De
subsidiepot voor het kopen of leasen van een volledig elektrische, nieuwe auto
is leeg. Het totale bedrag van ruim 71 miljoen euro is in slechts 5 maanden uitgegeven. Dat maakt
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vandaag bekend.
In 2022 werd het bedrag flink opgeschroefd. In het eerste jaar (2020) was er namelijk 'slechts' 10 miljoen euro beschikbaar. Wel kreeg je in dat jaar een hoger bedrag per auto, namelijk 4.000 euro. In slechts 8 dagen was het gehele subsidiepotje leeg. In 2021 werd besloten het bedrag verder te verhogen naar 27,9 miljoen euro. Ook dat jaar was de totale subsidiepot in een korte tijd helemaal leeg.
Om de opmars van de elektrische auto onder particuliere kopers verder te bevorderen werd besloten de subsidiepot in 2022 fors te verhogen. Ditmaal was een bedrag van 71 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto's. De subsidie is bedoeld voor compacte elektrische auto's met een aanschafprijs tussen de 12.000 euro en 45.000 euro en een minimale actieradius van 120 kilometer. Voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto's (SEPP) is nog wel subsidie beschikbaar, hoewel er nog een beperkt budget beschikbaar is. Van de oorspronkelijke 20 miljoen euro is nog 3,5 miljoen euro beschikbaar.
Vanaf 2 januari 2023 kunnen particuliere kopers wederom gebruik maken van subsidie voor de aanschaf van een nieuwe- of gebruikte elektrische auto. Het totale beschikbare budget betreft 67 miljoen euro en het bedrag per voertuig is vastgesteld op 2.950 euro. Ook voor tweedehands elektrische auto's geldt de SEPP subsidie in 2023. Voor gebruikte elektrische auto's is 32,4 miljoen euro beschikbaar en betreft het bedrag per auto 2.000 euro.