Natuurlijk, smaken verschillen maar toch durven we het aan: de
Maserati GranTurismo is de mooiste sportwagen van de afgelopen 20 jaar. Halverwege april konden we kennismaken met de langverwachte
nieuwe generatie Maserati Gran Turismo . Het fantastische design van de Italiaanse schone blijft grotendeels behouden maar er is één grote wijziging. De heerlijk klinkende V8 heeft plaats moeten maken voor een accupakket. Jawel, de nieuwe GranTurismo is een volledig elektrische sportwagen. Heiligschennis of niet, het geeft ons nog net de kans om de uitgaande generatie te belichten voordat we in 2035 de verbrandingsmotor gedag zeggen.
We kunnen natuurlijk een heel betoog gaan houden waarom je de onpraktische, dure, benzine-slurpende Italiaanse sportwagen moet aanschaffen, of juist niet. Maar zeg nou zelf, de geweldige lijnen van de GranTurismo zijn overtuigend genoeg toch? Welnu, mocht je dit artikel nog niet weg geklikt hebben om direct op zoek te gaan naar een fraai exemplaar helpen we je nog even op weg.
De Maserati GranTurismo is het paradepaardje van het beroemde Italiaanse merk. De sportwagen werd in 2007 aan de wereld getoond. Naast het oogverblindende design waar de Italianen wel raad mee weten was ook onderhuids de GT een heus pareltje. Onder de kap huist een 4.2 liter V8 afkomstig uit de schappen van Ferrari. De achtcilinder produceert minimaal 405 pk. Alles bij elkaar al een pretpakket van jewelste. Maar er is meer. De Maserati GranTurismo is bij uitstek een van de best klinkende auto's ter wereld. De combinatie van comfort, prestatie en een fantastisch geluid maakt de auto de perfecte keuze voor een roadtrip langs de Italiaanse kust.
Helemaal vrij van kinderziektes waren de eerste exemplaren echter niet. Naast wat problemen met de versnellingsbak raaste de concurrentie voorbij met snelle en lichtere auto's. Toch wist de GranTurismo het nog een hele tijd vol te houden. Sterker nog, wanneer je de plaatselijke dealer lief aan kijkt valt er vast nog wel een nieuw exemplaar te leveren.
In de jaren die volgenden werd de GranTurismo voorzien van de nodige facelifts en verschenen er meer varianten. De GranCabrio is er een van en ook de GranTurismo S verscheen ten tonele. Deze kreeg de beschikking over een 4.7 liter V8 die 440 pk voortbracht. Twee jaar later in 2010 werd de ultieme versie van de GranTursimo aan de wereld getoond. De Gran Tursimo MC Stradale. Toen de auto verscheen beloofde het de snelste en lichtste Maserati ooit te worden. Dankzij 450 pk wist de sportwagen er een topsnelheid van 300 km/u uit te persen.
Of de Maserati GranTurismo de betere keuze was ten opzichte van de Porsche 911, Aston Martin DBS of Ferrari 599 GTB valt te betwisten. Een feit blijft wel dat het een goddelijk gelijnde auto met geweldige soundtrack betreft. Een bijkomend voordeel is dat de afschrijving zijn werk heeft gedaan. De GranTurismo is betaalbaarder dan ooit en wij sluiten niet uit dat het een toekomstige klassieker met bijbehorende prijzen gaat worden. Een kleine nuance betreft dat het natuurlijk geen goedkope auto is om te onderhouden. En besparen op onderhoud is niet wat je wil bij een Italiaanse supercar.
De eerste exemplaren zijn in Nederland te vinden vanaf zo'n 30.000 euro. Het aanbod is gering en naarmate het bouwjaar toeneemt lopen de prijzen snel op. Op het moment van schrijven staat er slechts één Maserati GranTurismo MC Stradale te koop. Deze stamt uit 2011 en mag een lieve duit van net geen 100.000 euro kosten. De overwaarde van je huis gebruiken dan maar?