omlaag. Hetzelfde geldt voor de energiebelasting. Het klimaatfonds moet 1,2 miljard euro inleveren. Veel triester kan het niet. Tot zover de politieke beschouwingen van een struisvogelkabinet dat klimaatverandering ontkent en het lef heeft en er trots op is dat het de klimaatproblemen overlaat aan de volgende generatie.


Deel het artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen